Hej,

Har en Ambrogio L200 Elite som köpts begagnad. Har hört att den skall vara samma som en Stiga någon som vet vilken?

Mitt problem är batteritiden, var precis inne på service då maskinen dog helt efter ett knivstopp, turligt nog bara en säkring, men efter det upplevde jag batteritiden som dålig.

Har införskaffat två nya batterier men lika dåligt, laddar till ca 2698 och klipper till ca 2540..andra forumtrådar här anger laddning till 2990..

Batterierna var kopplade (har fyra poler +-+-) en kabel in på +/- på ena batteriet och en kabel mellan batterierna + till + och - till -, är detta rätt kopplat? det ger två poler "lediga" på batteri nr två.

Tacksam för lite hjälp..:rolleyes:
 
Det låter som om att du har fel batteri. De polerna du nämner sitter på batterierna som har en kapacitet på 2.3ah. Du ska ha batteri som har 6,9ah..
2,3ah batteri har totalt fyra anslutningar medan 6,9ah har två. Du bör ha totalt 4 anslutningar i maskinen till batteri.

Om jag nu tolkar ditt inlägg rätt. Har själv inte varit med om att det kopplats en kabel mellan två batterier.
 
200 elite motsvarar i princip 525s med designskillnader.
 
Hade kontakt med Ambrogio idag, batteriet verkar vara rätt kopplat (alla poler går till hela batteriet) och laddstationen ger 29V.

Ändå laddar bara batterierna (både de gamla och de nya) till under 27XX..någon ide vad som fattas?
 
Martin Birgersson skrev:
Hade kontakt med Ambrogio idag, batteriet verkar vara rätt kopplat (alla poler går till hela batteriet) och laddstationen ger 29V.

Ändå laddar bara batterierna (både de gamla och de nya) till under 27XX..någon ide vad som fattas?
27xx vaddå?

Det låter som att du har ett batteri bestående av 8S3P li-ion, kanske till och med A123 celler. Priset borde i så fall vara kring 3000kr i Sverige.

Det borde laddas till betydligt mera än 27volt om det nu är den siffran du menar är 27xx.
 
  • Gilla
jokamp och 1 till
  • Laddar…
Henke2:
2783 är vad som visas som laddning i displayen (beteckningen 27XX har används tidigare i forum), jag antar att 27 refererar till spänningen och 83 som i % eller kanske m(?)Ah?
Har fått reda på att batterierna skall laddas till runt 2990, men mitt stannar nu på 2683..och ja priset stämmer.
 
Aaaaah, nu såg jag batteriet. Det var inte igår jag såg dom. Tror bara dom finns i ambrogios retromodeller. Vi använder en annan typ idag med bara två poler.
 
boltis, jupp retromodellen :)

2783=27,8V..
 
boltis, någon aning om varför batteriet inte tar mer än 27V när det pumpas in 29 i maskinen..?
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
Henke2: Vad kännetecknar 8S3P li-ion och A123 celler? skall vara ett li-ion batteri..
 
..och vad skiljer "Battery type Li A och Li B" i servicemenyen..?
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
Martin Birgersson skrev:
Henke2: Vad kännetecknar 8S3P li-ion och A123 celler? skall vara ett li-ion batteri..
http://www.a123systems.com/lifepo4-battery-cell.htm
Det är bra prylar. Laddas till 3.7volt med god tålighet mot övero ch underurladdning och är testade enligt följande,

3.65V -> 2293 mAh
3.55V -> 2282 mAh
3.45V -> 2268 mAh
3.40V -> 2274 mAh
3.35V -> 2157 mAh
3.325V -> 1526 mAh
3.30V -> 953 mAh
3.25V -> 611 mAh

26.98 volt ger ju dig att du arbetar mellan 3.37 och 3.17volt. Du använder då 2165mAh av 2300mAh tillgängligt. Din kompis som laddar till 29.90volt använder alla 2300mAh. (kapacitetssiffrorna gånger 3 eftersom du har 3 celler paralellt med)
 
Henke2:
Tack för svar trots att jag inte fattar allt..:p
Om jag har 2 parallell kopplade batterier, blir det 6celler då? Hur får du 26.98V till mellan 3.37 och 3.17volt? och därmed mAh siffrorna (ggr3)?

Tyvärr verkar det vara ngt allvarligt fel..bytte transformator och då laddade det ngt mer (27XX) och klippte i 4,5h sen la jag märke till att den laddade upp men sen minskade i laddstationen till 26XX..var sen ute och klippte i 34min..nu verkar den fastna på 2672..och vill ut och tugga då..

Är det moderkortet, drivrutin eller batterierna det kan vara fel på..? :(
 
Martin Birgersson skrev:
Henke2:
Tack för svar trots att jag inte fattar allt..:p
Om jag har 2 parallell kopplade batterier, blir det 6celler då? Hur får du 26.98V till mellan 3.37 och 3.17volt? och därmed mAh siffrorna (ggr3)?

Tyvärr verkar det vara ngt allvarligt fel..bytte transformator och då laddade det ngt mer (27XX) och klippte i 4,5h sen la jag märke till att den laddade upp men sen minskade i laddstationen till 26XX..var sen ute och klippte i 34min..nu verkar den fastna på 2672..och vill ut och tugga då..

Är det moderkortet, drivrutin eller batterierna det kan vara fel på..? :(
Ditt batteri är uppbyggt av flera "ficklampsbatterier". Varje sådant är på 3.7volt fulladdat. Det sitter 8st på längden och 3st på bredden, det är därför du får 29.xx volt fulladdat (8x3.7volt). Varje batteri är på 2300mAh och tre på bredden blir 6.9Ah(3x2300=6900mAh)totalt.

min lilla lista visar hur mycket varje ficklampsbatteri kan leverera vid en viss spänning. Max är ju 2300mAh och du får ut något mindre eftersom den inte laddar riktigt fullt. Men det fattas bara ca 5% för dig.

Hur lång klipptid får du och hur lång klipptid får dina kompisar? En ren gissning är att den går 4timmar per laddning? :)

Typ såhär ser det ut innanför plasten, inte samma bara ett exempel.

20130417_193921.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.