Hej!
Vi verkar eventuellt fått problem med lite fukt i källaren (sutterängvilla) och börjar lura på om det är dräneringen som är dålig :(
Huset är byggt -72 och vad vi vet så är det inte gjort någon ny dränering sedan dess. Vi har ägt huset i drygt 1,5år och kan inte fråga någon om det är gjort då de gamla ägarna båda är döda och tanten som levde vid tiden för husköpet då var så virrig att hon knappt visste vad hon hette.
Jag tror dock inte att det är gjort!

Nu till frågan, det finns ju företag som erbjuder tv-inspektion av dräneringen och eventuellt spolning.
Kan detta vara något att satsa på i första hand för att kolla om det är nödvändigt!?
Är det någon som gjort något liknande?
Det handlar ju om rätt mycket pengar att dränera om, även om det såklart är värt det i slutändan om det behövs!
Och går det att göra på ett så gammalt hus, jag vet inte ens var rör och sådan går och om man kan kolla det på alla hus?

Vi har fått en prisuppgift på 3000:- +moms för tv-inspektion, det kan det vara värt, eller?
 
Skulle inte lagt ner några kronor på en TV inspektion, köns som riktigt bortkastade pengar.

Spar de och dränera om huset när ni har råd. Är befintlig dräneringsbrunn ok så kostar det inte så mycket om ni bara sätter platon utan någon isolering.

Själv tycker jag det är värt att isolera med minst 10cm Cellplast om ni skulle välja platon, höjde temperaturen i källaren med 4 grader.

Kontakta kommunen så får du ritning på vart avloppet går in om ni har kommunalt. Det finns någon sida där man fyller i sin adress så kommer de och märker ut el och tele m.m
 
Gå in på ledningskollen.se så kan ni ordna detta med tele och el ledningar på gården
 
Ett annat vanligt problem med äldre hus kan också vara tilltäppta rör från stuprören då det fortfarande kan vara betongrör på ert hus. Allt takvatten står då och trycker mot ytterväggen och uppträder kring de områden där stuprören går ned i marken. Våra från -60 var helt tilltäppta efter 30år när vi gjorde om det.
 
Jag beställde just en inspektionskamera med 20m sladd från aliexpress för 300kr (Ink frakt). Sådana prylar börjar bli så billiga att det knappt är lönt att köpa tjänsten längre.
 
Dränering är till för att leda bort underifrån kommande väta.

TS har ni buskar, rabatter mm den närmsta 1/2-1 metern från huset, då finns det stor risk att rötterna har skadat tjärlagret som är påpenslat källarväggarna. Plus att rötterna binder/leder ner vätan in mot väggen.

Börjar fuktgenomsläppen långt upp så är det (nästan) garanterat ytfukten som tränger in.

Vi dränerade om och isolerade källarväggarna för någon månad sedan. Sulan var torr men väggarna var fuktiga på vissa ställen.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.