Hej alla kloka husägare, jag behöver råd och tankar kring min källare.

Jag ska försöka göra en lång historia kort, jag håller på och renovera ett hus från -20 och ska slänga ut oljepannan till förmån för bergvärme. Det visar sig då att jag behöver +15cm i takhöjd i pannrummet för att få in värmepumpen.

Att dränera och gräva ur källaren (gräva ur, byta avlopp, golvvärme) är redan på todo-listan men låg något år bort. Men nu måste vi alltså göra detta relativt omgående, åtminstone där pannan ska stå.

Min frågor är alltså
1. Bör man dränera källaren innan man gräver ur och lägger golvvärme?
2. Borde jag ta hela källaren i ett svep eller bara pannrummet?
3. Ni som gjort detta, gjorde ni det själva? Och ångrar ni er?
4. Vad kostade det?
4. Andra tankar och ideér mottages tacksamt.

Lite mer info.
Vårt hus har stått obebott i 28 år och det är alltså en stor renovering som pågår. Allt ska göras, allt. Taket är klart och det regnar inte in längre, elen är åtgärdad och som ni säkert förstår så är schemat redan fyllt med diverse andra projekt.


Tacksam för all input.
 
Jag skall också göra mitt svar kort för det skulle kunna bli hur långt som helst...............

Din frågeställning är egentligen alldeles för komplex att svara på enkelt. Jag uppfattar det som om ni har en ganska låg takhöjd i källaren, vilket inte är ovanligt i hus från tidigt sekelskifte då källare användes till precis det de är avsedda för nämligen enkel förvaring utan krav på på miljö typ värme, fuktighet etc.

Om du behöver ca 150 mm extra för din värmepump så utgår jag ifrån att du vill sänka golvet med minst ca 150-200 mm. Många värmepumpar ligger på en höjd av 1850-1900 mm med lite större diagonalmått när man reser den upp.

Om detta är en önskan generellt i hela källaren så innebär det att du då måste gräva ur minst 200 mm för sänkning, 100 mm för betonggolvet, 200 mm för kapillärbrytande skikt och isolering. Vilket innebär minst 500 mm eller kanske t.o.m ännu mer.

Du kommer då att med stor sannolikhet komma under husets nedersta grundläggningspunkt och ska du sen lägga en dränering på utsidan som har någon effekt på husets nya golvnivå ska den också sänkas lika mycket vilket innebär att du måste gräva ner under grundläggningen även på utsidan.
Detta medför en stor risk för att du får sättskador på huset om det överhuvudtaget klarar en sådan manöver.

För att kunna svara på dina funderingar krävs en genomgång av husets grundläggning, markens beskaffenhet etc. Likaså måste man reda ut hur djupt tex avloppet ligger för det måste möjligen också sänkas vilket då drar med sig mycket på utsidan om det överhuvudtaget är möjligt.
Du måste reda ut grundvattennivån för det är inte alls säkert att den ligger mycket djupare än vad källaren är djup idag. Många gånger grävde man ner tills man inte kunde gå djupare och så fick källarens takhöjd bli därefter, för det var ju bara en förvaringsplats för rotfrukter, sylt och ev bränsle till huset man skulle ha där på den tiden.

Allt går att göra, så naturligtvis går det att sänka golvet och skapa högre takhöjd men det kräver mer kunskap om huset, dess grundläggning och förhållanden där omkring.

Det är hur man än gör ett stort jobb och i många fall tveksamt att göra för de få mm man vinner. Kostnaden är relativt stor och naturligtvis beroende på om man måste göra grundförstärkningar av huset så kan det bli mycket stora kostnader.
Utgrävningen är mest ett fysiskt arbete och om man inte kan få in någon form av transportband i källaren så har man att bära ut massorna i hinkar vilket tar mycket tid.

Jag vet inte vilken värmepump du tänkt välja men jag vet av egen erfarenhet att Thermia har nästan alla sina modeller i två versioner. En hög modell ca 1850 mm och en låg DUO modell som då blir ca 1600 mm hög, så värmepumpen kan ju inte vara styrande.
Sen beror det på vilken röris man har för vissa kan trolla in det mesta genom att plocka ner pumpen i delar, bygga upp den på plats och göra ett tight montage av rören på ovansidan, det är mest en fråga om vilja hos installatören.

Jag skulle råda dig just nu att välja en värmepump som går in i källaren med den höjd du har idag. Och sen ta tid på dig att göra en riktig utredning om möjligheten, riskerna och kostnaderna för en total utgrävning.
 
Redigerat:
Vår värmepump, en IVT är bara 170 cm hög ungefär men sen är VVB'n dryga 210 cm. Det finns mindre VVB utan acc.tank som vi har. Se om du kan få VP utan acc.tnak och VVB och sen skilda VVB och Acc.tank, det borde dra ner höjden rejält.
Du borde dränera först är min åsikt... Väggar och golv invändigt påverkas av hur djup du kommer ner. Lägg också isodrän eller pordrän utvändigt (och inte bara Platon) så du får vettig isoleering också.
 
Tack för svar, jag är inne på samma funderingar. Att helst få tag i en pump som klarar 180cm i takhöjd.

Källarprojektet kommer sakta men säkert framöver men jag är inte så sugen på att stressa igenom det i sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.