Hej!
Vi har en enplansvilla med poolområde som vi köpte förra året. Poolen är i bra skick med ny liner och själva planket och poolområdet är väldigt mysigt och skyddat MEN de som byggde huset har satt klinker både i det inglasade uterummet och runt hela poolen som inte var frostbeständigt så redan första sommaren blev det frostsprängningar (heter det så?) i dem som var utanför uterummet så de ser inte roliga ut alls, stora gropar och lösa bitar som lossnar. Dessutom är de snorhala då de blir blöta så det är farligt för våra små barn.
Frågan är nu vad som blir enklast och billigast? Bila upp hela plattan, sätta reglar och göra trädäck runt poolen (snyggast enligt mig) eller knacka bort klinkerplattorna och sätta nya, halksäkra och frosttåliga. Om ni tror att alternativ två är bäst - är det ngn som har tips på sådana klinkerplattor som inte kostar en förmögenhet?
Totalt handlar det om 50 kvm (vid trädäck) eller 70 kvm med klinker (för då gör vi uterummet också)
 
Sten eller klinker alla dagar i veckan. Trall är fint första året sedan trist.
 
Jag skulle också välja klinkers. tex Bauhaus har nu 30x60 , svarta, frostsäkra och halkfria (tror jag) för 99/m2.
 
Klinker!
Vi hade impregnerat vid vårt förra hus och efter bara 2 år blev det rejäla sprickor och stickor vid bräderna runt poolen!

Nu har vu byggt ny pool och har ännu så länge betongplatta men det ska bli klinker någon dag... :)
 
Tack! Gärna fler tips på bra klinker (räfflad?) som inte kostar så mkt.
 
Har en arbetsvillig karl som är ganska händig (har byggt en veranda med krysstaket och lagt klinker inomhus tidigare) �� men ingen av oss har någon aning om hur man bäst får loss de gamla klinkerplattorna. Ngn som vet?
 
...liten borrhammare med bred mejsel.
 
Är det tidskrävande eller går det ganska snabbt?
 
Det beror nog på. Har dom redan börjat lossna och du får bort hela plattor går det fort. Sitter det fast och du måste ta bit för bit av varje platta, då tar det tid.....
 
Nu närmar sig våren och jag tänkte väcka liv i tråden och se om det är ngn mer som har erfarenhet av byte av klinkers/byggande av trädäck?
 
Ingen? Enligt byggvaruaffären jag var på finns det inga halksäkra klinkers (jag har barn på 2 och 5 år) så nu lutar jag åt trall igen. Kanske sibirisk lärk? Eller läste om ngn slags ångbehandlad furu? Vad för trall är snyggast och mest hållbar? Jag gillar den räfflade, lite brunare.
 
Nej, men lägga marksten runt är ju det absolut bökigaste alternativet tror jag. Då måste man bila bort plattan, grusa upp, padda osv. Plus att man måste rensa ogräs mellan stenarna... �� Men ur halksäkerhetssynpunkt är det klart bäst ja. Dock är väl inte räfflad trall/komposit halkigt?
 
yli@home.se skrev:
Nej, men lägga marksten runt är ju det absolut bökigaste alternativet tror jag. Då måste man bila bort plattan, grusa upp, padda osv. Plus att man måste rensa ogräs mellan stenarna... �� Men ur halksäkerhetssynpunkt är det klart bäst ja. Dock är väl inte räfflad trall/komposit halkigt?
Nä det stämmer räfflad trall är mindre halkig, om man underhåller den och tvättar den ofta, har du snutit dig i handen någon gång och känt hur halt det blir? Där har du trall som fått lite algbeläggning! Så hal blir trall. Klinkersen som någon tipsad om i tråden från bauhaus det är vad du söker. Det är lite sträv i ytan samt ojämn dessutom nästan underhållsfritt. Sist men inte minst förbannat mycket snyggare än en trätrall speciellt kring en pool!!!! Ser så arbetat ut. Summasummarium detta är ett av de få tillfällena i livet där billigast, lättast( minst arbete) säkrast och snyggast går hand i hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.