Problemet är väl avsaknaden av "profiler", dvs en standard för hur prylar från olika tillverkare kan kommunicera. Utan det finns det ju en stor risk att allt står och faller med Dlink...
 
Nja det ser jag inte som något problem, när allt blir IP baserat så är det enbart en fråga om configurering. Det är ingen biggi som jag ser det.

Därimot fattas flera delar, somplugin dimmer, puckar för montering i aparatdosor för osynlig montering osv. Sedan fattas ljussensor, tempsensor osv.

Så det är en bra bit kvar, men det kommer nog inom sin tid. Och då jag äger mycket z wave baserat redan idag så lär jag inte byta i första fallet....
 
Tyvärr håller jag inte med, visst är allt vackert i IP-världen men om ingen prylar pratar samma språk blir allting beroende av en flexibel kontroller som kan agera gateway mellan alla udda-prylar från olika tillverkare. Det är inget tekniskt problem, snarare ett problem för användaren som inte vill strula med en gateway som ska stödja alla WLAN-baserade hemautomationspryttlar i sitt hem.

Tolkar det även som att Dlink väljer att länka ihop sina prylar via Dlinks nättjänster, kanske har jag missat något på den punkten?

Ska man vara krass så finns det ju endast ett par spridda kommunikationslösningar för hemautomation. KNX bygger på en standard för hur prylar ska kommunicera med varandra, likaså Zigbee. Zwave är stängd standard med endast en aktör. Den enda lösningen är väl "Nexa" et al på 433MHz-bandet? Det är någon form av tillverkarprotokoll som kopierats och blivit de facto för alla tillverkare. Det är dessutom ett synnerligen icke-komplett protokoll när det kommer till hemautomation.

Påstår inte att det är av godo med standarder framtagna av stora monsterföretag i allianser, dock leder det ofta till antingen fungerande produkter (inte sällan med tekniskt tveksamma lösningar/kompromisser) eller en standard som ingen anammar och som tynar bort med tiden. Att sätta sig ner och designa Det Bästa Hemautomationsprotokollet baserat på IP verkar fint och är fullt görbart. Problemet är att nästa företag inte håller med, tar fram en variant av det första förtagets protokoll och vips så divergerar allting.
 
I princip vilken HA (HemAutomation) controller som helst, som tillåter någon form av skript och/eller IP kommunikation, som Vera och Fibaro HC2, fixar valfri IP kommandostruktur. Att sedan ta någon opensource variant och configurera för IP (och slippa problemet med t.ex. drivers för Z-Wave USB sticka) är troligen en barnlek.

Så NEJ jag delar verkligen inte din pessimistiska syn phl.

IP bygger på olika tillverkare gör saker på olika sätt - det är det ultimata, att INTE binda sig till en viss tillverkare eller standard, utan basera det på IP som kommunikationsplattform, och sedan lämna fältet fritt.

I princip kan vilken Android baserad enhet som helst, med t.ex. iRule och Tasker, göra allt som Vera/Fibaro kan, NÄR det blir IP baserat och man inte blir beroende på en standard med sin fastlåsta model.

Frihet under ansvar helt enkelt.

Jag är övertyga om att detta kommer vinna i längden. Speciellt som IP är så brett spritt! Det är en lagom plattform som alla kan bygga sitt på - väljer någon tillverkare att inte delge CLI strukturen så kommer den tillverkaren helt enkelt inte sälja sina saker.
 
Jag hoppas du har rätt när det gäller genomslag. Tror vi delar uppfattning om IP och dess förträfflighet, dock jag är betydligt mer pessimistisk till det kommersiella genomslaget utan någon form av styrning för interoperabilitet. Interoperabilitet är förvisso mindre viktigt om man tycker att att det kan lösas på central nivå i en gateway eller liknande. Denna gateway måste dock ändå anpassas (av slutanvändare, tillverkare eller "community") för att kunna hantera floran av uddaprylar.

Att väva ihop en dröse olika lösningar är enkelt, gör det själv idag på precis de vis du beskriver. Det är dock inget som vem som helst gör genom att peka och klicka. IP är otroligt vacket, har förespråkat det i hela mitt (begränsade?) yrkelsliv i många sammanhang. Dessutom visar det sig ofta att många av de befintliga protokollen och standarderna går att tillämpa i helt nya sammanhang. Däremot händer det "typ aldrig" att en dröse produkter råkar fungera tillsammans helt tack vare på tillverkares välvilja :(

Modeordet idag är Internet of Things, där en delmängd av tillämpningarna och prylarna är relateradetill just fastighets- och hemautomation. Trots en uppsjö av startups, idéer, bjässar med miljarder brännande i fickor och liknande så har åtminstone inte jag begripit hur allting är tänkt att vevas ihop till något användbart. Att se specifika tillämpningar där en viss typ av prylar kopplas ihop för en given tillämpning är lätt, att få allting att magiskt kunna prata, styra, ta över, härska och utplåna världen är ganska långt bort...

När det kommer till hemautomation gissar jag att en tillverkare, nykompling eller bjässe (hej Google), kommer vara ledande när det gäller att diktera protokoll och standarder. Dessa lär vara öppna men dikterade och styrda av nämnda tillverkare. Därefter kommer alla andra tillverkare hänga på och ta fram prylar som passar och allt kommer bli skapligt frid och fröjd.
 
Jag är &så skeptisk.
Historien har visat att det är knepigt att få genomslag från idé till kretsar och till färdiga produkter. Ägget är rätt komplicerat att värpa av den icke ännu födda hönan. Hur länge har inte Zigbee hållt på o tröskat? 10 år eller mer!
Dessutom måste WiFi i sig förbättras för att bra klara batteridrift, native mesh, priset måste ner (z-wave och zigbee har superliten kiselyta jmfv) radikalt, och förminskas.
Däremot har väl Dunkel demat IoT över just zwave? Eller var det bara en icke genomförd konceptstudie?

Självklart är det trevligt att det kommer nya lösningar, personligen hade jag redan från början helst sett zigbee som lösning, men där var tekniken före standardiseringsorganet, vilket jag tror var förödande.

Zwave har ju i detta sammanhang gått rekordsnabbt, hur länge har det funnits? 15 år?

Och, är egentligen zwave i sig sämre än något annat? Jag tror att om det kom in en stor drake som bestämde sig för att rensa i zwave-träsket, så skulle det göra susen. Idag är det (för-) många startups, och mer eller mindre källarföretag som fipplar med zwave utan att egentligen förbättra kvaliteten.

Personligen skiter jag i om det är över wifi, zigbee, zwave, bt eller (radio-) länk, allt måste börja i ett standardiseringsorgan tror jag. Tekniken är av underordnad betydelse.
 
Zigbee är faktiskt inte helt dött, åtminstone sett på den amerikanska marknaden. Kanske mindre HEMautomation, mer "building automation". Zigbee är ju tjusigt så till vida att det bygger på profiler för interoperabilitet. Nackdelen som jag ser det är att det är rätt kasst på nätverksnivå (central kontroller) och bygger på ett störkänsligt MAC-lager (IEEE802.15.4).

Dunkels har kanske kört IP över Zwave men jag finner det lite otroligt då det är ett stängt protokoll vilket rimmar dåligt med allt han pysslat med de senaste tio åren. Däremot kördes det IP över 802.15.4, fungerade finfint bortsett från problemen med at 802.15.4:s störkänslighet. Meckade rätt mycket med det då min arbetsgivare var delaktiga i samma EU-projekt som SICS. Körde lite av ett meshnätverk via 802.15.4 med IP i botten. Var väl runt 2004 eller så.

Problemet med Zwave som jag ser det är att det är stängt och all utveckling sköts av ett företag. Sedan verkar det vara fritt fram för de som licenserar tekniken (läs: köper chip + mjukvara) från Sigma att implementera sina egna funktioner lite som de vill. Finns ju ett antal "profiler" i Zwave men konfigurationsparametrar och annat verkar vara lite hejkonbacon. Dessutom upplever jag mycket stabilitetsproblem och liknande med vissa enheter, något som mycket väl kan vara relaterade till underliggande nätverksbibliotek som ju är stängda(?) även för de som licensierar tekniken.
 
Nej, Zigbee är inte alls dött, det var inte så jag menade. Men det har stått och stampat så pass länge att jag undrar om det någonsing kommer att bli den generella lösning som var tanken.
Även jag har varit med och utvecklat en produkt med zigbee, och gillar mycket av upplägget - klart bättre än zwave vad gäller dynamiska routes och kanalhantering, men när jag valde komponenterna så fanns fortfaranade knappt några profiler, absolut ingenting för vår branch, och så snart man då använder ett generisk profil och uppfinner egna lösningar så är det liksom "kört". Vi gjorde dessutom så att våra routrar bara routade vår egna trafik eftersom vi ville försäkra oss om att minnet räckte till våra routingtabeller. Sedan dess har Zigbee förbättrats på många punkter, och kislet har blivit bättre, men det har ju inte "lossnat". Kanske är Zigbee för flexibelt. (Tänker på olika frekvensband osv).

Jämför man med zwave, som är enklare och utvecklat av ett litet företag i danmark, så är zwaves framgångar helt fantastiska.

Inte heller jag gillar stängda lösningar, men det går inte att sticka under stol med att det ofta ger snabbare resultat. Borde väl iofs gå att plocka fram en öppen zvawestack? Men det är klart, protokoll/profiler är ju fortfarande Sigma Designs.

Tyvärr är ju den nuvarande gränsen med 232 noder lite sunkig, och även routingen är lite för enkel imo (kanhända att jag har fel här, jag har inte superkoll på zwave på den nivån (har glömt bort)).


Min poäng är iaf denna; att bygga ett nytt ekosystem som är tillräckligt komplett för att vara intressant för hemautomation är mycket svårt och långdragen process. Och för varje ny utmanare blir det svårare, eftersom företag som redan investerat i befintlig teknik är bundna att fortsätta sitt spår.
Hemautomation är ju lite speciellt eftersom det är så många standarder och regelverk i de olika länderna som måste följas, vilket gör det ovanligt dyrt att utveckla produkter.
Det är inte kommunikationstekniken som är svår - det är att bygga ekosystem.
 
De stora drakarna, Google och Apple, håller ju på att blanda sig i leken via Andriod och iOS så det är väl troligt att det till slut blir en eller två stora standarder/ekosystem.

Just D-Link har jag blivit besviken VARJE gång jag köpt/använt deras produkter, senast deras bevakningskameror :thumbdown::thumbdown::thumbdown:, så personligen avvaktar jag ett tag till.
 
mycke_nu skrev:
De stora drakarna, Google och Apple, håller ju på att blanda sig i leken via Andriod och iOS så det är väl troligt att det till slut blir en eller två stora standarder/ekosystem.

Just D-Link har jag blivit besviken VARJE gång jag köpt/använt deras produkter, senast deras bevakningskameror :thumbdown::thumbdown::thumbdown:, så personligen avvaktar jag ett tag till.
Jo, dom kommer att ha framgång. Men Huh. Google hemautomation.... 1984 i kubik. :eek:

Fast än så länge är väl deras plan att ligga on-top alla befintliga ekosystem, iofs vet man väl inte vart Nest tar vägen, nu har dom brandvarnare på gång, så google kanske kilar in sig den vägen - fler enheter lär vara på g i pipan.
 
Jo, Google har säkert planer för Nest efter att ha spenderat 20 miljarder kr på att köpa dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.