Har en säkert jättekorkad fråga, men om man inte frågar får man heller inga svar ... so here goes:
Har köpt en lägenhet där vi allra helst, för att planlösningen ska bli normal, skulle vilja flytta köket från dess ursprungliga läge vid lägenhetens yttervägg mot trapphuset (min tolkning av bygglovsskissen är att köksstammarna går där) ca 3.8m rakt fram (till sovrummet).

Första frågan: Är detta möjligt?

Andra frågan: Om det är möjligt, hur dyrt skulle det kunna tänkas vara på en skala från 1-10 där 1 = inte så farligt eftersom mycket går att göra själv, 5 = dyrt men kan vara värt det, och 10 = garanterat dyrare än vad ni gav för er Sthlms innerstadslägenhet! :p
 
  • Gilla
Jujje
  • Laddar…
.... och här kommer planlösningen (från mäklarens objektbeskrivning, har inte fått igång min scanner än så bygglovsritningarna ligger här på bordet och dammar).

planlosning.bmp
 
Mja golvet måste brytas upp och rör dras om. Är det trä golv så går det väl hyffsat lätt. Är det betonggolv så kan det vara lite värre.... Är det högt till tak så går det att regla upp och höja golvet så man kan dra rör.
I sthlms innerstad så är nog kostnaden försvarsbar. Är man händig gör man en hel del själv.

Däremot så får man inte göra en sådan sak utan att ha föreningens medgivande.
 
Det kan kosta 100-500 kkr, kanske 1 Mkr!
Egentligen omöjligt att svara på. Det måste göras en besiktning av en byggnadstekniker i första hand. Men allt är naturligtvis möjligt.
LillaSandra är det värt det?
 
Sveng skrev:
Det kan kosta 100-500 kkr, kanske 1 Mkr!
Egentligen omöjligt att svara på. Det måste göras en besiktning av en byggnadstekniker i första hand. Men allt är naturligtvis möjligt.
LillaSandra är det värt det?
När du gissar att det kostar en halv miljon, räknar du in det nya köket då också?

Att bara flytta vatten och avlopp borde vara lite billigare.

Till frågan om det går eller inte: Om det är betong golv och väggar är ju allt jobbigare, men kanske inte omöjligt. Vatten går ju att dra lite hur som och avloppet, går inte det att lösa med en avfallskvarn/pump i värsta fall? En sådan lösning har vi ju till toan på landet och lite köksvatten + en modern pump kan ju inte vara ett problem.

Värre kan det ju vara med fläkten - större hål och mer att bygga in, knappast omöjligt det heller dock.

Det skulle förvåna något fruktansvärt om någon behöver mer än en vecka på sig för att fixa detta, högt räknat.

Eftersom det antagligen är osannolikt att det finns ett träbjälklag att dra rör i kanske någon kan utveckla detta med avfallspumpar?
 
Några svar på era undringar:

För det första kan jag säga att vi oavsett vad planerar att riva ut det befintliga golvet och köket (inkl kakel + vitvaror) och ersätta med nytt samt med största sannolikhet riva eller flytta några väggar. Så kostnad för nytt kök + golv kommer ju oavsett.

Det är träbjälklag i golvet. Vet ej i nuläget om det skulle gå att dra rören där i nuläget. Svärfar är pensionerad byggingenjör, ska se om han kan få någon ordning på ritningarna.
Vid fönstrena så sitter element, väggen där låter ganska ihålig när man knackar på den (alltså, direkt i anslutning till elementet), kan det tänkas finnas möjlighet att dra rören där, alltså längs med ytterväggen?

Väggen mellan nuvarande kök och sovrum är vi osäkra på vad det är för material (hoppas hitta rätt ritningar på tekniska nämndhuset idag), men det låter då inte som betong när man knackar på det. Och åtminstone 2 av våra grannar har rivit denna vägg för en öppen planlösning.

Det är 2.5m till tak har jag för mig.
 
En "fräckis" är ju att göra 15- 20 cm upphöjt golv i det gammla och nya köket. Den höjden ger plats för rör och el under det nya golvet och ska ni ha en öppen planlösning så kan det nog bli rätt läckert med ett upphöjt kök
 
mats_o skrev:
En "fräckis" är ju att göra  15- 20 cm upphöjt golv i det gammla och nya köket. Den höjden ger plats för rör och el under det nya golvet och ska ni ha en öppen planlösning så kan det nog bli rätt läckert med ett upphöjt kök
Vore helt klart läckert med upphöjt golv i nya köket .... men hur funkar det med upphöjt golv i ett rum med dörr? Känns väldigt jobbigt med en 15-20 cm hög tröskel! :-? .... kan man tänka sig att man endast behöver höja en del av olvet i gamla köket? Tänker mig en upphöjd säng i sovrummet :cool:
 
Det du igentligen behöver höja är ju en kanal för att kunna lägga rören i.

Det finns ju en annan variant som också är enkel men kanske inte så praktiskt och det är ju att göra samma typ av låda och gå längs väggen. Borde räcka med ca 10 cm ut och 20 hög låda då

Hur hadde du tänkt dig göra köket?
 
LillaSandra skrev:
Vore helt klart läckert med upphöjt golv i nya köket .... men hur funkar det med upphöjt golv i ett rum med dörr? Känns väldigt jobbigt med en 15-20 cm hög tröskel! :-?  .... kan man tänka sig att man endast behöver höja en del av olvet i gamla köket? Tänker mig en upphöjd säng i sovrummet :cool:
Du får höja dörren. Inga större problem om väggarna inte är bärande
20 cm behöver du inte höja. Du behöver max få plats med 70 rör. Eventuellt kan det gå med 50 rör. Var det jag syftade till när jag skrev att man kan regla upp nytt golv.
 
70:s rör plus fall på några meter plus höjden på krökar plus golvskivor.

Tror nog att man hamnar runt 15 ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.