Jag skall hänga upp ett par överskåp (IKEA metod) och tänker använda deras monteringsskena länk
med ca 50 mm mellan hålen. Väggen består av 15 mm tjock stående panel (som är spontad och väl förankrade i liggande reglar) med masonit utanpå.

Jag tänker försöka pricka de få stående reglar som finns med längre skruvar men i övrigt lita till att skruva skenan tätt i panelbrädorna (de liggande reglarna är i helt fel höjd för att vara till någon nytta).

Frågan är vilken typ av skruv man skall använda - kommer det att fungera med vanlig träskruv eller finns det någon specialskruv (liknande "molly" för gips?) man kan använda för att de skall sitta bättre? Molly borde väll i och för sig fungera med panel också...
 
Redigerat:
Med de förutsättningarna behöver du förmodligen inte oroa dig.
Kanske en länk till skenan underlättar, så man ser hur tätt skruvarna sitter mm.
 
Har du en spontad brädad vägg är det ju optimala förutsättningar att bara skruva med vanlig träskruv...
Skenan ska fästas var 30e cm vilket väl är ett minimikrav förvisso, men mycket tätare behöver du knappast skruva den för infästningarna i skåpets spånskiva lär gå sönder innan skenan lossnar från väggen. ;)
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ni tror båda på vanlig träskruv då, men vilken dimension är lämplig?
 
Redigerat:
Jag hade nog kört med typ 5x40 eller 5x50 med kulad skalle och inte försänkt.
 
Ok det låter bra - kör med sådana typ vart tredje hål (300 mm cc). Eller kanske vart annat så tar jag höjd för att råka träffa sponten på några ställen också... Tack för bra synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.