Någon som byggt utanför tätort och fått taskig värdering? är det en regel att det blir dålig värdering? Jag fattar att det blir lägre än i centrala och detaljplanerade områden. Men om man har en vackert belägen naturtomt med bra kommunikationer borde väl det göra sitt, eller? Någon med erfarenhet...?
 
Hej,
Jag tror väl att en värdering endast skall spegla marknadsvärdet.Detta för att banken skall kunna få tillbaka sina pengar ifall fastigheten måste säljas. Det får vara hur fint som helst men finns ingen efterfrågan så blir det låg värdering
 
Vi fick huset värderat till det vi har lån på (1.850.000) och huset ligger ca 5 km utan för tätort. Då har vi ändå oinredd övervåning, (Isolerad).

Som Ricky säger; det beror på efterfrågan, inte bara på läge. Har man bra kommunikationer, så är det kanske ett plus när det gäller efterfrågan... :)
 
Lokal Nordearepresentant som värderade innan lån blev beviljat sa att ett hus på tomten är maximalt värd 2mille oavsett.
 
En taskig värdering kan man få i tätort också. Jag har tidigare berättat att våra värderingar har hamnat 1-2 miljoner under det vi fått ut när vi sålt huset.

mvh
David
 
kire skrev:
Värderingsman från banken eller från oberoende mäklare?
Har ni bara gjort en värdering eller låtit flere värdera?
Några teorier om varför?
Det har varit banken som utsett värderingsbyrå. Två hus har värderats innan och efter att husen byggts färdigt. Som mest har det skiljt två miljoner. Som minst 1 miljon. Senast var det 1,5 miljoner. Det skiljde c:a 3 månader mellan värdering och försäljning då.
Min teori är att iom att värderingsmannen utsetts av banken så blir de värderingsmannens riktiga uppdragsgivare även om det är jag som betalar.

mvh
David
 
När vi hade byggt om/till vårt hus betalade banken för vår värdering. Den utfördes av samma person som gjort vår jordabalksbesiktning när vi köpte huset för länge sedan. Han visste vad vi betalt då och frågade på ett fint sätt vad renoveringen/tillbyggnaden hade kostat och så blev värdet på huset summan av dessa poster. Banken valde dock att värdera upp vårt hus 400 tkr till. Frågan är som sagt vad dessa värderingar egentligen står för? Det är ju omöjligt att kunna förutspå vad som kan hända vid en budgivning vid en ev försäljning och det är ju ändå det värderingen ska försöka uppskatta dvs marknadsvärdet på huset. Så att be tre välrenomerade mäklare titta på huset tror jag är en bra idé. Snittet vid värderingarna bör åtminstone hamna lite närmare sanningen än en enskild värdering.
 
Det är ju bara så att du får oftast flera spekulanter på ett hus i tätort, vilket innebär ett potentiellt högre pris eller omvänt, risken för underpris om du tvingas sälja är mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.