Hur är det med högsta takhöjd ("nockhöjd") på de nya 25 m3
friggebodarna (attefallhusen) - blev det 4 meter?

Och det stämmer att det kan vara vad som helst mindre än
25 m3 yta och 4 m takhöjd - tex två ihopplacerade 3 m höga
(3,15 m höga inkl uppallning) "högcontainers" - en 20 fotare
(15 m2) plus en 10 fotare (7,5 m2)?
 
Container är bra att bygga med.

4 meter är väl nya höjden.
 
Det är så mycket skrivet här att det är svårt att ta in allt - MEN vad
jag iaf också undrar är om man kan sätta 25 m2 Attafallshusen på
prickad mark så länge man observerar 4,5 meters regeln, dvs håller
sig 4,5 meter innanför alla tomtgränser?

Jag har nämligen två (irriterande :) ) 6 resp 5,5 meter breda prickade
tomtremsor utmed omgivande småvägar - kan jag bygga Attefallshus
på dessa om jag håller mig 4,5 meter från vägarna, eller måste jag
fortfarande lyda den gamla prickningen om 6 resp 5,5 meter och und-
vika detta område?
 
palbin skrev:
Det är så mycket skrivet här att det är svårt att ta in allt - MEN vad
jag iaf också undrar är om man kan sätta 25 m2 Attafallshusen på
prickad mark så länge man observerar 4,5 meters regeln, dvs håller
sig 4,5 meter innanför alla tomtgränser?
Svar JA, som jag fattar det så gäller inte detaljplanebestämmelser för Attefallshusen, så du kan bygga dem på prickmark så länge du följer regeln om minst 4,5 m från gräns. Och så får man inte bygga dem på uppenbart olämplig mark (vem som nu avgör det, men det kan ju röra sig om en väldigt skymd korsning, eller ovanpå befintliga ledningar eller så...)
 
kan man bygga ut 15kvm varannan månad då?
 
pandalus skrev:
kan man bygga ut 15kvm varannan månad då?
Jag har också undrat, men jag gissar att du bara får bygga ut 15 kvm från det du HAR bygglov på.
 
Att "Attefallarna" gäller utöver detaljplanebestämmelserna verkar vara så. Må´n tro samma bestämmelser gäller för fritidshus där områdesbestämmelserna begränsar byggytan till t ex 38 m2. Att få utöka den ytan med t ex ett inglasat uterum på 15 m2 skulle betyda mycket. Om man dessutom har tomt som räcker till ett Attefallshus på 25 m2 (eller goda grannar) Vilket lyft!
 
Mikael_L
Sveriges kommuner och landsting (SKL) ger lite råd åt kommunerna:
 
Redigerat:
  • Gilla
palbin
  • Laddar…
Mikael_L
Hur långt har kommunerna egentligen kommit med uppdatering och information på hemsidor?

Jag har surfat runt på några nu, och det varierar mellan absolut noll info/uppdatering (som att dom inte ens upptäckt att det har blivit lagändring), till någon mycket liten notis om att nya regler har tillkommit och kanske en länk till riksdagens sidor eller boverket till en aning mer info ungefär som Nynäshamns sidor här:
http://www.nynashamn.se/Bygga--bo/Bygglov/Bygglovbefriade-atgarder.html

Undrar hur dom tänker. Att det kommer vara plättlätt att snofsa upp hemsidan mitt i semestertider samtidigt som det dräller in bygglovsansökningar från alla som plötsligt kommit på att dom ska bygga något i sommar? :eek:


Hur ser det ut i andra kommuner.
Finns det några som kommit längre?
Mer info, gjort ansökningsblanketter, fastställt taxan?

Om någon hittar lite mer fylligt länka gärna här.
 
Generellt är kommunerna tyvärr mycket dåliga på att hänga med i lagförändringarna, särskilt i sin information och det är väl oftast på håret att de har någorlunda koll på handläggningen vid förändringar. Inte bara inom byggområdet.

När "nya" PBL kom 2011(?) tog det ofta mer än ett år för kommunerna att uppdatera sina blanketter t.ex. Detta blev sedermera en ordentlig kassako för dåvarande SKL kommentus som gav ut standardiserade blanketter. Men det är en helt annan historia.
 
"I kontrollplanen ska också redovisas att komplementbostadshuset uppfyller alla de krav som finns för en sådan självständig bostad", går det att läsa i http://brs.skl.se/brsbibl/cirk_documents/14021.pdf. Vad är det för krav? Blev lite nyfiken. Måste ett Attefallshus för permanentboende ("komplementbostadshus") t.ex. ha vatten och avlopp?
 
Såvitt jag förstått det så gäller samma krav för ett Attefallshus som för ett vanligt, som svar på båda dina frågor.
 
Det känns i alla fall tryggt att kommunerna kör på i gamla spår och genast börjar fundera på vilken byråkrati och vilka avgifter Atterfallhusen ska innebära för byggherrarna. Det hade varit obehagligt om de börjar med nåt nytt, som att utebliven byråkrati och avgifter hade ökat en kommuns attraktionskraft.

Särskilt gillar jag slutklämmen i dokumentet klaskarlsson länkar till:
Om du inte gör denna anmälan kommer en sanktionsavgift att tas ut. Sanktionsavgiften kan uppgå till flera 10-tals tusen kronor, beroende på åtgärd.
Jag kan tänka mig att en sådan fras innebär en sådan njutning att skriva att den medför rent kroppsliga reaktioner hos författaren.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.