M
sir_daniel skrev:
Då jag ville höra vad folk tyckte :)

Men efter funderat mer samt sett nivån som plattan hamnat på samt hur jorden som vi fyllt runt om med har sjunkit så känns det bra med nivån fasaden kommer få mot marken (innan gjutning och sättning var det 1-2cm...)
Jag tror att du bara är rädd för mursleven ;)
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Sätter man ett lager kakel + silikon i golvvinkeln så är det minst lika bra som lecan. Snabbt, billigt och inte alls lika omständigt. Dessutom får man en ganska stor köldbrygga med lecan som man kanske inte är så intresserad av i ett varmgarage.

Folk skriver att det kommer rinna vatten längs med väggarna. Har man fall i garaget så är ju detta helt omöjligt.
 
Mikael_L
Absolut ett varv med LECA eller något liknande, syll direkt på plattan och fasadpanel ner till marken är snålt och dumt.

Det är viktigt för både insida som utsida. Rutten fasadpanel i nederkant är inte så sexigt.
Panelen ska sluta minst 15cm från markytan, helst 25 cm eller mer om det går.

Spett och slägga skrev:
Fråga till er som har byggt garage ; är det någon nackdel med leca, att syllen sitter dåligt eller att det är bökigt att mura rakt eller så?
Det finns nackdelar, förutom att det är lite merjobb.
Att mura är inte så svårt, och få det rakt är lätt med hårt uppspända murarsnören.

Att fästa syllen bra och ordentligt i LECA är ganska svårt, inte många fästelement som håller mer än en 30-50kg i lättklinker. Men visst går det att lösa. Långa spikplugg i varje regelfack (cc 60cm) håller ganska bra.
Kravet beror på hur stort och högt garage man har, vikten på takmaterialet, hur vindutsatt läge det är.
I extrema fjällägen så ser man att små stugor hålls nere mha vajrar fastborrade i stora stenblock, där är det så vindutsatt att stugan annars kanske återfinnas på ett helt annat ställe efter en storm.

En annan nackdel med lättklinker är den ganska dåliga isolerförmågan. Ska garaget hållas varmt så kommer en väldigt stor del av energin gå ut genom leca-sockeln.
Det finns lösningar även på detta. T.ex. iso-leca eller ett cellplastskikt limmad på in eller utsida.
 
Det finns ju inget som säger att panelen måste sluta nära mark bara för att man inte har leca?

Min platta t.ex kommer hamna ca 25 cm ovan mark, precis som ett vanligt hus. Det gäller ju dock att tänka till lite innan man gjuter :)
 
Mikael_L
Mackkan skrev:
Det finns ju inget som säger att panelen måste sluta nära mark bara för att man inte har leca?

Min platta t.ex kommer hamna ca 25 cm ovan mark, precis som ett vanligt hus. Det gäller ju dock att tänka till lite innan man gjuter :)
Ja just det. Är det en 25cm tröskel för bilen då också, när man ska in?
 
Det går ju även att göra en liten ramp av marksten eller asfalt lokalt framför porten.
Man måste inte lägga marknivån i överkant plattan längs hela sidan där man har port(ar).
 
Porten monteras ju en bit in beroende på väggarnas tjocklek. I mitt fall ca 25 cm in från utsida betongplatta. Utanför porten faller det minst 5 cm. Sedan ansluter uppfarten i fall. Man kan ju även fortsätta fallet ett par decimeter in i garaget och sänka anslutningen ytterligare.

Panelen mellan portarna (dubbelgarage) blir ju dock något mer utsatt.
 
A
Mackkan skrev:
Sätter man ett lager kakel + silikon i golvvinkeln så är det minst lika bra som lecan. Snabbt, billigt och inte alls lika omständigt. Dessutom får man en ganska stor köldbrygga med lecan som man kanske inte är så intresserad av i ett varmgarage.

Folk skriver att det kommer rinna vatten längs med väggarna. Har man fall i garaget så är ju detta helt omöjligt.
i regel har man lokalt fall till brunnen/rännan inte hela vägen från ytterväggen :)
 
Allt beror ju på vad man ska använda garaget till. Våta bilar på vintern utan fall så visst kan Leca va bra att ha. Men med bra fall så behövs ju i te det. Har själv skippat Leca då jag ej har vardagsbilarna i garaget. De får stå ute. I garaget har jag istället sommarbilarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.