Hej!
Jag skulle så gärna vilja slippa klippa gräset i sommar och har därför tankarna på en Robomow, eventuellt 622.
Platt gräsmatta, ca 800 kvm gräs, U-formad utan krångel.

Anledningen att jag tittar på Robomow är att jag har gott om kottar och att jag vill ha snygg kantklippning. Tycker ni det finns andra modeller som kanske passar mig bättre?

Mina övriga funderingar gäller ljudnivån och klipptiden.
Har nämligen rätt "kinkiga" grannar som klagar tom på ljudet från luftvärmepumpen. Så hur mycket upplevs 74 dB? Kommer mina grannar att höra och störa sig?

Klipper roboten verkligen mer eller mindre hela tiden?

Tusen tack för lite tankar och synpunkter!

Lotta
 
Hej Lotta

Jag har nyligen inköpt en RS 612 till min 800 kvm gräsmatta. Den räcker gott o väl. Jag har "förbjudit" den att gå ut vissa dagar i veckan för den är så effektiv. Den är så tyst att jag undrar var den är ibland.
Ja, den går ut lite då och då, kan justeras med att ställa ned intensiteten i inställningar.
Jag är helnöjd, klipper kanter snyggt och är stark. Glömde en sladdvinda med 15 m kabel utrullad en dag. Hittade sladdvindan med kabel delad i åtta delar ;)

Lycka till
Anders
 
Tack för ditt svar Anders!
Skönt att höra att du är nöjd. Jag bor i Sthlmstrakten och saknar en "butik" att åka till och klämma och lyssna ;)
Så bra då att kunna få hjälp här.

Synd på din sladd men jag längtar efter att få kapa sladden till min elgräsklippare ;D

Trevlig kväll!
 
Hej Charlotta. Butik finns i bla. i Sollentuna, Ce-Ma maskin. Som är auktoriserade robomow säljare o installatör.
Har en 612a sedan 7 veckor till 800m2 u-formad gräsmatta och är helnöjd. Har ställt in så den klipper aldrig på nätterna samt blockar några dagar varje vecka beroende på väder o växtkraft. Om dina grannar klagar på värmepumpen så tror jag klipparen går fri. Men bara att se din fina gräsmatta kan få Ove Sundberg grannen att klaga. ;-)
(har också kottar och det hörs när roboten maler sönder dem) ;-)
 
Redigerat:
Lonnstrom, det låter superbra!
Ska ta mig till Sollentuna och kika lite.
Om jag går upp i storlek, exempelvis till 630, betyder det att den kommer behöva klippa mer sällan?
Ska fråga Ce-Ma men säljare brukar vilja sälja ;)

Tack!
 
Hej Lotta
Jag har en rs 622 till mina 2000 kvm gräsmatta. Jag är verkligen supernöjd med klipparen den klipper otroligt fint. jag valde robomow för att den har så bra knivar då jag också har mkt grankottar och kvistar från pilträd men det grejar han utan problem. När det gäller ljudet från klipparen så hör man den inte när den är ca 5 meter bort den klipper ju i eco läge så gått som hela tiden och då ligger den under 65db Jag tror gått och väl att du klarar dej med en rs612 till din matta för dom är väldigt effektiva klipper ju 56 cm brett men vill du ha både hängslen och livrem så ta en 622.
 
Hej igen Lotta. Skillnaden mellan 612 och 622 är att 622 har borstlösa klippmotorer. 630 har även borstlösa drivhjuls motorer samt kraftigare batteri 6 Ah mot 612,622 4,6 Ah.
Rimligen borde 630 maskinan vara ute o klippa längre tid mellan varje laddning. Dock tar det lite längre tid att ladda ett 6Ah batteri så svårt o säga hur många timmar snabbare den klarar 800m2. Tror också du klarar dig galant med 612an. (66 dB i ecoläge 612/622/630)
Lycka till med köp/installation.
Peter
 
Redigerat:
Peter!
Tack för att du förklarade skillnaden mellan 612 och 622!
Men jag har en liten fråga till :) Vet du om borstlösa motorer är tystare?
Att kolborst slits vet jag efter att själv bytt dem i min gamla miele-maskin men är det värt 3000 kr att slippa borsten eller kan jag kanske lätt byta själv tro och spara in 3000 kr?
Tack för all hjälp!
Lotta
 
CharlottaB skrev:
Men jag har en liten fråga till :) Vet du om borstlösa motorer är tystare?

Lotta
Borstlösa motorer låter precis samma som en borstad. De har dock fördelar över borstade vad gäller effektiviteten, de kan gå åt bägge hållen utan problem, se ger mer effekt per viktenhet, man kan lätt räkna pulserna och således veta precis hur många varv den snurrat aka hur långt robot gått etc. (jo en borstad kan snurra bakåt, men det är lite som däcken på bilen att dem är gjorda för att snurra åt ett håll och sliter dessutom in sig på det hållet, så kör man bakåt så ger dem upp mycket fortare.)
 
Henke2 skrev:
Borstlösa motorer låter precis samma som en borstad..)
Njai... Dom har lett før å låte lite hvinande, det gjelder och elektroniken som omvandlar like til vekselstrøm. Annars har dom alle de gode egenskapene du beskriver.
 
Hej!
Fick hem min Robomow 612 igår och satte gränskabeln enligt boken. Men när jag satte ihop den och skulle installera huvudstationen och klipparen så gjorde jag fel och vände basstationen åt fel håll :/ så klipparen hittade inte basstationen först. Så då tryckte jag på Stoppknappen, vände på basstationen och tryckte igång den igen. Då hittade den basstationen men gick bara in och började ladda. Men den har inte kört testen på slingan och den har inte heller kört och kollat efter kanten. Hur gör jag, kan jag "resetta" den och börja från början eller vad ska jag göra? Vågar jag öppna den och ta bort strömkabeln från batteriet och sedan sätta ihop den igen själv?

mvh/ Hans, Umeå
 
Gå in i service menyn mha. Kod 897 och gör återställning . Finns 3 alternativ bläddra ned tills du ser rätt o tryck ok så blir den out of box igen.
 
  • Gilla
Hans Karlsson
  • Laddar…
Kanon lonnstrom! Men är det koden 897 som gör att man kommer in i serviceläget alltså? Jag såg bara att det var en kod där och antog att den bara var för "auktoriserad" personal ;)
 
Antar att du redan varit inne i service meny o fixat detta. Du äger ju maskinen
 
Kanske hade den för oladdade batterier för att vilja köra testen direkt.
Väntade du tills den hade laddat färdigt, och kollade om den ville köra testen då?
(Jag laddade min 612:a före testen, och det funkade bra...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.