Hur fixerar jag lämpligast dessa slangar i garageväggen?
Slangarna kommer från huset och är för framtida radiatorer i garaget.
Vill isolera väggen klart, plasta och gipsa.
Stommen består av 145x45 + liggande 45x45, cc60 för båda.
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3666.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle satt en väggbricka, tex Vatette rsk 8550659.
Men först måste rören såklart fixeras mot en regel, det går att göra med spik, skruv eller något annat lämpligt, montera fästelementen mot de svarta bockstöden (som syns på bilden) så finns ingen risk att de skaver på själva pex-slangen.
 
Låter som ett bra förslag.
Har kollat på "Vatette" som du föreslog.
Trär jag slangarna genom osb & gips, sen krymps slangarna på "Vatette", lämpligast av en VVS-montör?
Nån särskild höjd ovan golv som den ska monteras på?
 
De väggbrickor jag har sett har klämring och du behöver varken specialverktyg eller vvs-montörer för att montera dem, men som vanligt är det så att är du osäker så bör du ta in hjälp.
Slangen måste självfallet träs igenom osb och gips, men först måste du som sagt fixera slangen inne i väggen.

Höjden är väl en smaksak, sätt brickan på samma höjd som du vill att underkanten av radiatorn ska sitta.
 
Ett norrländskt schysst på det, tack så mycket för hjälpen!
 
Krilleman
Är det bara i ett garage skulle jag aldrig kosta på mig en bricka som 8550659.

Släpp ut slangarna 4cc liggandes under det kommande kopplet och trä över en vulkbricka efter du målat väggen. 3840413.

bild_96_3840413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Direkt på kopplet sätter du två vinklar RSK: 6733720 Kort vinkel M22

bild_89_6733720.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På vinklarna koppar du slangen med RSK: 1878427. LK AX20xM22.

bild_123_1878427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkelt snyggt och kostnadseffektivt! (31+88+88+169+169=545:-)

Men tänk på att anpassa var slangarna kommer ut på för höjd. För det är denna höjden som sätter underkant radiator. Släpper du ut slangarna på 20cm från färdigt golv, kommer radiatorn hamna på ca 25cm ovan golv. Detta upplägg bygger ju självklart också på att du har/köper en radiator med koppel! Likt denna:

4814883_1.jpg



Bara 8550659 kostar 369:- och på det kommer vatettekopplingarna i brickan, ev förminskning, rör till radisen, M22 kopplingar. Det är väl inte badrum i garaget? Onödigt dyrt för din plånbok!
 
Krilleman
Hur gick det?
 
ImageUploadedByByggahus.se1403296427.792865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jorå, tackar som frågar. Isolerat, plastat, gipsat. Det gick bra, tror jag iaf. Gipset sprack när slangarna skulle igenom, men det fixar vi med spackel. Kommer att dröja ett tag innan jag uppdaterar kanske, har lite andra "måsten" nu på listan...
 
Krilleman
Ska du sido-dra rören för att ansluta radiatorn längre bort??

För om radiatorn ska sitta just där så är det lättare för dig om rören kommer ut 4cc horisontellt!
 
Nej, tanken var att montera på nåt rostfritt direkt utanpå gipset nu. Kanske gjort bort mig lite här nu då. Men jag river inte bort överlappat osb och gips nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.