Det ser ut som att det kan bli lite storskaligare bygge än planerat i sommar. Det som ska göras är att sätta fjällpanel på hus och friggebod, montera golvspån, sätta OSB och gipsskivor inne.

Jag vet att man kan spika panel, men spikpistol saknas och skruv är väl bara marginellt dyrare. Så är det möjligt att köpa en gipsskruvdragare/skruvautomat som jag kan använda för alla dessa syften? Det bör ju vara möjligt att växla mellan alla lämpliga skruvtyper.
 
Till utepanel kan du använda bandad trallskruv. Dessa är dyra, mycket dyrare än spik.
Till spångolv använder du bandad spånskive skruv.
Till osb använder du bandad spånskiveskruv.
Till gips använder du bandad gipsskruv. Kostar nästa samma som lösskruv.
 
Nu har jag börjat scanna av andrahandsmarknaden efter lämpliga gipsskruvdragare men inser direkt att jag inte har koll på ämnet. Inte så konstigt, då jag använt en sån en gång i livet.

Är det någon skillnad på gipsskruvdragare och skruvautomat?

Vad är det för skillnad på olika maskiner? Jag har iallafall sett att det verkar finnas fyra huvudtyper av maskin.

Maskiner utan magasin, typ denna.
gsr-6-60-te-27285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen finns det maskiner med ett främre magasin, där magasiner är en lös enhet på sätts på maskinen.
1060_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har vi varianten med någon slags matningsmagasin.
makita6842.png

Och så finns det maskiner som verkar vara anpassade för golvskruvning.
1P0001N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det för skillnad på de olika maskintyperna egentligen? Och hur funkar den enkla typen utan magasin? Hänger skruvbandet bara och dinglar?

Passar all bandad skruv till alla maskiner? Eller finns det något särskilt att tänka på?

Såg att byggmax hade bandad trallskruv för 0,40 kr st, maskinspik kostar hälften. Enligt någon beräkningstabell blir det 20 spik eller skruv per kvm, alltså en merkostnad på 4 kr/kvm väggyta för att skruva. För visst borde det fungera att skruva väggpanel med 55mm trallskruv?
 
Nu har jag kanske inte helt rätt i det jag skriver, men för mig är en gipsskruvdragare det du visar på första bilden, dvs en skruvdragare anpassad för att dra skruv i skivmaterial.

När man sedan har någon form av automatisk matning av bandad skruv, så blir det en skruvautomat. Detta oavsett om det är en extra nos till en maskin eller om det är som i Makitans fall, ett kit.
 
Första bilden är ingen skruvautomat utan en skruvdragare med djupstopp.
Du sätter på en skruv som en vanlig skruvdragare men den snurrar jättefort och sätter skruven till rätt djup.

Bild 2 är samma sorts maskin men med ett magasin så du kan använda bandad skruv.

Bild 3 är för bandad skruv, man kan inte skruva lösa skruv med den.

Bild 4 är väl en skruvautomat med långt handtag, jag tror man kan ta bort handtaget så blir det en vanlig enl bild 2.

Jag har en Makita som på bild 3 och en Fein som bild 2.
Feinen är bättre då man även kan köra lösskruv om banden skulle ta slut.
Har aldrig riktigt vant mig med Makitan heller, kärvar och bråkar ofta tycker jag.

Vad man ska ha är lite upp till var och en.
Jag föredrar sådan med löstagbara magasin, de vanligaste är väl Fein och Hilti men även Bosch börjar synas ute på jobben tycker jag.

De vanligaste automaterna är väl Senco, Makita och Hitachi.
 
Tror inte att du kan skruva längre skruv än 55mm med skruvautomaterna om det nu behövs för panelen. 2an och 3an är skruvautomater där Hiltin är att föredra. Ettan är för lösskruv.
 
Låter ju som att det är en gipsskruvdragare med löst magasin man ska ha då. Dessutom har jag en halv hink med oanvänd trallskruv som det vore skönt att använda upp. Hilti-magasinet ovan klarar 57mm. Eller finns det automater/magasin som kan använda längre skruv?

55 mm trallskruv borde väl räcka för 21mm fjällpanel, det duger ju till 28mm trall?
 
Hiltin verkar ju bra.

Hur är det att ha hiltigrejor som privatperson? Går det att få tag i nya bits och eventuella reservdelar utan att bli skinnad av Hilti?
 
pelpet skrev:
...
Hilti-magasinet ovan klarar 57mm. Eller finns det automater/magasin som kan använda längre skruv?

...
Vill minnas att makita finns i två varianter, en som tar upp till 75mm skruv.
 
Bild ett har jag fått lära mig heter enpetare. En skruv petar man med i taget men med ett djupstopp som hindrar att man drar i skruven för långt.
Bild 2 har jag säger bara mumma! Ett rum och ett garage gipsat med den, hade gått ganska lätt med skruvdragare eller enpetare, men varför när det inte är lika roligt! Dessa finns om man inte ska använda dem så ofta att köpa begagnade på tex blocket.
 
Och jag säger spikad (handspikad) panel är mycket snyggare! Blir fulare hål samt lite skägg runt varje skruv.
 
Med Makitan kan du köra upp till 55mm om jag inte mins helt fel. Du kan även sätta på en förlängare till den för t ex golv eller tak. Hiltin är DYR men riktigt bra, däremot håller jag Festool's nya batterimaskin högre då den har en automatstart som sparar bits och batteriet håller otroligt länge (finns dock ingen förlängare till den)
 
Redigerat:
Stora Makitan (750) tar 75mm skruv, dock inte mindre än 45mm.
 
Sådär, det blev Hiltin på bild ovan från min ena hovleverantör av verktyg, Tradera. 1500:- med frakt kändes klart konkurrenskraftigt jämfört med vad som fanns tillgängligt hos den andra hovleverantören just nu.
 
Konstaterade just att djupanslag till hiltin saknades, nytt kostar 255:- från Hilti.

Finns ett 50mm och ett 75mm. Är det 75mm jag ska ha om jag ska kunna köra med befintlig trallskruv (och annan längre skruv) som inte är bandad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.