Vi har valt att byggatill vårt hus med ett överhäng, ursprungstanken var att göra delen fribärande. Det hade inte inneburit några större problem men det är snyggare med en pelare och lite lättare att beräkna taket.

Jag har dock ingen aning om hur vi ska konstruera denna pelare, den ska helst vara rund men kvadratisk fungerar. Gissar att det skulle gå att gjuta den på plats eller mura den. Kan stål eller trä vara ett alternativ? Det verkar inte som om det blir några större laster i den.
Pelaren blir ca 470cm hög Avsats.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där måste någon räkna på.
Går ej att svara på enbart på en sådan bild
 
Tänkte att det går att svara generellt vad som blir den bästa lösningen, jag är inte ute efter en exakt dimension. Jag har överslagsräknat lasterna från överhänget, golv och tak blev ca 56KN skulle gissa att det skulle närma sig det dubbla med med väggar.

Jag är verkligen amatör i sammanhanget och misstänker att lasterna blir betydligt större, men enligt moelven skulle jag klara mig med en 160x160 limträpelare. Det känns inte sannolikt men det jag undrar är vilka material jag ska rikta in mig på så jag kan höra av mig till en leverantör för beräkningshjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.