Hej!

Har en fundering angående Husqvarnas knivar.
Finns det risk knivarna går av och lämnar "rakbladsrester" på gräsmattan?
Känns inte allt för kul om man springer barfota då o då på gräsmattan :(
 
Ja dom kan spricka och gå i bitar. Jag är innne på min fjärde säsong och det har aldrig hänt mig. Så har du bara en tomt fri från sten eller rötter ser jag inget problem. Knivarna spricker inte spontant mitt på gräsmattan. Dessutom finns det olika kvalitéer.
 
peternicklas
Så länge man använder original knivar och inte kör på hinder som t.ex. stenar eller grenar så håller dem. Jag har knäckt 3 knivar p.g.a. stenar på gräsmattan. Resterna av knivarna låg väldigt närma stenen så de var lätta att hitta. DOCK, risken finns alltid. Är inne på min 3:dje säsong och ingen kniv har "bara" gått sönder. Jag har dock en Landroid men principen är den samma.
 
Tack för svaren :)
Sten har jag inte på tomten men däremot en och annan nedfallen kotte samt kvist, men ser man på Husqvarnas reklam så ska kniven "bara" vikas in om den stöter på nått hårt.
Man får hoppas det är så då :)
 
Har en Husqvarna 230ACX som kör tredje året nu och det har aldrig hänt mig att en kniv spruckit. Lägg därtill att jag kört hela somrar på samma uppsättning knivar (verkar inte behöva bytas) och alltså bytt knivar en gång per år. Med originalknivar finns inte en antydan till sprickor, trots en del stenar och grenar. Risken att du kliver i en gammal spik, glasskärva, tagg (som du inte visste att du hade) är nog högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.