Jula har gräsfrö för 50 kr/kg. Plantagens billigaste kostar 100 kr/kg.

Är det bara plantagen som är dyra som vanligt, eller är julas gräsfrö sämre på något sätt?

Jag ska så 70-80 kvadrat gräsmatta och funderar på vad jag ska välja för frö. Det är en slänt och planyta i sydvästläge, i Falun.
 
Mikael_L
Jula skriver ju på hemsidan:
"Mycket omtyckt blandning för villaägare, ger en tät och slitstark gräsmatta som tål aktiviteter. Snabb och säker etablering."
Det är väl allt du kan begära ... ;) :p
 
Om det här gräsfröt håller samma kvalitet som julas "anslut"-produkter vill jag inte ha det :).

Jag kan ju såklart gå en köpa en påse Lord Nelson Royal på plantagen för 500 kr och det blir nog bra, men om jag kan få lika bra gräs för en tredjedel av pengen så tar jag såklart hellre det.
 
Om det är "vanlig gräsmatta" du ska ha utan särskilda krav blir det förmodligen alldeles utmärkt med Julas fröblandning. Sammansättning och grobarhet brukar stå på en etikett på baksidan.
 
BigR
Ja, det växer iallafall. Jag sådde en fläck med julafrön och dryga veckan tog det innan det grodde. Men det var ju rätt kallt i början. Ser ingen skillnad på de billiga plantagefröna i detta tidiga stadium. Plantagenfröna sådde jag på ett par andra fläckar i höstas och det blev bra, grodde på en vecka.

Jag är iofs mest van med ogräs runt huset så inga finsmakarråd direkt. Men sår man en ny gräsmatta kan det vara värt art välja frö som ger en gräsmatta som passar både läget och hur man tänkt nyttja gräsmattan. Olika gräs har olika egenskaper.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Jag kommer definitivt inte välja billiga gräsfrön igen!

Köpte från granngården en stor säck förra våren och såde vartefter jag grävde upp och gjorde om i trädgården.
Frid o fröjd gräset växte så det knakade och jag gödslade efter konstens alla regler men tamef*n så är det stora döda fläckar exakt på varje ställe jag sådde med detta.


Så jag rekommenderar dig inte att vara försökskanin utan gå på något mer beprövat märke
 
BigR
Nu har julafröna vuxit upp och jag har klippt med gräsklipparen ett par gånger. Skuggig plats och gräset är tätt och ser starkt och friskt ut. Inget att klaga på alltså. Efter semestern blir det mer gräsmattevård och jag kommer nog ta julafröna igen. Tycker julagräset passar in bättre i min gräsmatta eftersom det är lite "robustare" än gräset från plantagen jag använde förra året. Minns tyvärr dock inte vilken sort det var.

Så nu kan man säga att julafröna är "beprövade" ;)
 
Innehåller troligtvis mycket Rajgräs, billigt och snabbväxande dock inget man vill ha i en gräsmatta.
 
  • Gilla
foh
  • Laddar…
D09
Impulsköpte ett pkt på jula för ett tag sen och slängde i kompostjorden, växte bra tycker jag :)
 
Rajgräs är bra om man har mycket skugga.
 
Krilleman
Jag dränerade garaget för två år sen och grävde ett dike för att få bort vattnet. Drog med en extra 110mm för dagvatten som inte fanns förut samtidigt.

Sådde just denna gräsfröblandning på extremt sandig jord.

Man ser ingen skillnad till höger eller vänster om man inte visste att "mittremsan" var nysådd.

Resultatet:

gräs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte använt Julas men väl ICA Garden Gräsfrö och det kan jag rekommendera, blivit en riktigt tät och fin matta som växer lagom fort.
 
Har köpt på byggmax (Hammenhögs gräsfrö). Jättefint och tätt!
 
Jag ska så gräs nu i sensommar, och tänker köra på Extra green eller Park Smaragd..

Dock så köpte jag en kartong med Biltemas gräsfröblandning för att provså lite på skoj i en av jordhögarna..

Sådde en fläck på ca 30x30cm, och det växer verkligen så det knakar :) Jag har hunnit klippa gräset 3-4 gånger nu och har även stödsått lite. Dock så är gräsmattejorden som jag har i högarna naturgödslade.
Så kan rekommendera deras blandning om man bara ska ha några kilo. För ska man ha mer än 10-15 kg så är det nog billigare att köpa en stor säck Weilbull Villa Classic..
 
Sått flera hundra kvadratmeter gräs i olika omgångar när jag grävt och så på min stora tomt, även nyetablering på ett ställe och har använt julas frö och även gödsel. Har inget att klaga på. Skulle jag köpa Stroller i rätt mängd till min tomt skulle det kosta 6000spänn :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.