Hej, inte helt rätt forum flör detta inlägg men här brukar hänga duktigt folk.

I morse vaknade jag av att jag hörde vatten som plötsligt började sippra mot golvet. Morgontrött började man kika runt och den första tanken som slog mig var att elementet hade börjat läcka. När jag tände lampan såg jag att det läckte från ett utblås i ventilationen i taket?!? Det sipprade eller "smårann". Fram med handukar, en liten skål och sen en snabb analys över läget.  Inga vattenrör på vinden? Ner med kopplingen - det läcker från spiron och inte i  skarven mot taket. Läcker något annan ventil? Nej. Ökar/Minskar vatten - det miskar och nu bara droppar det. Totalt kom väl ca 2 dl på ca 5 minutre. Upp på vinden följ röret - inga läckor i sikte. Stäng av värmeväxlaren, ingen fukt inom synhåll.

Var f*n kommer vattnet ifrån. Sytemet jag har är en värmeväxlare som ligger ovanför isoleringen på vinden. Alla spiro som grenar ut från växlaren är välisolerde och de går sedan ner igenom takets isolering till rummen under.

Det enda jag kan komma på som rimlig förklaring är att det samlas kondens (kall vind/varm luft) i röret och att det nu runnit över, men då kan de ju inte komma 2 dl nu och sedan stop? Rörets lutning på vinden spelar väl också en roll. Det är ca 5 m från växlaren till utblåset.

Är det någon finurlig person som antigne vet vad som händer, har ideer eller andra tips på hur man felsöker detta. Kommer ju inte att vara trevligt att stänga igen detta system igen utan att ha någon aning om ifall det kommer att fortsätta droppa eller om det kommer en ny laddning vatten nåron gång i framtiden. Hoppas att detta var första och sista gången.


/N
 
Det bildas kondens i värmeväxlaren när varm inomhusluft möter kall utomhusluft. Det ska finnas ett rör från aggregatet som kanske har blivit egensatt. Mitt aggregat har ett litet element som förvärmer utomhusluften lite för att sänka temperaturskillnaden..
 
I vissa FTX-aggregat (med motströmsvärmeväxlare) bildas is på kalla sidan när det är riktigt kallt. Vid behov startar därför en avfrostning. Vet ej hur denna går till, men jag kan tänka ett litet elektriskt element (det som Fredrik beskriver). Vid denna avfrostning måste det ju bildas en del vatten. Det skulle kuna förklara varför det kom ett par deciliter på en gång och sedan inget mer.
Var det ovanligt kallt den där natten?
 
Vart kan felet ligga om man inte har värmeväxlare? Hos mig läcker ventilationen i taket på toan och igenom köksfläkten!
 
Det kan bero på dålig isolering av rören så att fukten i frånluften kondenserar i rören och sedan rinner till ventilen/fläkten. Problemet bli normalt värre när det är kallt ute.
 
Avfrostning brukar göras genom att stoppa tilluftsfläkten och bara köra frånluften för att dra varm inneluft genom vvx.
 
  • Gilla
Zool1402
  • Laddar…
Oftast finns det dränering kopplat till ventilatinsaggregatets värmeväxlarenhet.
Det är vanligt att det är missat att sätta in ett vattenlås efter dräneringsanslutningen.
Om det är så kommer inte vattnet att rinna ut.
Det kan bildas ett undertryck I aggregatet I och med detta ett sug I dräneringsslangen vilket medför att vattnet inte rinner ut.
Sätt dit ett U-rör "vattenlås" som är tillräckligt högt.
Normalt räcker det med två dm.
Montera; hall I vatten I U-röret ;kör igång ; bubblar det I vattnet är U-röret för litet.

Kan även vara andra fel som orsakar vatten bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.