Denna funktion på ventilationen har vi i vårt radhus. Ventilationen på övervåningen är under all kritik.
Det jag tycker är konstigt är att det enbart finns en frånluftsventil på hela övervåningen som sitter i badrummet.

Finns det något man själv kan göra?

Bifogar manual från värmeväxlaren som sitter ovan/ihop med köksfläkten det jag antar att allt utgår ifrån och kommer tillbaka till. Samt skiss på ventilationen i radhuset.

zfqlinshnghqcw


sztqwuauzhxpx
 
Du har ett kompakt FTX-system.

När rengjorde/bytte du filtrena i aggregatet?

Det låter som om frånluftflödet är väldigt lågt, eventuellt även tilluftflödet. Rekommendationen är att all luft ska bytas ut varannan timme i bostäder.

Egentligen så ska det vara frånluft i klädkammaren istället för tilluft som det är idag.
Frånluft ska det vara från "dåliga" utrymmen som bad, toa, tvättstuga, kök mm.
Tilluft ska det vara i "bra" utrymmen som sovrum, vardagsrum ev. matplats.
 
Men tanke då på övervåningen, när man då stänger en dörr till ett sovrum och har dörren stängd till badrummet.
Hur ska då luften cirkulera bra?
Då ska tilluften passera från sovrummet med stängd dörr, genom hallen, till badrummet som har stängd dörr.
Kan väl inte bli något bra flöde då?
 
Det ska vara springor mellan dörrblad och tröskel/överstycke så att luften kan passera.
Det ska även vara lite mer frånluft än tilluft så att det blir undertryck i bostaden.
 
Om jag ska byta själva fläktkåpan ovan spis. Vad ska jag då ha för sort.? osäker på dom olika namnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.