Ja, dom brukar ju frysa sönder tillslut....
 
jävla_hus skrev:
TegelPANNOR lever väl mycket längre än 100år? Eller vad i tegel gör att dom skulle vara slut efter 100 år?
Mina gamla pannor från -37 var väldigt sköra när vi bytte. Man kunde inte gå upp på taket utan att knäcka dem.
 
Där ser man, då har man lärt sig något idag med (y)

Vi bytade våra redan efter 62år och om det inte hade varit för jobbet/kostnaden så hade vi nog velat återanvända dom men nu passade vi på att byta färg med :)
 
Alldeles riktigt MathiasS, men som the marlboroman brukar säga: "If it aint broken, don´t fix it.." ;)

Jävla_hus: Ja, dom KAN hålla MYCKET längre än så, betongpannor kan se fina ut men ändå så kan det rinna rakt igenom dom om jag förstått det rätt.
 
X xdigger skrev:
Ett tegeltak kan hålla i bortåt 50-100år... Betong typ 25-50år.. Masshysterin med att byta tak som alla har nuförtiden är helt obefogad, min råspont är som ny inifrån vinden sett.
Bytte tak förra året på ett hus från 1950. Låg betongpannor med eternit där. Dom var helt slut och hade varit det bra länge, alldeles uppmjukade och upplösta på sina håll. Men taket var tätt ändå och det var nog asfaltspapp som var använt där också. Misstänker att detta var originaltaket. Att det skulle varit bytt någon gång där emellan 1950 och 2018 känns lite svårt för jag köpte själv huset 1989 och då var taket ok men inte nylagt på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.