Jättebra! Då ska jag göra ett återbesök på Bauhaus som förhoppningsvis har klippare kvar.
 
vilken är senaste versionen? vintog över en indigo nu när vi köpte vårt hus? den ör inköpt från cheapy , hur lång garanti är det?
 
Garantin är på 2 år om jag inte minns fel.
 
Mikael_wi skrev:
vilken är senaste versionen? vi tog över en indigo nu när vi köpte vårt hus? den är inköpt från cheapy , hur lång garanti är det?
1. Senaste version jag sett är "SW V5.9 Build: 00344".
( Meny - Inställningar - Systemalternativ - Info )
2. Garantitiden är två år.
3. Tillverknings månaden ser du på klipparens bakre etikett. I mitt fall "01 2014" (gul markerat).

Tillverkningsdatum.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
1. Senaste version jag sett är "SW V5.9 Build: 00344".
( Meny - Inställningar - Systemalternativ - Info )
2. Garantitiden är två år.
3. Tillverknings månaden ser du på klipparens bakre etikett. I mitt fall "01 2014" (gul markerat).

[bild]
Hämtade min utbytesmaskin häromdagen hos Hornbach i Gbg, den har version 5.9 build 0344.
hB påstår att garantin gäller fr första köpet och är 2 år.
Har driftsatt maskinen u.a. och ser ett problem. Har satt på manuell klippning( inget tidsfönster) och den klipper och klipper och klipper.... Slutar inte, har hållit igång i ett och ett halvt dygn nu... Gräsmattan verkar helt färdigklippt!
Klipper, laddar, klipper.
Tyst och fint, inga ränder!
Undrar om läget Manuell innebär att den fortsätter att arbeta tills man skickar den tillbaka till basen?
Någon som känner igen problemet?
 
peternicklas
osboda skrev:
Hämtade min utbytesmaskin häromdagen hos Hornbach i Gbg, den har version 5.9 build 0344.
hB påstår att garantin gäller fr första köpet och är 2 år.
?
De har helt rätt. Garantin gäller från inköpsdatum oavsettt hur många klippare du har bytat. Det bästa är ett återköp och sedan köpa en ny då har man en ny datum på kvittot.
 
osboda skrev:
Hämtade min utbytesmaskin häromdagen hos Hornbach i Gbg, den har version 5.9 build 0344. HB påstår att garantin gäller fr första köpet och är 2 år.
Mycket riktigt, garantier räknas från första inköpsdatum och förlängs inte för att produkten byts under garantitiden. Jag har efter två byten garanti fram till juli-2015. Min första robot (en Wiper Blitz) fick jag extra två år och ny robot p.g.a. den varit längre tid på service än på gräsmattan...
Har driftsatt maskinen u.a. och ser ett problem. Har satt på manuell klippning( inget tidsfönster) och den klipper och klipper och klipper.... ... Undrar om läget Manuell innebär att den fortsätter att arbeta tills man skickar den tillbaka till basen? ...
Manuellt läge innebär att ett klipp pass måste startas manuellt till skillnad mot schemalagd klippning. Jag fick för mig att även min klippare gick över framsidan minst tre gånger i olika riktningar innan den ansåg sig vara klar första gången i sommar. Sedan dess tar den sin normala tid på 36 timmar innan den parkerar permanent på stationen.

Första klippningarna efter ny kartering tar längre tid på grund av inlärningen. Klipparen tar ofta flera vandringar utmed kanttråden för att orientera sig... detta tar tid.

P.S. Schemalagd klippning startar och klipper enbart inom de valda tidsfönstren. Ett sådant klipp pass kan alltså ta flera tidsfönster innan hela passet är klart.
 
Redigerat:
  • Gilla
osboda
  • Laddar…
jag kollade och min har sw 5.8 och buiild 04679, är det lönt lämna in? min är köpt på cheapy i ängelholm
 
Hej!

Har någon stött på att laddstationen helt slocknat? Vår Indego har fungerat fint i år sen vi fick nu mjukvara, men idag stannade den under klippningen mitt på gräsmattan och klagade på 150 och 151 (no perimeter signal for a long time). Bar den tillbaka till laddstationen som nu var helt mörk, normalt lyser ju en grön LED. Tydligen ingen ström, så jag kollade säkringarna och tydligen hade säkringen där Indegon är kopplad gått. Inget annat än Indegon var igång på den säkringen just då. Hjälpte inte att flippa tillbaka säkringen heller, laddstationen förblev mörk fast stickkontakten i övrigt nog fungerar. Så jag misstänker att strömaggregatet gett upp.

Har någon annan stött på nåt liknande? Ska kolla med Boschs support på måndagen, men det vore skoj att veta lite om vad det kan vara före man ringer dit.
 
Nätadaptern är en av Boschs svagheter, en sändning förra säsongen som det var fel på, troligen konstruktionsfel.
Bara att lämna in den för åtgärd dr du köpt den. Tar troligen 1-2 veckor att få den åtgärdad,
 
Gissar själv på nåt sådant. När jag hade Indegon för att uppdatera mjukvaran i april tog det hela endast några dagar, men säkert har dom mera att göra nu. Tur att det är en sådan skitsommar att inte ens gräset växer...
 
Hej.
Nu har jag börjat köra på ca 1000m2 med indegon( mars 2013 5.8 build 04679).
Lite problem har det varit med att främre hjulaxlarna kärvat så att maskinen tror den är upplyft.
Jag smorde upp axlarna, men ringde även supporten, och de sa att jag borde skicka in den för byte av framhjul så småningom. Men väntetiden var två veckor, så han rådde mig att göra det senare.
Jag har även behövt lyfta den till laddstationen tre gånger under karteringen än så länge.
Den går fortfarande mycket längs kanterna, så jag tror inte karteringen är helt klar ännu.
Den står också rätt ofta långa perioder på ca en minut och tänker. Det är nästan så att man tror att den stannat med felkod.

Jag har med fått en felkod 47 kontakta bosch service center. Det ska tydligen vara att tomten ändrat sig. Troligtvis slirade den vid det tillfället.
Jag har också raderat kartan en gång då jag tyckte den irrade mycket längs kanterna på en yta, den svängde även utanför begränsningstråden när jag bestämde mig för att kartera om.

Får jag bara den att gå utan avbrott så kan jag lika väl skicka in den senare. Förhoppningsvis finns det ännu en nyare mjukvara då.

Den går ihop med grannens Robomow RS630, där min slinga är dragen ovanför deras ca 20m2. Det funkar ännu problemlöst.
 
Vi hade problem förra sommaren med att Indy hela tiden trodde den var upplyft. Där hjälpte det att smörja framhjulens axlar, sen var det nästan helt slut på det problemet.
 
A
osboda skrev:
Hämtade min utbytesmaskin häromdagen hos Hornbach i Gbg, den har version 5.9 build 0344.
hB påstår att garantin gäller fr första köpet och är 2 år.
Har driftsatt maskinen u.a. och ser ett problem. Har satt på manuell klippning( inget tidsfönster) och den klipper och klipper och klipper.... Slutar inte, har hållit igång i ett och ett halvt dygn nu... Gräsmattan verkar helt färdigklippt!
Klipper, laddar, klipper.
Tyst och fint, inga ränder!
Undrar om läget Manuell innebär att den fortsätter att arbeta tills man skickar den tillbaka till basen?
Någon som känner igen problemet?
Garantin går inte att ändra så mycket på. Rklamationsrätten däremot är 3 år.
Om du fått ny klippare pga ett fel så gäller åtminstone ibland bytesdatumet som reklamationsrätt i 3 år på just det felet, blir det något annat så gäller första inköpsdatumet.

Konsumentverket:
Om säljaren väljer att ge dig en ny vara och samma fel uppstår även på den nya varan kan du i vissa fall ha tre års reklamationsrätt från dagen när du fick den nya varan. Bedömningen görs från fall till fall och felet måste vara väsentligt för dig. Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden om du och säljaren inte kommer överens.

Om din nya vara får ett annat fel än det du reklamerade för första gången har du inte rätt till förlängd reklamationstid. Då är det alltid tre år från det ursprungliga inköpstillfället som gäller."
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-vara/
 
A
GordonE skrev:
Hej.
Nu har jag börjat köra på ca 1000m2 med indegon( mars 2013 5.8 build 04679).
Lite problem har det varit med att främre hjulaxlarna kärvat så att maskinen tror den är upplyft.
Jag smorde upp axlarna, men ringde även supporten, och de sa att jag borde skicka in den för byte av framhjul så småningom. Men väntetiden var två veckor, så han rådde mig att göra det senare.
Jag har även behövt lyfta den till laddstationen tre gånger under karteringen än så länge.
Den går fortfarande mycket längs kanterna, så jag tror inte karteringen är helt klar ännu.
Den står också rätt ofta långa perioder på ca en minut och tänker. Det är nästan så att man tror att den stannat med felkod.

Jag har med fått en felkod 47 kontakta bosch service center. Det ska tydligen vara att tomten ändrat sig. Troligtvis slirade den vid det tillfället.
Jag har också raderat kartan en gång då jag tyckte den irrade mycket längs kanterna på en yta, den svängde även utanför begränsningstråden när jag bestämde mig för att kartera om.

Får jag bara den att gå utan avbrott så kan jag lika väl skicka in den senare. Förhoppningsvis finns det ännu en nyare mjukvara då.

Den går ihop med grannens Robomow RS630, där min slinga är dragen ovanför deras ca 20m2. Det funkar ännu problemlöst.
I början stannar den ganska ofta. Den kontroller kartan och uppdaterar den. Har för mig att hinder markeras som permanent efter 3 gånger. Formen på hindret kan ta många fler körningar innan den är klar. Blött gräs kan ställa till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.