Önskar länk till någon snygg takantenn som ska förfula mitt nya, snygga hus.
 
snygga antenner finns det? ???

en fråga bara.. är det till 1,2,4:an eller är det till boxer du ska ha antennen?

2,4 & boxer så är det en UHF antenn som du ska ha..?

är det till 1,2,4 så är det en VHF&UHF antenn eller en så kallad Combi antenn...? Beroende på var du bor så ska dom släcka det analoga tv nätet redan i år..

till boxer (UHF) finns det små kompakta antenner som inte syns så mycket dock så är dom kanske inte så jätte bra vid dåliga förhållande..

Sen ska man kolla på förstärkningen antennen ger ju ber db desto bättre mottagning (förstärkning) ett bra filter på det sen är det kanon bild.. kanske.. ;)
 
Per-Erik skrev:
snygga antenner finns det?  ???
::) Nä, knappast. Yonna, köp en vanlig och rigga upp den på vinden. Funkar kanon, såvida du inte ska ha plåttak. ;)
 
Nä, huset kommer inte att ha någon vind och kommer att läggas ute på vischan dvs bortom all ära & redlighet. Allt måste gå via antennen dvs både analogt (DK kommer ju köra analogt ett bra tag till) och digitalt.

Nån härinne har sagt mig att det lär finnas en 'snygg' antenn ...
 
::) OK då! Ä denna snygg? ???
30206.jpg

Egentligen avsedd för husvagnar. Men den är ju inte lika spretig som andra. ;D
289:- hos Kjell & Co! ;)
 
beror ju på hur bred den är ... reklamen lär man väl inte se om den vänds uppåt ... ?
 
Immobil skrev:
::) Nä, knappast. Yonna, köp en vanlig och rigga upp den på vinden. Funkar kanon, såvida du inte ska ha plåttak. ;)
Njaeee....... Det går bara om du bor på precis lagom avstånd från TV-sändaren.

Om du bor för nära kommer huvudloben (max signalstyrka) att passera ovanför huset och om du bor för långt bort blir dämpningen för hög. (Vänta bara på en riktig vinter med 25-30 cm snö på taket, så dämpas signalen 10-12 dB (vilket är hiskeligt mycket).

Svag signalstyrka ger snöig bild i det analoga nätet och i det digitala nätet resulterar det i bästa fall i att du får stora rutor som "fastnar" i bilden en stund eller, i värsta fall, att bilden "fryser" ett tag.

Nej, om du bor i obygden är det bara att sätta upp en stor, ful antennkråka!

MvH
Thorsten
 
Triax UFO för marksänd digital-tv platsar i kategorin "inte strykful". Kostar runt 700:-
 
M@ZE skrev:
Macab DAT45 .. kör jag på ..

[länk]
sajjer bara gryyymesnyggg ;D
 
Immobil skrev:
::) Nä, knappast. Yonna, köp en vanlig och rigga upp den på vinden. Funkar kanon, såvida du inte ska ha plåttak. ;)
Har jag också (antenn på vind), kör med marksänd digitaltv. Funkar bra.

Triax har en mkt nätt gitterantenn som är lättmonterad även på vindar. Ger 12dB gain har jag för mig. Tyvärr är Triax-sajten nere nu, kan inte referera till produktdata o bilder. Den är OK utseendemässigt att placera utomhus, i af jämfört med andra 12-15dB gain antenner som är 2 till 2.5 meter långa.

Pst, kör inte danskarna digitalt redan nu?
 
Macab kan inte vara seriösa, då man i sin beskrivning av antennen DAT-45 skriver:

"... Skärmad mot inkommande störstrålning genom
HF-tät antenndosa i metall..."

Kvalificerat svammel, naturligtvis påverkar störningen också antennen, mao likgiltigt om antenndosan är i skärmat/oskärmat utförande.

mvh Christer
 
Om Macab är seriösa eller inte kan man säkert spekulera i, dock kan vi i alla fall säga att antenntypen som sådan är mycket bra.

Jag har en liknande antenn fast från spanska Televe och med lite högre gain. Den ser ur såhär (fast svart, inte orange):

http://www.hdtvprimer.com/ANTENNAS/DAT75.html

Televes antenner är mig veterligen kända för att vara av mycket hög kvalitet (och kostar också därefter). Å andra sidan håller den livet ut.


....kopplingsboxen är i plast.... ;)
 
Tack för goda råd. Snyggt ... och snyggt ... tja ... men snyggare än de jag har sett på hus.

Har fogat in era bilder i min huspärm för beslut när det planerade huset är byggt - tar gärna emot ytterligare idéer det närmaste året :-*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.