Hej jag skulle vilja veta allt positivt och negativt om nibe 750, så ni som har en eller vet något skriv gärna några rader.:)
 
Enkelt och bekvämt. Mer ekonomiskt än en bergvärmepump i nybyggda hus upp till en viss storlek och energibehov.
 
Okej vi ska bygga ett enplanshus på 150 kvm
 
Visst kostar en 750 mindre än bergvärme vet inte hur mycket det skiljer men kanske 50-60000 kr inkl frånlufts modul till bergvärmen. Det ska vara små bra isolerade hus om en 750 ska vara det bästa valet om man räknar med att bo i huset många år är bergvärme ett bättre val eftersom den troligtvis håller längre och hålet finns kvar till nästa vp.
 
För min del med en fiskarhedenvillan på ca 155 m2 så hade det inte lönat sig med bergvärme. Har ett energibehov på ca 8500 kwh för enbart uppvärmning.

Visst kan man räkna med pumpbyten, men räkna då med att pumparna håller lika länge.
Hade bergvärmepumpen haft ett SPF värde på 5,1 hade det varit lönsamt för oss, nu ligger dom på ca 3,0.

Många som förespråkar bergvärme har kanske inte räknat så noga. Mitt tips är att göra en egen uträkning. Vill du räkna på 10 eller kanske 50 år så får du ju lägga till det antal pumpbyten som krävs.
 
Med så lågt energibehov behövs inte djup/dyr borra framförallt inte i kombination med vent återvinning en Nibe 750 Kostar ca 65000 kr en bergvärme vp finns från ca 40000 kr + frånlufts modul ca 12000 kr då har man 130000 kr kvar jämfört med 750 till borran så man får nog lägga dit en slant för borran får man nog för mellan 30-40000 kr + några tusen extra för brine installationen. Om du läser energimyndighetens test av bergvärme vp ser man att en modern bergvärme vp ger tex 3,7 i scop mot radiatorer och 4,3 mot golvvärme och de flesta väljer ju golvvärme till nytt hus motsvarande för en 750 är 2,6 samt 3,0. Den lilla skillnaden beror på att 750 är beräknad sitta i ett hus med mindre energibehov eftersom den ger max 2,7 kw. Om man tittar tillbaka hur livslängden varit på flvp tidigare så kanske du förstår hur jag tänker om man tror sig bo i huset lite längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.