Hej!

Jag har blivit ansvarig för ett hus i Finland. Troligtvis ska vi få ärva det men ägaren/släktingen är på sjukhus och det är inte helt säkert vad som gäller med arvet.

Men då det har sagts att vi ska ha det faller liksom ansvaret att hålla efter allt på oss vilket är lite lurigt då det är väldigt långt bort.

Det är ett hus mitt i skogen byggt på 60-talet, det finns el och telefon men det är egen brunn och avlopp. Huset har vattenburen värme driven av en oljepanna som tydligen är från när huset byggdes.

Jag vet inte om jag skulle våga låta det stå på oljevärmen och hoppas att det funkar över en vinter. Även eltillförseln är nog lite osäker då jag antar att det är luftledningar.

Är det bättre att tömma panna, element, vattenlås, vattenledningar och utrustning till brunnen (tank?) på vatten och helt enkelt låta det stå kallt tills att är utrett (kan ta många år).

Eller hur gör man? Har noll erfarenhet, vet bara att jag måste ha rett ut det innan hösten :/
 
Anlita någon i närheten som kan titta till huset lite då och då?
 
Åk dit på en veckas semester nu i sommar och kolla läget med grannarna? Det kanske finns någon där som kan se till det för en slant?
 
Någon som kan titta till det hade varit bra men då det ligger avsides finns endast ett fåtal gårdar i området (inga grannar) ska man inte ge sig på att det funkar att hitta någon.

Dessutom skulle jag ändå vilja göra så att huset klarar nerkylning då denna "vaktmästare" annars skulle behöva springa där dagligen under dom kalla perioderna.

Känns som om det borde finnas ganska mycket gamla hus med vattenburen värme som står kalla delar av året.
 
D09
Går det inte att göra en deal med en granne dvs du ringer om ström etc går, sen monterar du någon form av internetbaserat larm för el/ temp?

Jag har en dlink ip kamera hemma, larmar vid rörelse, ljud och vid tappad kontakt ( internet/ ström ).
 
Även om du kör värmare via olja, sätt upp några element i varje rum iställt på låg temp, eftersom de är termostatstyrda så kommer de gå igång om tempen sjunker och det händer något med pannan.
Du bör ha någon som kollar till det åtminstone under vintern för allt kan hända.
 
D09
En luft luft med frostskydd kan vara en billigare lösning än olja.

Hade det under byggtiden istället för värmefläktar och funkade fint :)

Eller ja, tills jag lånade uttaget till en maskin av misstag... Sen var all färg frusen :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.