Hej,

Ska byta ut gammal kutterspån på kallvinden till glasullsskivor, mellan bjällklaget. Det är en hus från -53 utan plastfolie under spånet.

Bör jag lägga åldersbeständig plastfolie mellan bjälklaget, med ett uppvik några cm (spika fast med list?), enda ut mot takfoten? Eller bör plasten, (om jag nu behöver den) vikas upp på en vindavledare och då ca 2-2,5 cm från takfoten?

Extremt tacksam för vägledning!
 
Varför skall du byta ut kutterspånet?
Är det inget fel, (mögel, vattenskada) ser jag ingen anledning att byta till glasullsskivor. Det har ju fungerat i 60 år.
Skall du ha glasull skall det vara helt diffusionstätt. Det betyder att plasten skall liga direkt mot undertaket.
Vill du ha mer isolering, lägg på mer kutterspån.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Håller med Valter53! Du kan också låta spruta på någon form av cellulosaisolering uppepå spåret om du vill. Betydligt enklare än att ta bort spån, lägga plast och på med skivor. Och antagligen billigare.
 
Eller fyll på med mer spån om det finns plats, både billigt och bra.
 
Det funkar ju inte riktigt, isolerar dåligt, och har fått för mig att glasull isolerar bättre. Jag har kanske fel?
 
Cellulosaisolering isolerar lika bra som glasull och funkar på samma sätt med fukt som spån. Dessutom kliar det inte.
 
Ok, och då behöver man alltså inte plastfolie?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.