Första gången jag startar en tråd, trots att man har varit medlem ett bra tag.

Jag har tröttnat på att klippa gräset, men vet inte alls om min tomt fungerar för en robot.
Kort och gott har jag två gräsmattor med en asfaltssträcka emellan. Se bild.

Finns det någon robot som fixar kanter bra? Att fräsa in styrtråd i asfalten hag jag inget emot.
Landroid 2.0 kanske?

gräs.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns många klippare som klarar två klippytor. Ditt främsta problem är nivåskillnaden som du har med kantstenen. enklaste o snabbaste lösningen är att plocka bort 1st kantsten på vardera sida (om passagen/kanstenen) är tillräckligt bred där det inte syns och låta roboten passera där med kabeln nedfräst i asfalten.

Alternativ 2 är att man får se den ena mindre gräsytan som en biyta och flytta roboten dit manuellt. Tappar dock syftet lite med en robotklippare tycker jag.
 
  • Gilla
dajvid
  • Laddar…
mortimer skrev:
Finns många klippare som klarar två klippytor. Ditt främsta problem är nivåskillnaden som du har med kantstenen. enklaste o snabbaste lösningen är att plocka bort 1st kantsten på vardera sida (om passagen/kanstenen) är tillräckligt bred där det inte syns och låta roboten passera där med kabeln nedfräst i asfalten.

Alternativ 2 är att man får se den ena mindre gräsytan som en biyta och flytta roboten dit manuellt. Tappar dock syftet lite med en robotklippare tycker jag.
Misstänkte att jag var tvungen att ta bort en kantsten per sida. Förslag på hur detta gör snyggast? Finns det kantsten med lutning på?

Alternativet är väl att vänta ett par år, då kommer vi att ta bort asfalten för att lägga sten och då lösa problemet med att inte ha kanter vid övergång.
 
Ja, ta bort all kantsten och låt robot agera över hela ytan, på så vis får du även kansterna längs gången klippta.

Jag hade bara tagit bort stenen och jämnat ut kanten så gott det går för att sedan göra det snyggt när plattorna dyker upp, men behålla tänket om en enda nivå så klipparen kan köra över och ta kanterna med.
 
Det finns ett alternativ till att ta bort kantstenen, det är att sänka ner dom så att överkanten blir 1/2-1 cm över asfalten.
 
  • Gilla
dajvid
  • Laddar…
Bra förslag. Ta bort alla känns som en bra lösning, men lite för mycket jobb just nu.
Att sänka en på varje sida var väldigt smart, hade inte alls tänkt så långt. Ibland behöver man verkligen andras input.

Klarar tex en Landroid att ta sig över en 1cm kant?
 
dajvid skrev:
Ta bort alla känns som en bra lösning, men lite för mycket jobb just nu.
Kan ju inte vara mer än en kväll max, lite beroende på stenarnas djup får du väl slå i lite jord och sen hoppa jämfota längs kanten så den blir en mjuk övergång mot asfalten. Fort gjort, i synnerhet som en provisorisk lösning.

dajvid skrev:
Att sänka en på varje sida var väldigt smart, hade inte alls tänkt så långt. Ibland behöver man verkligen andras input.
Men träffar den en så liten ingång är frågan...

dajvid skrev:
Klarar tex en Landroid att ta sig över en 1cm kant?
Ja och nej. Hade en gång en Jeep med monsterhjul, tog sig fram över allt om man gjorde rätt, men kunde fastna mot en trottoarkant på Ciygross parkering på vintern eftersom den egentligen bara är enhjulsdriven pga diffrentialerna.

Med det sagt så kör Landroid lätt över kanten, men jag känner på mig att det kan bli ett ställe där den fastnar en gång på 20 dvs varje klipp-pass. Kör du tre pass varje natt så är det nästan garanterat att den sitter fast på morgonen.

Så bort med kanten helt enkelt.

Spackla med cement kanske...

2cgod41.png
 
Redigerat:
Henke2 skrev:
Kan ju inte vara mer än en kväll max, lite beroende på stenarnas djup får du väl slå i lite jord och sen hoppa jämfota längs kanten så den blir en mjuk övergång mot asfalten. Fort gjort, i synnerhet som en provisorisk lösning.

Men träffar den en så liten ingång är frågan...

Ja och nej. Hade en gång en Jeep med monsterhjul, tog sig fram över allt om man gjorde rätt, men kunde fastna mot en trottoarkant på Ciygross parkering på vintern eftersom den egentligen bara är enhjulsdriven pga diffrentialerna.

Med det sagt så kör Landroid lätt över kanten, men jag känner på mig att det kan bli ett ställe där den fastnar en gång på 20 dvs varje klipp-pass. Kör du tre pass varje natt så är det nästan garanterat att den sitter fast på morgonen.

Så bort med kanten helt enkelt.

Spackla med cement kanske...

[bild]
Tack för hjälpen Henke2! Kanske får bli att ta bort kantstenen och låta den agera över hela ytan. Bör jag fräsa ner kabeln ändå (där jag vill ha en övergång) eller förstår maskinerna idag att det inte är gräs och stänger av klippningen?

Varför har man kanstenen, bara estetik? Eller tar asfalten mer "stryk" av att låta gräs växa direkt intill?
 
dajvid skrev:
Tack för hjälpen Henke2! Kanske får bli att ta bort kantstenen och låta den agera över hela ytan. Bör jag fräsa ner kabeln ändå (där jag vill ha en övergång) eller förstår maskinerna idag att det inte är gräs och stänger av klippningen?

Varför har man kanstenen, bara estetik? Eller tar asfalten mer "stryk" av att låta gräs växa direkt intill?

Det gör väl inget om den klipper asfalten med. Du vinner ju som sagt att den tar allt och du slipper kantklippa längs asfalten. Ringa bara in den totala klippytan och låt maskinen gå fritt. Väljer du Landroid så kan du vinna på att ringa in huset också pga de dubbla nossensorerna. Jag är dock inte helt hundra på hur det fungerar med hemgång om man gör huset till en "Ö"
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Det gör väl inget om den klipper asfalten med. Du vinner ju som sagt att den tar allt och du slipper kantklippa längs asfalten. Ringa bara in den totala klippytan och låt maskinen gå fritt. Väljer du Landroid så kan du vinna på att ringa in huset också pga de dubbla nossensorerna. Jag är dock inte helt hundra på hur det fungerar med hemgång om man gör huset till en "Ö"
Du ska inte göra huset till en ö. Strömmen komemr att ta slut då den kommer att gå 1,5 varv innan den släpper.
 
peternicklas
dajvid skrev:
Första gången jag startar en tråd, trots att man har varit medlem ett bra tag.

Jag har tröttnat på att klippa gräset, men vet inte alls om min tomt fungerar för en robot.
Kort och gott har jag två gräsmattor med en asfaltssträcka emellan. Se bild.

Finns det någon robot som fixar kanter bra? Att fräsa in styrtråd i asfalten hag jag inget emot.
Landroid 2.0 kanske?

[bild]
Varför inte lägga slingan längs med gången. EN bild på hela tomten hade underlättat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.