Jag håller på att renovera ett badrum på 1m*4,3m
Detta hade jag tänkt dela upp i två rum (dusch och toalett) Mellan dessa behöver jag en vägg. Tyvärr ligger avloppen så att väggen ska vara så tunn som möjligt "Optimalt" hade varit en gipsskiva med kakel på men då jag misstänker att detta ej kommer hålla så behöver jag förslag på hur jag bygger en så tunn vägg som möjligt.

Väggen kommer vara placerad bakom toalett på en sidan och tvättmaskin/varmvattenberedare på andra så det är minimal risk för stötar (Den kan med andra ord vara ganska vek)

Väggen kommer vara i våtrumszon 2.

Alla förslag uppskattas

/Martin
 
Gips-plywood-gips borde funka, särskilt om man limmar.
 
En glasvägg kanske funkar.
Eller är designen fel?
 
Gips-plywood-Gips är det några problem att man innesluter trä mellan två tätskikt?

Glömde skriva att det ska dras två vattenrör genom väggen. Så glasvägg blir svårt (Även utifrån design då väggen kommer vara bakom toan)
 
Masoder skrev:
Gips-plywood-Gips är det några problem att man innesluter trä mellan två tätskikt?
Ena rummet var ju ett dass, då räcker det med tätskiktat golv där.
 
Masoder skrev:
Gips-plywood-Gips är det några problem att man innesluter trä mellan två tätskikt?

Glömde skriva att det ska dras två vattenrör genom väggen. Så glasvägg blir svårt (Även utifrån design då väggen kommer vara bakom toan)
Det ena skulle väl vara toalett och då har man ju bara tätskikt på golvet. :)


Sorry... såg att jag var för dålig att läsa slut tråden... ;)
 
Redigerat:
Jag skulle bygga med jackon eller lux skivor. det är skivor som är till för våtrum.
Ska du dra vatten genom skulle jag vilja ha en regel/läkt i, så jag kan stabilisera genomföringen.
Så mitt förslag skiva 10-12mm beroende fabrikat regel/läkt och skiva. Då kan du sätta tätskikt på båda sidor och har gjort enligt bkr's regler för våtrum.
http://www.jackon.se/
http://www.kgcverktyg.se/lux-elements
 
Det största problemet med en tunn vägg tror jag är ljudspridning. Det är kanske inte alla som vill duscha till närbelägna toalettljud.
 
Maurer skrev:
Jag skulle bygga med jackon eller lux skivor. det är skivor som är till för våtrum.
Ska du dra vatten genom skulle jag vilja ha en regel/läkt i, så jag kan stabilisera genomföringen.
Så mitt förslag skiva 10-12mm beroende fabrikat regel/läkt och skiva. Då kan du sätta tätskikt på båda sidor och har gjort enligt bkr's regler för våtrum.
[länk]
[länk]
Så BKRs regler säger att du ska ha tätskikt på väggarna i en toalett.... NOT !
...tätskikt på båda sidor väggen är inte lämpligt oavsett.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så BKRs regler säger att du ska ha tätskikt på väggarna i en toalett.... NOT !
...tätskikt på båda sidor väggen är inte lämpligt oavsett.
tråkig ton du verkar ha.
 
Kan du inte göra det så att båda rummen räknas som ett och att väggen bara blir en avskiljare, som då inte ska ha tätskikt (dvs typ Lux-elements som ju finns från tio till hundra mm tjock)? Denna sätts då in efter att rummet i övrigt är byggt.
Läs på deras hemsida om hur man tex bygger duschväggar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Maurer skrev:
tråkig ton du verkar ha.
Det är ju hur du tolkar det men jag tycker det är tråkigare när det skrivs saker som inte stämmer och speciellt när det redan innan pratats om båda sakerna...och vad som gäller enligt branschreglerna... ;)

Sen har du en bra poäng med lux- och jackon-elementen och jag tror säkert det skulle funkat med typ en 50mm sådan men jag har aldrig använt dem till en hel vägg från golv till tak så jag kan inte garantera något...
 
Vad är det för CC krav på lux? Det var ju en meter detta? Annars tror jag på att tätskikta hela badrummet som ett och sedan limma dit en skiljevägg, om nu det är okej med cc 1000 mm
 
AndersMalmgren skrev:
Vad är det för CC krav på lux? Det var ju en meter detta? Annars tror jag på att tätskikta hela badrummet som ett och sedan limma dit en skiljevägg, om nu det är okej med cc 1000 mm
Kan bara hålla med dig... så hade jag också gjort för då slipper du problemet med dubbla tätskikt också samtidigt som det är enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.