I sommar blir det bygge, och en massa ny fjällpanel ska upp. Tyvärr verkar inte fjällpanel finnas grundmålad, så det verkar som det blir att måla själv.

Färgsystemet som ska användas är Nordsjö Tinova Träbas och One. En Bosch PFS 65 färgspruta finns, samt penslar och rollers.

Som jag fattat det så är det bäst att lägga på grundfärg och lager 1, sedan montera panelen och sedan lägga på lager två.

Frågan är hur jag effektivast genomför målningsarbetet? Det jag är ute efter är tekniktips på hur man enklast genomför målning av stora mängder fasadpanel. Det handlar om ca 100 kvm panel. Eller nästan en löpkilometer brädor.

Ska man bygga en ställning, ställa upp brädorna och spruta? Eller bör man rolla/penselmåla på grundfärgen? Bör man ha ett partytält som regnskydd? Osv. Detaljerade effektivitetstips mottages tacksamt, och särskilt erfarenheter.
 
Har sett någon bild på en manick som man hällade färg i och sedan drog brädorna igenom och vips så var det färg på dem. Men jag har tyvärr ingen aning om vad den kan tänkas heta, jag har ett vagt minne av att det skulle gå att låna sådana i en färgaffär men jag kan ha fel.
 
Har för mig att tinova one är en akrylatfärg isf bör du absolut INTE måla det runt hela brädan utan bara på utsidan av fasaden!! Annars är risken stor att träet ruttnar!
Grunden kör du runt om och den bör med fördel penslas på då den tränger in bättre om den masseras in i träet. Dom två resterande lagren är det bara att spruta på. Ca 10% men lösningsmedlet (vatten) sen bara å köra

Dock så skulle jag aldrig rekommendera någon som ska måla fjällpanel att använda en Akrylatfärg (plastbaserad) då den endast är för plan fasad. Den kommer aldrig att hålla i närheten av dom 16 år som utlovas av butiken. Du bör absolut köra med en Alkyd (oljebaserad) produkt du ytan som du skall måla kallas inom fackspråk för "kall yta". Hör med lokala färgbutiken å påpeka att det är just Fjällpanel du ska måla!
 
Går inte fjällpanel att få mellanstruken?

Jag beställde 2 km panel i måndags. Grundad och mellanstruken blev totalt 1200 kr dyrare än obehandlad och färg skulle ha kostat. Penslar ej inräknat.
 
Det där att man inte ska används akrylatfärg på fjällpanel var nytt, och dessutom omdiskuterat verkar det som. Det var inget de sa i färgbutiken när jag köpte färg till ett skjul med liggande panel förra året heller. Kan du utveckla?

Går den där målningslådan att använda på fjällpanel?

Ska man verkligen måla båda sidor av träet med grundolja? Insidan kommer ju inte att utsättas för fukt. Jag hade enbart tänkt måla utsidan.
 
hantverkare1 skrev:
Går inte fjällpanel att få mellanstruken?

Jag beställde 2 km panel i måndags. Grundad och mellanstruken blev totalt 1200 kr dyrare än obehandlad och färg skulle ha kostat. Penslar ej inräknat.
Jag har inte hittat sådan, men tänkte ringa bygghandlarna på måndag.
 
pelpet skrev:
Jag har inte hittat sådan, men tänkte ringa bygghandlarna på måndag.
Brukar vara rätt lång lev-tid ca 3 veckor men jag tycker det är värt det.
 
Hoppas du har rätt, leveranstiden är inget problem.
 
Moelven proffs ska du fråga efter.
 
Skall snarast kollas upp! 600kr för att slippa måla 1km fasadpanel tar jag vilken dag som helst.
 
pelpet skrev:
Skall snarast kollas upp! 600kr för att slippa måla 1km fasadpanel tar jag vilken dag som helst.
Precis!
Räknar du sen med lite penslar och annat man ska ha så blir det nog samma pengar.

Tar dessutom betydligt längre tid än man tror att måla lösa brädor.

Nu är det bara att smälla upp och måla en gång när allt är uppe.
 
Ser halvmörkt ut med fjällpanelen.
Karl Hedin kunde enbart leverera omålad fjällpanel, och XL Bygg kunde leverera grundoljad men inte mellanstruken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.