Vad är hela ytan på lägenheten? Inte mycket över 30 kvadratmeter väl?

Jag vänder mig mot att splittra upp denna etta i flera rum, den blir ju inte större av det, bara plottrigare och kyffigare.
Och vilken köpare låter sig luras av att det står 11/2 eller 2 rum i annonsen, lägenheten blir inte större av det.
Jag förutsätter att eventuella köpare tittar på lyan innan de slår till.

Om jag får göra antagandet att detta är en bostad för en person, så är väl inte en bädd i "vardagsrummet", maskerad till soffa/dyscha på dagarna, så störande? Varför dela av till ett separat sovrum?

Men en förändring som kan vara befogad vore att ta bort en del av väggen mellan kök och rum, närmast fönsterväggen.
Det skulle kanske ge lite mer rymdkänsla.
 
Lägenheten är på 45kvm. Håller med om att det egentligen är litet för en tvåa men priset per kvm är runt 70000 i området så folk bor nog generellt lite mindre än normalt. Vi är 2 som bor här.
 
Jag hade för många år sedan en hyreslägenhet i knappt ett år, det var en enrummare med kokskåp. Rummet var ca 4*6 meter, spisen med fläktkåpa var i ena hörnet, när man stekte mat så hamnade fett på alla saker i hela rummet.

Utan riktig köksfläkt så skulle jag inte göra öppen planlösning med köket.
 
Renee P skrev:
Lägenheten är på 45kvm. Håller med om att det egentligen är litet för en tvåa men priset per kvm är runt 70000 i området så folk bor nog generellt lite mindre än normalt. Vi är 2 som bor här.
Aj då, så fel man kan se :confused:

Jag bodde i en tvåa under några år på 52 kvm, och där fanns en ordentlig hall, ett bra sovrum, ordentligt vardagsrum och kök med matplats samt badrum med badkar, toalett och handfat.
Den hade dock fönster åt två håll, vilket kanske gör det lite enklare att disponera ytorna.

Förstår verkligen att ni vill dela upp lite om ni är två, så ni inte behöva störa varandra.
Somliga är ju morgonmänniskor och andra är nattugglor.

Men som andra har påpekat, det blir väl en dyr ombyggnad?
Finns det inte på kartan att ni byter upp er lite?
 
Redigerat av moderator:
Renee P skrev:
Lägenheten är på 45kvm. Håller med om att det egentligen är litet för en tvåa men priset per kvm är runt 70000 i området så folk bor nog generellt lite mindre än normalt. Vi är 2 som bor här.
45kvm är inte alls för litet för en tvåa. Rätt disponerad så (och ts har ju flera bra alternativ) är det inga problem.
Jag hade ynka 38 kvm och jag fick i hop det. Ifs så hade jag hjälp av en kille som försörjde sig på att omdisponera lägenheter och sedan sälja dem vidare men ändå.

Eftersom ni är två och ska ni ändå renovera så gör om den till en tvåa när ni ändå är i farten. Med de kvm priserna så har ni igen det extra det kostar flera gånger om när ni säljer.
 
Redigerat av moderator:
Jag kanske har missat det, men hur är skicket i dag? Hur gammalt är badrummet? Är det något stambyte åå gång i föreningen?
Sådant påverkar oxå. Är badrummet i bra skick eller om ett stambyte är nära förestående är det dumt att välja en planlösning som kräver att man gör om badrum. För ett nytt badrum är inte billigt så kan ni behålla det så gör det.
Försök minimera all VVS för det kostar oxå mycket flis.

Vad har ni för budget? Ska ni göra något själva?
 
Redigerat:
Badrummet har en orange plastmatta idag och en utfällbar dusch. Det är det minsta badrummet jag någonsin har sett. Det är därför jag vill flytta på det, det är helt enkelt för litet för att renovera.

Vi ska göra en del själv- jag ska jobba med hantverkaren så att det går fort. Om det blir för dyrt så renoverar vi köket efter årsskiftet när vi har nya ROT och tar resten nu.
 
Inget stambyte på g dessvärre.
 
Renee P skrev:
Badrummet har en orange plastmatta idag och en utfällbar dusch. Det är det minsta badrummet jag någonsin har sett. Det är därför jag vill flytta på det, det är helt enkelt för litet för att renovera.

Vi ska göra en del själv- jag ska jobba med hantverkaren så att det går fort. Om det blir för dyrt så renoverar vi köket efter årsskiftet när vi har nya ROT och tar resten nu.
Vad har du för erfarenhet av sådana här projekt?
Om du har tänkt att göra radikala förändringar i planlösningen är svårt att vänta med vissa delar. Det är allt eller inget som gäller,
Tror nog du kommer vara tvungen att göra en hel del kompromisser, annars kommer den här renoveringen dra iväg ordentligt

Det som jag tror kommer vara den mest kostnadseffektiva renoveringen är om du gör en planlösning där du tillsvidare behåller toan som den är (ett stambyten kan komma snabbare än man tror och om inte så är det relativt isolerat från resten av lägenheten så det går att göra senare) och bara använder den som toalett. Sedan bygger ni ett separat dusch/bad rum utan toalett som går på samma stam som nuvarande kök, det nya köket placeras så att du kan använda samma stam som det gamla köket.
 
Redigerat av moderator:
Hur har det gått för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.