Vi ska bygga ett dubbelgarage i Uppsala med lösvirke.

Vi byggde ett Älvsbyhus 2011 och då hade vi en KA, han var aldrig på bygget, han kom på samrådet, jag skickade två dokument till honom och han skickade dem till bygglov, debiterade 6000:-

Jag har dålig koll med vad gör de för nytta egentligen?

Är de tillför att byglovshandläggarna inte kan bedömma eller har tekniskt kunnande längre, utan bara är handläggare som man köper tjänsten av extern leverantör?
 
Spett och slägga skrev:
Vi ska bygga ett dubbelgarage i Uppsala med lösvirke.

Vi byggde ett Älvsbyhus 2011 och då hade vi en KA, han var aldrig på bygget, han kom på samrådet, jag skickade två dokument till honom och han skickade dem till bygglov, debiterade 6000:-

Jag har dålig koll med vad gör de för nytta egentligen?

Är de tillför att byglovshandläggarna inte kan bedömma eller har tekniskt kunnande längre, utan bara är handläggare som man köper tjänsten av extern leverantör?
Vid behov ska KA göra besök på bygget, tror det är där skon klämmer. Kommunens personal har nog inte tid med sånt, så det är nån sorts outsourceing till 3:e part? Läs här : http://www.boverket.se/Kontakta-oss...llansvariga/Vad-ska-en-kontrollansvarig-gora/
 
Jag behövde inte KA för garagebygge i umeå. Tog dock inte med golvbrunnarna i bygglovsansökan då man säkert skulle fått backning på oljeavskiljare osv och att man då behövt en KA för det....
 
Byggde 50 kvm garage i Uppsala 2011, hade ingen KA då iaf.
 
Som jag fattat det så skall man i princip inte kunna komma undan kravet på en certifierad KA. Men i många kommuner verkar man kunna slippa det, för garagebyggen och liknande. Riktigt hur de hanterar det i förhållande till lagen vet jag inte.
 
Oppe skrev:
Jag behövde inte KA för garagebygge i umeå. Tog dock inte med golvbrunnarna i bygglovsansökan då man säkert skulle fått backning på oljeavskiljare osv och att man då behövt en KA för det....
Även jag slapp KA för garagebygge i Umeå. Inte heller jag har någon golvbrunn i garaget (iaf inte officiellt ;))
 
  • Gilla
Oppe
  • Laddar…
Tror det skiljer mellan kommunerna och storleken på garaget... Jag har KA på mitt garagebygge, men han ansvarar inte för några kontrollpunkter :( så det är pengar rakt i sjön för mig...
 
Varför tvingar Bygglov en att ha en KA om han inte ansvarar för några kontrollpunkter?

Det är helt horribelt, det är som med byggförsäkringen som var lagkrav, det visade sig att den var verkningslös och extremt dyr, så man slopade den.
Om folk bara gick ihop sig och protesterade över att man ska ha KA till allt, så skulle kravet nog kunna försvinna eller anpassas till bara hus tex.

Jag hörde om en som satt med i förhandlingarna med den nya bygglovslagen.
Alliansen ville lätta på strandskyddet, medans oppositionen ville, med påtryckningar från facken, trygga jobben till hantverkarna och byggarna, så det blev kohandel.
Därför är nya lagen så svår och kräver så mycket att man ska anlita helentreprenad till allt.

Dvs, hemmafixare är ett hot mot arbetstillfällen...

Attefall har ju visat att det går att röja upp i detta, och SVT fick backa med TV licensen för datorer, till slut.
 
Beror som flera sagt på vad kommunen tycker. På vår kommuns hemsida står det "Vid enklare åtgärder behöver du ingen kontrollansvarig". Har för mig att jag läste att deras krav för att slippa en KA vid bygge av komplementbyggnad var en produktionskostnad på max 300 tkr, därefter behövdes det en kontrollansvarig.

Så det är bara att söka om bygglov och i den skriver du att du själv kontrollerar alla egenkontroller (om du tar in entreprenörer) och övriga kontrollpunkter enligt bifogad kontrollplan (som du hittar på nätet). Sen är det bara att hålla tummarna att de går på din linje!
 
Ingen KA för mitt garagebygge i haninge i södra sthlm
 
När jag pratade med vår kommun om att söka bygglov för ett förråd fick jag tipset om att hålla det under 30 m2 för att slippa krav på KA. Detta är i Lerum och innan Attefallshus, Lerum är kända för att vara strikta när det gäller bygglov och krav.
Så det beror nog på storleken och tekniska funktioner (t.ex. avlopp)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Avlopp var inte heller problem för mig, bara att köra om golvytan var under 50m2 annars
Behövs oljeavskiljare.
 
Ingen ka för mig i Karlskrona. Byggde 50 m2
 
Vi bygger 60kvm garage med loft i Eslöv, och för det krävdes KA. Vårt hus ligger utanför detaljplanerat område och den första handläggaren jag pratade med på byggnadsnämnden sa att jag själv skulle kunna stå som KA (bygglovet utfärdades 2012), men när det väl kom till kritan stämde inte det, utan det vara bara att leta fram en riktig KA.
Killen som jag anlitat sa att det skiljer väldigt mycket mellan vad olika kommuner kräver av KA'n, och tyvärr var Eslöv en av de grinigaste... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.