Vi har en tomt som gränsar till en allmän park. Nu vill kommunden ändra detaljplanden och "ta" 1500kvadrat av vår tomt för att utöka sitt park område. Dock har vi inte haft någon som helst kännedom ang. detta förrän tills nu (en vecka innan den nya detaljplanden tas upp i fullmäktige), nu ringde det en tjänsteman från kommunen och ville höra med oss vad vi har för tankar om vår fastighet/tomt. Den biten kommunen vill ha av oss är en gräsmatta och en tennisplan som vi använder. Kan dom verkligen göra så här? Det är inte sagt något om någon ersättning än men vi vill helst inte bli av med denna delen av vår tomt till "marknadspris". Hur ska vi göra? Kan man överklaga på något sätt?
 
Ni kan ju alltid överklaga detaljplanebeslutet för att fördröja processen. Och ni kan använda hot om överklagan som ett förhandlingskort.

Jag är osäker på om kommunen har rätt att expropriera er tomt för att göra parkmark.
 
Det var ju en liknande tråd här för en vecka sedan, jag tror ett bra förslag därifrån var att konsultera villaägareföreningens jurist.
 
tror inte dom tar eran mark, däremot ser dom till att ni inte kan stycka av den delen och tjäna pengar, vägra vägra vägra, (skicka in ett bygglov för nybyggnation av bostadshus på den delen)
 
Mitt hus vill dom köpa och riva.

Jag tror tyvärr att dom kan göra detta, men jag rekommenderar att ringa villaägarnas jurister. Ska försöka sammanfatta den info jag har när jag sitter vid datorn om en stund.
 
Redigerat:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...orande/kommunens-ratt-att-inlosa-fastigheter/

"Kommunen får lösa in mark som enligt en detaljplan ska användas för en allmän plats som kommunen ska vara huvudman för. Rätten till inlösen är villkorslös och gäller såväl under som efter genomförandetiden. Plan- och bygglag (2010:900) 6:13"

"Om kommunen använder sig av sin lösenrätt ska ersättningen bestämmas enligt expropriationslagen. Detta innebär att ersättning ska betalas för fastighetens marknadsvärde och för eventuella övriga ekonomiska skador som fastighetsägaren drabbas av till följd av att marken löses in . Plan- och bygglag (2010:900) 6:17"

Lagen hittar du här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1972-719/

"Kap 2 1 § Expropriation får ske för att ge en kommun möjlighet att förfoga över mark eller annat utrymme som med hänsyn till den framtida utvecklingen krävs för tätbebyggelse eller därmed sammanhängande anordning."

Här är min tråd: http://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/235886-kommunen-vill-kanske-kopa-huset.html
 
  • Gilla
johanna80
  • Laddar…
Ni ska väl inte tro att ni har rätt att äga nåt, det är bara på lån tills staten vill ha tillbaks det.
 
johanna80 skrev:
Vi har en tomt som gränsar till en allmän park. Nu vill kommunden ändra detaljplanden och "ta" 1500kvadrat av vår tomt för att utöka sitt park område. Dock har vi inte haft någon som helst kännedom ang. detta förrän tills nu (en vecka innan den nya detaljplanden tas upp i fullmäktige), nu ringde det en tjänsteman från kommunen och ville höra med oss vad vi har för tankar om vår fastighet/tomt. Den biten kommunen vill ha av oss är en gräsmatta och en tennisplan som vi använder. Kan dom verkligen göra så här? Det är inte sagt något om någon ersättning än men vi vill helst inte bli av med denna delen av vår tomt till "marknadspris". Hur ska vi göra? Kan man överklaga på något sätt?
Hej och välkommen till Byggahus..

Jag tror det ser mörkt ut för er att komma undan detta...bästa tror jag är att förhandla till sig så många fördelar som möjligt.....tex att kommunen anlägger ett rejält bullerplank och en snygg häck på er sida av staket....
Att göra sig omöjlig kommer troligen inte lösa något och kanske göra andra saker svårare....
 
Ok, tusen tack för alla svar. Vi ska på ett möte med kommunen i morgon så vi får se vad dom har att säja om detta!
 
Har nu varit på ett mycket intressant möte med någon form av enhetschef för plan och bygg. Det bästa hade varit att vi kom överens...så långt var vi överens. Men dom hävdar från kommunens håll att dom hat plan och markmonopol så egentigen "ska vi vara tacksamma för dom kan göra som dom vill" (sa dom på ett finare sätt). Efter att nu ha lustläst om planmonopolet, expropriationslagen samt regeringskansliets frågor och svar vad som gäller kan jag fortfarande inte begripa hur kommunen kan ta/tvångsköpa 1500m2 av oss med den enda anledningen att dom vill det, det fyller inget syfte för allmännyttan att dom utökar den park dom har. Är det någon som varit med om något liknande?
 
En DP tar ofta runt ett år att ändra. Och ska föregås av såväl samråd som utställning, lite beroende på om det är enkelt eller normalt planförfarande (vad jag minns). Att ni som ägare av marken inte fått möjlighet att yttra er under processen framstår som mycket märkligt. Det är inte så att de glömt bort er längs vägen och nu försöker få er att tro att allt är i sin ordning och att ni inget kan göra åt saken?
 
Kolla upp om det är enkelt eller normalt planförfarande (förhoppningsvis finns handlingarna på kommunens webb) och läs på ifall ni som markägare någon gång under processen borde fått lov att yttra er. (En vecka innan beslut gills inte!) Om så är fallet kommer ni sannolikt att vinna ett överklagande.
 
Hur stor är totala arean för tomten? Kolla om ni har rättsskydd i er hemförsäkring
 
Är det något man kan göra för att förhindra att kommunen "kan" köpa en del av tomten?
 
Förhindra går nog inte men förhala går bra. Och som någon skrev så kan hot om överklaganden vara ett förhandlingsargument för att få upp ersättningen. Annars är praxis vid expropriation att man får marknadsvärde + 25% utöver det.

Tråkigt för den det drabbar men generellt så är det bra att det allmännas rätt går före den enskildes.
 
  • Gilla
johanna80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.