har kommit över 5 st AP (2.4 N300) som jag placerat ut i huset. Huset är på 210m2 inkl garage i markplan och ca 60 som används på övervåning.

Har 3 AP i huset (A B C) på nederplan samt en på övervåningen (E)och en i garaget(D). Har en signalstyrka på minst -40-50dbm i hela huset.

Mesta användningen blir i området runt A B C på nedervåningen.

AP:na är förenklat fördelade enligt:(avstånd mellan AP)

A-7m - B -9m - C
10m
D

Och E på övervåningen är ungefär 3m ovanför B och mitt emellan A och B.

Nu funderar jag över kanalseparationen.
Vad är lämpligast?
A D kanal 1, B kanal 6, C och E kanal 11
Eller
A:1 B:6 C:11 D:3 E:8?

Hoppas ni förstår min " textbild"

Vill ju ha så lite interferens då möjlugt mellan AP:na. Har ju självklart samma SSID och password på samtliga

Alla tips mottages tacksamt.
 
Aldrig två punkter på samma kanal, och helst en kanal mellan varje punkt. Försök separera närliggande kanaler så långt som möjligt. Alternativ 2 låter bäst.
 
Med 20 MHz kanalbredd finns det bara plats för 3 kanaler som inte överlappar varandra. Proffsen använder bara kanal 1, 6 och 11. Ditt första alternativ till kanalval är bäst.

Cisco har testat de olika alternativen och presenterat resultatet:
http://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/wireless/technology/channel/deployment/guide/Channel.html

Det är helt klart bäst att enbart använda 1,6 och 11.
Man behöver inte vara rädd för att flera accesspunkter använder samma kanal.
Det finns inbyggt i standarden att innan sändning lyssna att kanalen är ledig. Detta fungerar bara för enheter som kör på samma kanal. Sändning på en närliggande överlappande kanal ser ut som brus och då sänds data även om den andra enheten är mitt i en sändning, dvs en kollision. Den totala prestandan sjunker alltså om man använder andra kanaler än 1, 6 och 11.
 
Tackar för input. Och med bra referenser.
Nu ska jag ställa in ap:na på 1,6 & 11 så avståndsseparerade jag kan.
/mp
 
Vill man absolut ha en fjärde kanal bör man välja 13 och placera denna AP längst bort från APn som använder kanal 11.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.