Hej, jag har en vindsvåning på 3 rum och kök. Snubben som inredde den var nog lite snål med isoleringen för det blir otroligt varmt när solen ligger på. 35 grader inne när det är 20 grader och sol ute. Jag har varit i en ventilationsbutik och pratat lite men deras lösningen är en luftvämepump på taket och en innemodul i varje rum. Låter inte som en tilltalande lösning då dessa är otroligt fula plus att jag har ett mediarum med rätt bra anläggning och vill inte ha ett störande fläktljud när jag lyssnar på musik. En tanke som slog mig var att göra en lösningen likt den på jobbet som är att varje rum har ett utblås och en termostat där man kan reglera kyla (och värme) för varje rum. Har gogglat runt lite på det men hittar inget till konsumentmarknaden, bara till simhallar och fastighetsägare. Är det någon som vet om det finns något sådant som man skulle kunna använda? Tilläggsisolera är inte ett alternativ då träbalksdetaljer som är mycket fina skulle försvinna då.

Tips mottages tacksamt!
 
Och var tror du kylan på ditt jobb kommer ifrån?
 
Med dina krav skulle jag säga att det är kört, du får leva med värmen!
 
Hej!

En luftvärmepump blir nog den enklaste och billigaste lösningen. Om du har relativt öppen planlösning tror jag att det borde räcka men en luftvärmepump med en bra placerad inomhusdel. Jag har svårt att se att du skulle behöva en innemodul till varje rum. Montera bara inomhusdelen med lite eftertanke så tror jag att du blir nöjd.

Vi har ca 100 kvm med öppen planlösning och vår luftvärmepump kyler ner hela våningsplanet bara på några timmar.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.