Någon som har erfarenheter i hur noga byggnadsinspektören tar mått på det färdiga huset. Hur många mm eller cm är det då ok att avvika från vad bygglovet säger om:

1. det ligger inom detaljplanebestämmelser
2. det ligger inte inom detaljplanebestämmelserna. Tex: tillåtna byggnadshöjd är 4,5 m. Låt säga att den faktiska höjden blir 4,55 m (pga något oförutsägbart eller ett misstag).

Hur noga är inspektörerna med att årgärda detta, eller ge vite? och var ligger gränsen på om det räknas som att avrunda?. 5 mm, 1 cm, 5 cm eller något annat? Tar gärna emot synpunkter om något varit med om detta i skarpt läge.

Förmodligen beror det lite på vilken byggnadsinspektör man får och vilken kommun det handlar om, men skulle gärna vilja ha lite input.

Samtidigt undrar jag om de mäter precis allt på utsidan, fasader räckeshöjder osv. Det känns som att de kan behöva klättra runt med stege isåfall, går det till så?
 
Det finns något som kallas byggfel. Typfallet är att man missar fasadbrädernas tjocklek när man bygger så att det korrekta måttet stämmer på insidan av fasadbräderna. Fel av den typen brukar godkännas. Var gränsen går vet jag inte.

I princip så borde det kunna bli problem om felet ger en avvikelse mot detaljplanen, för då skall ju grannar höras osv. men jag vet inte hur det hanteras i det läget.
 
Oddsen att dom skulle kolla sådana saker utan att nån misstanke föreligger är nog väldigt små. När kommunen var hos mig kollade dom typ att det stod ett hus där som ungefär såg ut som ritningen. Nu var det iofs kommunen själva som hade gjort utsättningen och jag skulle kunna tänka mig att om det är någon annan som gjort utsättningen så kanske dom kontrollerar måtten mot tomtgräns så huset inte ligger mer än 4.5 från gränsen t.ex.

Men att dom skulle upp och mäta höjden utan anledning ser jag som väldigt osannolikt.

Största risken med att inte följa riktlinjerna är väl ifall en granne kommer och gnäller i efterhand, då ligger man nog pyrt till.
 
  • Gilla
amirreza
  • Laddar…
Vi gjorde en tillbyggnad på vårt hus som ligger utanför detaljplanerat område. Vi har ett vidbyggt garage där framsidan på garaget låg förskjutet ca 2m i förhållande till huset. Det var först när taken på huset och garaget skulle byggas ihop som vi insåg att det inte såg alls bra ut att behålla denna föskjutning. Lösningen blev att förlänga garaget med ca 2m för att ytterväggarna skulle ligga i liv med varandra. Det blev ca 18 kvm extra som inte fanns med i bygglovet.

När byggnadsinspektörerna var ute och tittade på huset inför slutbeskedet så informarade KA om detta som han angav som en "mindre avvikelse" från bygglovet. Inspektörerna accepterade detta och bad endast om att uppdaterade ritningar skulle skickas in. Detta gjordes samma dag och efter ytterligare några dagar så fick vi slutbeskedet från stadsbyggnadskontoret.

Nu ligger väl just vårt hus ganska gynnsamt med stor tomt och endast en granne på ena sidan och jordbruksmark på övriga sidor. Någon kontrollmätning gjorde de inte varken på höjden, längden läget eller avstånd till tomtgräns.

Det enda som jag uppfattade att de tittade lite extra på var att tillgänglighetskraven inomhus var uppfyllda.
 
  • Gilla
Knm
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
Oddsen att dom skulle kolla sådana saker utan att nån misstanke föreligger är nog väldigt små. När kommunen var hos mig kollade dom typ att det stod ett hus där som ungefär såg ut som ritningen. Nu var det iofs kommunen själva som hade gjort utsättningen och jag skulle kunna tänka mig att om det är någon annan som gjort utsättningen så kanske dom kontrollerar måtten mot tomtgräns så huset inte ligger mer än 4.5 från gränsen t.ex.

Men att dom skulle upp och mäta höjden utan anledning ser jag som väldigt osannolikt.

Största risken med att inte följa riktlinjerna är väl ifall en granne kommer och gnäller i efterhand, då ligger man nog pyrt till.
När gjordes er kontroll, enligt den gamla PBL:en eller den nya sedan 2011?
 
I min kommun resulterar avvikelser på 10 cm eller mer i en notering i bygglovshandlingarna, sen beror det på från fall till fall om det blir något efterspel på det.
 
arkiplan skrev:
När gjordes er kontroll, enligt den gamla PBL:en eller den nya sedan 2011?
Det var vid årsskiftet, så nya PBL:en
 
Många kommuner kräver lägeskontroll tex innan grundläggning/gjutning för att säkerställa BYA, ev utstickande brädor etc spelar mindre roll om det inte rör sig om ett extremt synligt överbygge ovan platta/grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.