1: Hur mycket vatten dunstar ungefär ifrån en plastbadtunna utan lock vid 40 graders temp? Misstänkte att min läckte men minskar bara när vi värmer lr badar tydligen.

2: Blir det stor skillnad på verkningsgraden och uppvärmningen om man har en poolpump som man kan hastighetsstyra om man kör värmeväxlare?

3: Har någon jämfört uppvärmningstiden / kostnaden före isolering / efter, gällande både pool och badtunna, med lock lr överdrag / utan?

4: Någon som har prövat att köra en intexpump vintertid till uppvärmd badtunna?

5: Jag anser att det är billigast att enbart värma när man skall bada, inte underhållsvärma, synpunkter?

6: Hur mycket pumptryck kan man tappa med plattvärmeväxlare? Kan man mäta trycket på något sätt själv?

7: Funderar på att fixa bubbelsystem till badtunnan, man ska då köra ett vattensystem istället för luft då det låter betydligt mindre va?

Det är väl dom frågorna jag har just nu, mer kommer garanterat :)
Här är ett par bilder på min anläggning:
20140421_174037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
I slutet på augusti förra året tog det 24h att värma poolen 7 grader, starttemp 18 grader.
Just nu värmer badtunnan 2 grader i timmen typ, allefall på redan hög temp, kanske går fortare på låg, går från 38 - 40 på 2h när man badar. Verkar väl helt rimliga siffror tycker jag :)
 
Redigerat:
#2: En värmeväxlares verkningsgrad beror vad jag vet bara på skillnaden mellan in och ut temperatur, så så länge du inte minskar denna tappar du inte i verkningsgrad.

#3: Det mesta av värmen försvinner genom avdunstning. Kan du minska denna med tak eller täckning är mycket vunnet. Det är STOR skillnad med och utan täckning på en pool.

#5: Billigast blir det ju att inte värma alls men inte fan har jag investerat flera hundra lök bara för att frysa när jag badar eller ens planera när jag vill bada. Jag håller 31-32 grader maj till september och det kostar mig 2500kWh. Känns helt ointressant att spara på detta på bekostnad av komfort eller frihet. För mig är det en stor del av vardagslyxen att en vanlig vardagseftermiddag känna att nä fan, nu tar jag ett dopp och sedan jobba vidare en kvart senare....

#6: Tittar man på Pahlens spec ser det ut som man tappar 1 bar men det måste ju bero på flödet.
 
3: Nu tänkte jag inte på värme förlusten på fråga 3, utan hur mycket vatten som typ kan dunsta, ska man behöva fylla på 100L varannan vecka?

6: Lite svårt att räkna ut antal liter i bar lr? min pump klarar ju 9 kubik, men vad blir det i bar:p?
 
6. Att beräkna tryckfall för ett givet system baserat på flödet är inte trivialt. Du får mäta helt enkelt. Flödet angivet på din pump gäller bara i något specifikt driftsfall (motttryck).
 
Ska isolera min badtunna på sidan, runt om, funderar då på tillläggsisolering på rulle som man har på vinden, lr liggunderlag, lr frigolit, om det inte är bökit att få dit den då tunnan är så gott som rund. Har också sätt att folk använt fogskum, vet inte vilket material som är att föredra?
 
Cellplast är bra eftersom det inte blir blött. ATt isolera med fogskum verkar vara ett veritabelt självmordsuppdrag men det är nog bra för att 1. Limma fast cellplasten på badtunnan 2. isolera i skarvarna mellan cellplastskivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.