Hej allihopa,

Jag ska renovera min 1:a. Vilken planlösning tror ni funkar bäst? Den första bilden illustrerar den befintliga planlösningen. Nr 2 och 3 är de jag skulle uppskatta feed back på.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Utan tvekan ditt sista förslag. Sovrummet behöver inte vara så stort, du kan korta ner gaveln en meter eller så och ändå få plats med en garderobsvägg i sovrummet. Det andra förslaget med kök i hallen tycker många, inklusive jag, är konstigt.
 
Det är nog en utmaning att få till det men jag hade nog försökt att får wc och dusch tillsammans, vilket verkar lättare i ditt sista förslag.

Ett alternativ kunde ju vara att flytta den lilla innerväggen mellan sov och v-rum åt vänster och byta plats. Dvs sovrum nere till vänster, kombinerat bad & wc ovanför och v-rum & kök till höger i bilden. Kan man även få ner köket lite så går det att dela av till en liten hall innanför dörren.
 
När du har två dörrar till wc så tappar du mycket effektiv yta. Hur kan du göra BAD av 0,5x1,2 meter? Det verkar aningen tight .. I bild tre skulle jag alla gånger sätta köksdelen mot fönstret, om du nu har stammar där vill säga. Men om man utgår från nuvarande bild - vad sägs om att klyva köket på mitten, och ha det i delen mot fönstret, men du öppnar upp mot v-rummet. Mellan köket och hallen lägger du ett litet sovrum.?
 
Tack för era förslag. Ni har rätt- kök i hallen blir bara konstigt. Lutar åt 3:e lösningen men med WC och duch bredvid varandra och ett miniförråd där WC är nu.
 
Det hela beror ju lite på vad du har för förutsättningar för renovering. Ska du göra allt själv? På en månad? På 5 års tid? Betala för hantverkare som fixar allt? Någon annan betalar?

Om du ska göra det själv på överskådlig tid så skulle jag starkt rekommendera att inte flytta toalettstolen och försöka att inte flytta/dra vattenledningar mer än möjligtvis genom en vägg. Samma sak med att riva/bygga väggar. Det tar tid.
 
Är det hyresrätt eller bostadsrätt?
Har du tillåtelse av fastighetens ägare att flytta vatten, avlopp och imkanal (köksfläkten)?

Vad är anledningen till att du vill bygga om?
Vill du ha matplats ihop med köket, i så fall hur stort bord?

Jag skulle antagligen dela köket på mitten (precis över ordet kök), låta spis, fläkt, diskbänk vara kvar där det är. Göra den nedre delen till sovrum med dörr antingen till kök eller till vardagsrum.
 
Mikael_L
Jag tycker inte du ska ändra planlösning alls.
Inget av förslagen tycker jag är något bättre än som det redan är.

Du skulle kanske köpt en annan lägenhet, en som du var nöjd med direkt?
 
Ett annat förslag. Om du nu inte nödvändigtvis vill ha fönster i sovrummet (personligen föredrar jag utan) så tror jag du får ett bättre flöde i lägenheten om du lägger sovrummet som på min högst bristfälliga skiss nedan. Du behöver då inte flytta köket mer än nödvändigt, duschen får tillgång till kökets befintliga vatten och avlopp och det nya kökets vatten/avlopp hamnar inte långt ifrån det befintliga det heller. Sen är frågan om tvätt är nödvändigt? Antingen kanske du kan få in det som på ritningen, eller så sätter du tvätt i befintligt wc och flyttar wc:t till bredvid duschen. Fast då blir det nog knöligare med avlopp...? Kanske WC där jag skrivit dusch och dusch där jag skrivit tvätt? Fast personligen skulle jag inte vilja ha wc vägg i vägg med köksdelen....
Jag skulle nog gjort som på min ritning fast om görbart utan stora problem bytt plats på WC och Tvätt. Eller skitit i tvätten och satt garderober istället. Visst är det skönt med egen tvättmaskin men var ska du hänga den våta tvätt du inte kan tumla?
DSC_0173.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eeeh....? Jag tog bort den undre bilden för att den av någon anledning vreds och lade in en ny tillbakavriden bild (som för övrigt blir felvriden på min dator, förklara det någon som kan! ;) ) och nu visas båda!? Jaja, bara så ni vet, det är inte jag som är full, det är datorn/byggahus.... :p
 
  • DSC_0173.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag vill ändra planlösning för att lägenheten har renoveringsbehov, det börjar se dassigt ut. Och jag vill göra den till en 2:a ist för 1:a. Jag bor på bra läge i Sthlm:s innerstad så räknar med att det kommer att vara värt det.

Jag gillar verkligen skissen med sovrum i hörnet, skulle kunna göra glasvägg överst för ljusinsläpp.

Hantverkare ska göra allt :)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.