OK, tack för svar.
Ja, jag har "lantbruksenhet" men det har grannarna också. Jag skall behålla mitt utedass eftersom det är det som gör att taxeringsvärdet är 1,5 miljon lägre än grannens.
 
Det finns inte en möjlighet att skillnad i va-klass ger 1 500 000 kr.

När det gäller lantbruksenheter delas fastighetens mark upp avseende produktiv skogsmark, skogligt impediment, åker, bete o övrig mark. Om du har 10 ha produktiv skogsmark får det högre taxeringsvärde än bete tex. Sedan får ekonomibyggnaderna även dessa värde beroende på storlek, kategori och skick. Dessa delar betalas ingen skatt på.

När det gäller bostadsbyggnad och dess tänkta tomt, går beräkningen till som följer lite snabbt:
Tomt: i värdeområdet fastigheten ligger i, finns det fastställt normaltomt, va-klass etc. Är normaltomten 1500 kvm tex anses denna vara värd tex 200 000 kr. Skiljer sig din tomtstorlek upp eller ned, lägger man till eller tar bort tex 25 kr per kvm. Dock slutar man räkna på dubbla alt halva normaltomten (dvs i detta fall får en tomt som är 3000 kvm samma värde som en som är 5000 kvm, liksom 750 resp 100 kvm). Sen är oftast va-klass 3 på landsbygd, dvs eget vatten o avlopp. Korrigeringsbeloppet kan här vara tex 14 000 kr. Belägenhetsklass 1: 4,5

Om min tomt då är 2000 kvm blir tomtvärde 200 000 + (500x25)= 212 500 kr.

Har vi sedan tex VA-klass 6 (saknar vatten o avlopp) får man minskning på värdet med(6-3=3) 3x14000=42000 kr
Nytt värde: 212500-42000=170500 kr.

Sen ligger tomten direkt vid vatten; 170 500 kr x 4,5 = 767 000 kr.

Huset beräknas genom ålder, storlek, standardpoäng.

På Skatteverkets hemsida kan man räkna på vad olika förutsättningar får för konsekvenser. Dvs vad skillnad på standardpoäng gör, om man ändrar va-klass etc.

Tomt/tomter och byggnad/byggnader är alla skattepliktiga.
 
Redigerat:
Hmm, nu vart det mycket siffror , tack i alla fall.

Om jag skulle ta och renovera mitt hus för 1 miljon kronor, dra in kommunalt vatten, bygga badrum, dra in element och jordvärme, hur mycket skulle då taxeringsvärdet gå upp?
Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna gå upp mer än halva investeringskostnaden, dvs en halv miljon. Då har min fastighet fortfarande mindre än halva taxeringsvärdet än grannarna som har jättedålig tomt i jämförelse med mig. De har inte heller någon jord eller bergsvärme och deras tomt är så liten så de inte ens får EU-stöd. (för jordbruksmarken). Jag har flera hundra meter efter storsjöns strand, de får knappt plats med en brygga på sin lilla strandremsa.
 
Hur mycket just dina renoveringar genererar är omöjligt att säga, standardpoängens faktiska pengasumma per poäng är olika i alla värdeområden. Vad man har för sorts uppvärmning påverkar inte taxeringsvärdet, så avsaknad av bergvärme varken höjer eller sänker värdet.

Sen kan du inte bara jämföra grannens taxeringsvärde med ditt, du måste se vad de skrivit i.
1. Ligger ni i samma värdeområde på skog/åker/bostad?
2. Har ni skrivit i samma beskaffenhet på era ägoslag?
3. Hur stor tomtmark har ni resp grannar skrivit i?
4. Har ni skrivit samma strandklass? (Med strand menas att land och vatten möts, så det beräknas samma om du har 10 m vassrugg eller 200 m strand).
5. Etc etc etc.

Sedan vet ju inte Skatteverket om ifall man har sämre förutsättningar än det normala, det får fastighetsägaren påpeka själv så prövas det om man kan få justering eller ej.

Så, kolla Skatteverkets hemsida och skriv in dina uppgifter, sen lägger du ett standardpoäng mer resp mindre så ser du vad det blir för ändring.
 
Varje poäng ger lika mycket, dvs har du totalt 31 p spelar det ingen roll om det är på kök, badrum eller garage du fått ihop dem. Men, på kök kan du dels få ihop mycket för exklusivt kök, samt om du byggt nytt.
 
Martin_B
För ca. hälften av fastighetsägarna spelar det väl ingen roll om taxeringsvärdet så är skyhögt? Så för de fastighetsägare som redan betalar maxbeloppet, så borde det väl egentligen vara en fördel att taxeringsvärdet är så högt som möjligt, då det höjer värdet på bostaden (åtminstone på papper). Är det inte så?
 
Martin_B skrev:
då det höjer värdet på bostaden (åtminstone på papper). Är det inte så?
Ja det finns en form av teoretisk tanke att taxeringsvärdet ska vara relaterat till fastighetens värde. I praktiken spelar det nog ingen som helst roll utan läge, skick och marknad är nog det som styr priset. Tvivlar på att speciellt många under pågående budgivning funderar på taxeringsvärdet.
 
I
Har ni koll på taxeringsunderlaget?
Vi har fått sänkt taxering med 185 tusen. Vi har inte ändrat något varken på pappret eller fysiskt, förutom att vi gått från gaseldat till frånluftsvärmepump, men det är 10 år sedan.
 
Martin_B
Huspriserna i området avgör väl? Så om flera i området sålt sina hus till lägre priser så justeras väl taxeringsvärdet efter det ett par år efteråt eller så? Har jag för mig iaf.
 
I
Martin_B skrev:
Huspriserna i området avgör väl? Så om flera i området sålt sina hus till lägre priser så justeras väl taxeringsvärdet efter det ett par år efteråt eller så? Har jag för mig iaf.
Kanske det, vet inte, men priserna har ökat här som överallt, kanske t.o.m lite mer.
Kan jag ha varit övertaxerad tidigare? Om det skulle vara så, får man tillbaka då?
 
Martin_B
Alltså, har du blivit felaktigt taxerad av någon anledning så är ju min gissning att du får tillbaka pengar, allt annat vore ju underligt.
Men har du själv inte ändrat något i din fastighetstaxering? Man får ju hem ett sådant där förslag med de olika punkterna förkryssade sedan senaste taxeringen, sedan får du ju själv ta ställning till om de punkterna stämmer eller inte och i så fall göra ändringar.
Sedan så vet jag att inte alla känner till att det finns ett tak för vad man betalar, och ca. 50% av fastighetsägarna ligger över brytpunkten ändå så då spelar det i dagsläget ingen roll om man har jättehög taxeringsvärde eller ej.
 
I
Martin_B skrev:
Alltså, har du blivit felaktigt taxerad av någon anledning så är ju min gissning att du får tillbaka pengar, allt annat vore ju underligt.
Men har du själv inte ändrat något i din fastighetstaxering? Man får ju hem ett sådant där förslag med de olika punkterna förkryssade sedan senaste taxeringen, sedan får du ju själv ta ställning till om de punkterna stämmer eller inte och i så fall göra ändringar.
Sedan så vet jag att inte alla känner till att det finns ett tak för vad man betalar, och ca. 50% av fastighetsägarna ligger över brytpunkten ändå så då spelar det i dagsläget ingen roll om man har jättehög taxeringsvärde eller ej.
Vi har ju inte ändrat något, förutom det jag nämnde, så man har ju inte kollat igenom de där pappren, varför skulle man det, det är ju som det alltid varit. Hur ska man kolla det nu, vi har inget sånt kvar.
 
Jag äger en tomt med ett 19 kvadratmeters ruckel som tidigare inte har räknats som byggnad. I området har likvärdiga tomter varit till salu för 5 - 600 000 men dom har inte blivit sålda. Det är bara EN tomt som blivit såld i närheten men den måste ha varit ganska fin för den gick för miljonen.

Mitt nya taxeringsvärde är 750 000 så tydligen är det denna enda försäljning som varit styrande ! Taskigt, eller hur, jag tror inte man kan överklaga, men det är så uppenbart tokigt.

För 30 år sedan drabbades vi av en liknande galenskap, hade ärvt en sportstuga i Hammarstrand. Taxeringsvärdet blev 245tusen, som alltså byggde på ett marknadsvärde över 300 tusen. Gissa hur mycket vi till slut fick ? 65 tusen !
 
Martin_B
ion skrev:
Vi har ju inte ändrat något, förutom det jag nämnde, så man har ju inte kollat igenom de där pappren, varför skulle man det, det är ju som det alltid varit. Hur ska man kolla det nu, vi har inget sånt kvar.
Ring Skatteverket 0771-567 567, så kan de säkert skicka taxeringsuppgifter för flera år bakåt i tiden, så kan du ju kolla om de stämmer med verkligheten. Passa samtidigt på att fråga varför ert taxeringsvärde har sänkts med 185.000 kr, så borde du kunna få svar på det direkt.
Har du tur så får du direkt reda på att något blivit fel och efter att de dubbelkollat så får du kanske tillbaka lite pengar? ;)

Läst detta förresten?

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/taxeringsvarde-villaagare-smahus-felvarderat-skatteverket_7052813.svd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.