D09
Göran.W skrev:
Trä emballage kan vara värt mycket mer än man tror.
Jag får 3 meters pallar det legat köks inredning på och dom får man 170 kr för om man returnerar dom.
EU pallar däremot är inte lönt att spara för dom ger mer i värme än vad man får för dom för dom hittar alltid defekter på dom.
Ska kolla upp vilken leverantör det är :)

Hade ju varit ett smidigt sätt att göra lite extra inkomst :)
 
Göran.W
Jag tycker inte det är lönt att ha bry med att spara på hög och sen returnera det utan allt jag får fatt i blir ved.
 
D09
Göran.W skrev:
Jag tycker inte det är lönt att ha bry med att spara på hög och sen returnera det utan allt jag får fatt i blir ved.
Jag kan nog få loss 5-7 lådor i veckan, bryter man ner dom så tar det inte så mycket plats :)

Värt o kolla upp :)

Veden får jag ju från annat håll :)
 
Det äf antinhe pilkington eller autover (direktglas) det är väl dom enda 2 grossisterna som finns för bilglas. Men jag måste fråga vad för glasfirma som gör av med 5-7 lådor i veckan. Jag har aldrig sett någon göra av med så mycket vindrutor och jag har ändå arbetat på nordens största bilglasverkstad. Tror det var runt 600 kr dom betalade per låda förr. Men det kan hända att jag kommer fel ihåg och att det var större lådor som det betalades så mycket för. Det verkar underligt att ett företag skulle ge bort så mycket pengar. Kanske dom har ändrat politik på grossisterna och inte ids lagra gammla lådor. Så har det gått här.
 
D09
Niq skrev:
Det äf antinhe pilkington eller autover (direktglas) det är väl dom enda 2 grossisterna som finns för bilglas. Men jag måste fråga vad för glasfirma som gör av med 5-7 lådor i veckan. Jag har aldrig sett någon göra av med så mycket vindrutor och jag har ändå arbetat på nordens största bilglasverkstad. Tror det var runt 600 kr dom betalade per låda förr. Men det kan hända att jag kommer fel ihåg och att det var större lådor som det betalades så mycket för. Det verkar underligt att ett företag skulle ge bort så mycket pengar. Kanske dom har ändrat politik på grossisterna och inte ids lagra gammla lådor. Så har det gått här.
Klart värt att kolla upp :)

Var ligger dessa grossister?
 
Pilkington har sitt centrallager i Göteborg men om dom vill ha dom tillbaka så kan du säkert lämna dom på ett försäljningsställe. Vet inte var dom har sina försäljningspunkter men du kan säkert ringa till dom centralt. Autover tror jag har sitt i sthlm men jag är inte mera säker. Men dom har säkert centrala nummer som du kan ringa. Ett problem kan ju vara att eftersom dom är grossister så kanske dom inte gör affärer med privatpersoner.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kollade med min kontakt på firman och som även är en god vän, tipsade dom om att själva returnera men de fick lådorna från deras egna storlager och dom vill inte ha tillbaka dom så då är det väl fritt fram att kontakta leverantörerna för att stämma av :)

Har en egen firma också, inte riktigt denna inriktningen men Vafan ha ha

Alltid nyfiken på vad dom säger iaf :)
 
Göran.W
Problemet är väl att det kostar en massa att skicka tillbaka dom iom dom är så skrymande och måste tillbaka där dom kom från.
EU pallar kan man lämna av i princip var som helst så dom åker bara med till nästa ställe bilen ska lasta pall gods.
Sen finns det rätt många firmor som handlar med pallar med.
Trist bara att dom betalar så dåligt för pallarna för dom hittar alltid fel på dom typ.

Jag eldar upp alla pallar för jag ser det lite så här.
En EU pall väger 25 kg och den ger 25x4,8 kwh dvs 120 kwh minus förlusterna vid eldning så man får ut ca 100 kw från 1 pall.
Jag tar hellre dom 100 kw dom ger i värme än har bry med att köra i väg dom och sälja dom för det kostar tid och bränsle.
Mina pallar hittar jag på div ställen när jag är ute och jobbar och har en grann firma som slänger över sina pallar till mig.
Sen tar jag hem dom efterhand i bilen så jag har inte en ända meter extra körning så det känns helt tokigt att behöva köra en runda till med dom för att sälja dom.
 
Staffans2000
Farhågan att spik o.dy. skadar keramiken är rent struntprat. För skoj skull testade jag med min egen sprillans nya vedpanna, keramiken "fylldes" med allehanda järnskrot, spik, vinkeljärn... keramiken påverkades inte alls. Skrotet däremot, brann sakta men säkert upp (som bekant brinner järn, bara förutsättningarna är dom rätta). Detta prov pågår fortfarande, men numera fungerar skrotet som en termometer.

Staffan
 
  • Gilla
analog
  • Laddar…
D09
Staffan2000 skrev:
Farhågan att spik o.dy. skadar keramiken är rent struntprat. För skoj skull testade jag med min egen sprillans nya vedpanna, keramiken "fylldes" med allehanda järnskrot, spik, vinkeljärn... keramiken påverkades inte alls. Skrotet däremot, brann sakta men säkert upp (som bekant brinner järn, bara förutsättningarna är dom rätta). Detta prov pågår fortfarande, men numera fungerar skrotet som en termometer.

Staffan
Jag vågade inte chansa så jag tog endast emot materialet utan spik :)

Vore kul om du lite bilder under tiden ditt experiment pågår :)
 
Göran.W
Spik är ingen fara för dom blir inte varmare än glödbädden i sig men det blir en himlans massa spik om man eldar pallar.
Har eldat spik i en massa år och det syns inget på keramiken.
 
engs
Sett annons för alternativ ved här nu, dvs snickerispill.
200:-/m3.

Har ingen panna utan bara två braskaminer.
Risken är väl att det brinner lite för snabbt så det blir till att lassa in ofta.
Men man kan väl ha det som utfyllnad, tända upp med och så, tänker jag.

Något du skulle rekommendera nu efter dina erfarenheter hittills?
 
D09
engs skrev:
Sett annons för alternativ ved här nu, dvs snickerispill.
200:-/m3.

Har ingen panna utan bara två braskaminer.
Risken är väl att det brinner lite för snabbt så det blir till att lassa in ofta.
Men man kan väl ha det som utfyllnad, tända upp med och så, tänker jag.

Något du skulle rekommendera nu efter dina erfarenheter hittills?
Tveksam till att använda till kamin, men förespråkar att testa en m3 och se hur det fungerar :)

Kommer ihåg när jag eldade i min kamin med snustorrt virke och det gick fort och pannan blev väldigt varm vilket jag iofs uppskattade men mycket värme gick nog takt igenom.

Men testa och ge feedback :)
 
Göran.W
Snickeri spill är ingen höjdare att elda i en kamin.
Dels så brinner det för fort och dels så ökar risken för tjärbildning för man måste ofta strypa elden för det brinner på tok för fort.
 
Spik o keramik: när jag eldade i min keramiska vedpanna med spillvirke med spik blandade jag med ekved. Tänkte att det låga värmevärdet hos barrveden och det illhöga hos ekveden skulle jämna ut varandra.
Aldrig har keramiken vittrat så fort!

Jag undviker numera spik, fast nån enstaka slinker med. Ekved eldar jag däremot och det går bra, liksom all annan ved utan spik.

I kakelugn eller kamin med överförbränning borde det spela mindre roll med spik.

Ett tips när man eldar med spillvirke i överförbränningseldstad är att tända ovanpå veden. Funkar fint i min kakelugn!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.