Jag ska byta kök och behålla befintlig planlösning. Köket är ca 3 meter långt och ca 2,5 meter brett. På den kortare väggen finns det ett fönster. Det måste jag göra något åt eftersom det kommer att sitta för lågt nu när vi höjer upp bänkskivan till vettig standard. Jag ska antingen

1.sätta in ett litet avlångt fönster högt upp eller
2.en balkongdörr.

Problemet är att det finns ett element under fönstret. Jag bor i norrland, det blir kallt på vintern. Funkar det att sätta in balkongdörren och skita i att det fanns ett element där innan? Kommer det bli för kallt? Vad kan man göra istället? Huset är gammalt och har sågspånsisolering. Kanske är svårt också att öppna upp väggen för allt sågspån åker bort? Hur gör man då? Känns som ett svårt projekt också att sätta in golvvärme för köksgolvet sviktar mycket och det är nog ganska glest mellan reglarna plus att det ligger sågspån under golvet. Har parkettgolv där idag som jag bara tänkt lägga en plastmatta ovanpå för jag tänkte det var enklast så.

Men den stora frågan är vad jag gör med värmen om jag tar bort elementet och sätter in en balkongdörr. Hoppas någon kan hjälpa :)
 
Varför skall du greja med fönstret?
Där finns ju inga köksskåp, eller hur?

Det är klart att det blir kallare utan element, det finns nog en orsak till att det sitter där.
 
Jo det sitter köksskåp precis bredvid det eftersom köket är smalt. Det är ett korridorkök med bänkskåp som går precis upp till fönstret idag. När jag nu ska byta kök så kommer dels bänkskåpen vara högre och bredare så de kommer att komma över fönstret om jag har kvar det som det är. Fönstret öppnas inåt så jag kan ju inte kunna öppna det och det kommer se galet ut om man har en bänkskiva som täcker en del av fönstret. Så något måste jag göra... frågan är bara vad. Enklast är väl att sätta in ett mindre fönster men det skulle vara nice med en balkongdörr för jag skulle vilja bygga en altan i framtiden där utanför.

Jag förstår att det blir kallare, det kan jag väl leva med kanske... men blir det farligt kallare.. tex kan vattnet frysa i ledningarna då jag har diskmaskin och vask bredvid fönster (balkongdörr)? Eller påverkar det på något annat sätt inneklimatet i huset? Har hört talas om element som man kan ha i golvet och även i taket? Funkar det och är det enkelt/smart att sätta in?

Jag vill komma så billigt och enkelt undan. Jag vill göra det själv och kan inte bygga men jag kan följa instruktioner :)
 
Har du något annat element i köket? Du klarar dig antagligen inte utan ett element. Hur varmt var elementet förra vintern? Ju varmare det var, desto större kommer saknaden efter det att vara om du tar bort det...
 
Är det ett eget hus/radhus eller en bostadsrätt?

Det finns ju element som man fäller in i golvet, med ett galler över.
Men det kräver väl dels att det är ett isolerat regelbjälklag, och att man har rätt att göra dessa ändringar.

En av mina (få :surprised: ) vänner har den lösningen i ett nytt kök med en skjutdörrsvägg mot balkong/altan.
Men det är som sagt inte i bottenplan på betongplatta.

http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/190825-element-nedsankt-i-golvet.html

kaabe_konvektorgaller_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.kabe-mattan.se/default.asp?ID=KONVEKTORGALLER
 
Det är eget hus och det finns källare under (ett badrum). Tror inte element i golvet kommer funka just där, det kommer ju komma ner massor av smulor och skräp eftersom det blir vid diskbänk/vask. Blir ju jobbigt att hålla rent.

Vi har delvis öppen planlösning till matplats/hall och har ett stort element på motsatt sida från där vi ska sätta in dörren, det är ca 7 meter dit. Det elementet är vid matplatsen. Men det elementet ska då klara av ca 18 m2 om man räknar kök + matplats. Bara köket är ca 7 m2 så det är ju inte stort... Sedan har vi murstocken i köket och den blir lite varm, kanske typ 40 grader eller något. Huset är ju ganska litet, ca 80 kvadrat per våningsplan.

Sätter vi in golvvärme och klinkers tror jag det inte blir något problem alls, men hur gör man det när golvet sviktar enormt och det är gammal parkett och sågspån? Men det kanske går...
 
Jag törs inte råda någon i Västerbotten i uppvärmningsfrågor, av uppenbara skäl.

Men en altandörr släpper ju ut mer värme än ett fönster.
Är det akut att byta, annars kunde ni ju prova med att ha elementet avstängt nästa vinter.

Tipset med en fläktkonvektor i sockeln på ett av köksskåpen kanske är en framkomlig väg.
Fläkten kan ju låta som en andeviskning bara :)
 
Frågan väl hur mycket energi nuvarande fönster läcker i förhållande till en ny balkongdörr? Det är ju inte säkert att det är någon skillnad?

Här hittar du fläktkonvektorer för infällnad i sockel, http://www.delivent.se/spacesaver-flaktkonvektor/588-0 Ett tips är att dimensionera för att du endast i undantagsfall behöver köra den på högfart på grund av ljudnivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.