Fungerar säkert! men hur fort slits panelerna ner? och hur lång tid tar det att lägga 1km väg tro..
 
Göran.W
Hur hala blir dom när det regnar antagligen glas hala :thumbdown:
Antar dom inte gillar dubb däck heller.
 
Göran.W skrev:
Hur hala blir dom när det regnar antagligen glas hala :thumbdown:
Antar dom inte gillar dubb däck heller.
Hela grejen är väl att du inte behöver dubbdäck eftersom dom har värme-slingor i sig likt de som fanns förut på bakrutan på bilar. Snöar det, slå på värmen som drivs av solpanelerna. Dom är säkert kopplade till någon elcentral utifall att det inte finns någon sol någon dag.
 
Göran.W
Jo iof men dom borde bli äckligt hala vid regn och ännu värre om där är löv på dom med.
 
Tanax skrev:
Hela grejen är väl att du inte behöver dubbdäck eftersom dom har värme-slingor i sig likt de som fanns förut på bakrutan på bilar.
Du menar att de som väljer att ha dubbdäck på sin bil under vinterhalvåret inte skall köra in på sin uppfart då alternativt bara köra fram och tillbaka på uppfarten....:rolleyes:
 
B
Fastiz skrev:
Fungerar säkert! men hur fort slits panelerna ner? och hur lång tid tar det att lägga 1km väg tro..
Det är nog det som är problemet, att se slits ner och blir smutsiga. Solpaneler på tak slits knappt och regn tvättar dem.
 
roli skrev:
Du menar att de som väljer att ha dubbdäck på sin bil under vinterhalvåret inte skall köra in på sin uppfart då alternativt bara köra fram och tillbaka på uppfarten....:rolleyes:
Du får väl välja själv om du bara vill köra fram och tillbaka på din uppfart :)
Jag står dock fast vid att om alla vägar byts ut till dessa solpaneler med inbyggd värmeslinga (vilket var hela idén med projektet) så behöver du aldrig dubbdäck såvida du inte vill köra off-road.
 
Göran.W
Jag kan aldrig tänka mig att dom kan produsera så mycket el på ett år att dom kan tina vägbanan hela vintern utan snarare att dom använder mer el på vintern till tina vägbanan än var års produktionen är.
O avsätt vilket så räcker inte elen dom produserar vintertid att tina vägbanan och då faller hela iden för det kommer gå ofantliga mängder el att hålla vägbanan fri från frost snö och is.
 
Göran.W skrev:
Jag kan aldrig tänka mig att dom kan produsera så mycket el på ett år att dom kan tina vägbanan hela vintern utan snarare att dom använder mer el på vintern till tina vägbanan än var års produktionen är.
O avsätt vilket så räcker inte elen dom produserar vintertid att tina vägbanan och då faller hela iden för det kommer gå ofantliga mängder el att hålla vägbanan fri från frost snö och is.
Nu var ju denna idé för USA och inte Sverige. Misstänker att dom, om dom lägger dessa vägar i hela USA, får ganska så mycket flera sol-timmar än här i lilla Sverige. Utöver det behöver inte alla stater ha upptinade vägar vilket gör att t.ex. Florida kan producera el, även under vinter-tid, för att tina vägarna i Alaska.
 
Skulle vilja se kostnaden per kvm jämfört med en vanlig väg. Ser ut som det skall läggas kulvertar under vägen, och om man nu har så mycket energi över måste det finnas bättre sätt att använda den än att tina snö på vägar... Pumpa vatten baklänges i nån damm tex så man kan titta på tv på kvällen...
 
Detta är kanske ett av de värsta solfångar hoax som just nu pågår, googla lite på de kritiska rösterna runt dessa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.