Hej, vi bor i villa och renoverar vårt badrum enligt BKR. I det gamla badrummet fanns ett vattenburet element som vi nu plockat bort och helst vill vi också ta bort de två rören som tidigare stack ut ur väggen.

Är det i sin ordning att klippa av & svetsa ihop rören och låta dem ligga bakom väggen? Tekniskt sett hamnar ju inte rören i badrummet. I värsta fall kan man öppna en lucka i rummet brevid (vilken hamnar i en garderob) om inspektion skulle vara nödvändig.
 
På värmeledningar så får man (enligt säkert vatten) fortfarande ha dolda skarvar/fogar. Så ja, det är i sin ordning att plugga dina värmerör i väggen om det inte går att lösa på något annat sätt.
 
Sedan är väl frågan om just svetsning är så bra inne i en vägg. Det är möjligt att svetsning ger säkraste kopplingen, men brandrisken är stor i största allmänhet, och väldigt stor om du svetsar inne i en vägg.
 
I det här speciella fallet tror jag inte svetsning skulle varit ett problem, men det är en risk man måste ta hänsyn till. Det slutade med att jag sågade upp ett hål i väggen intill, och böjde in rören där. Ingenting är kapat eller svetsat, och inga rör finns kvar i badrummet. Tills vidare får vi leva med ett par rör inne i garderoben, men de hamnade på ett gynnsamt sätt.

Tack hempularen.
 
Gabbe1 skrev:
På värmeledningar så får man (enligt säkert vatten) fortfarande ha dolda skarvar/fogar. Så ja, det är i sin ordning att plugga dina värmerör i väggen om det inte går att lösa på något annat sätt.
Jag kunde inte hitta någon info om det, även om det känns som om det skulle vara säkrare med tanke på att ett lägre tryck, och en begränsad mängd vatten i systemet.
 
Jo om du tittar i reglerna från säkert vatten så har de lite olika skrivning för tappvatten och värmeledning. För värmeledning gäller att en fördelare måste placeras på samma sätt som kopplingar för tappvatten. Men enstaka kopplingar för värmeledning får finnas "överallt".
 
  • Gilla
acsMike
  • Laddar…
Å pratar man med "proffsen" så hårdlöder dom dolda skarvar till tappvatten också - i nödfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.