Hej

Jag undrar lite när hur långt gånget sättningar på hus bör vara innan man börjar åtgärda dem?
Vi har en villa från 1930 talet med källare som vi köpte 2005.

Speciellt på övervåningen märker man i ena kortsidan av huset att golvet liksom knäpper, knarrar, när man går på det. Man märker det också av lutningen på entrevåningen. Sättningen märks mest /börjar ca 2 meter från ena kortsidan. Uppskattningsvis ett par centimeters lutning på 2 meters golv i entreplan(bara de sista 2 metrarna som lutar, i stort sett. Men på entreplan knäpper det ingenting i golvet, i motsats till övervåningen, när man går på det.

Det kanske är hög tid att göra något åt det innan det blir värre?

Det har varit så länge och vad jag vet verkar inte bli vare sig bättre eller sämre.

Kan tilläggas att golvreglarna på övervåningen är lite "saggiga/mjuka", så golven sviktar också generellt, inte bara lutar.

Huset står på lera. Är det dyrt att åtgärda? Vem kontaktar man/Hur går man till väga?

Eftersom jag inte har pengar som Bill Gates, kommer jag inte åtgärda det om det inte är något man måste för att huset inte ska falla isär.

Vi frågade t.ex. någon firma om vad det skulle kosta att mäta om huset fortfarande "rör" på sig, sätter sig mer, men det skulle typ kosta 6000kr x 4 tillfällen under ett år, så det är inget jag tänker lägga ut ett öre på om det inte är nödvändigt.

Jag menar man betalar ju inte 24tkr för en undersökning om något som kanske inte ens är någon mening med att "fixa" eftersom det inte är ett tillräckligt stort problem.

Tacksam för svar.
 
Har du sättningar i ett hus med källare borde det synas sprickor i källarmurarna.

Om jag var du skulle jag göra en enkel undersökning själv, köp ett laservattenpass eller en krysslaser (kostar kanske en tusing och du har en massa annan nytta av den med) och sätt av några punkter på varje vägg i det aktuella rummet/rummen. Gör om proceduren (använd samma punkter) några månader senare. Upprepa så länge du vill. Då lär du se om något ställe sjunker i förhållande till andra.
 
Bra idé med krysslaser.
Är det någon i forumet som har erfarenheter av vad det kommer kosta att åtgärda för en normal villa från 1930-talet, ifall man nu kommer fram till att det är någonting värt att åtgärda?

Mvh
 
zombieboy skrev:
Bra idé med krysslaser.
Är det någon i forumet som har erfarenheter av vad det kommer kosta att åtgärda för en normal villa från 1930-talet, ifall man nu kommer fram till att det är någonting värt att åtgärda?

Mvh
Om det nu är så att huset faktiskt sjunker/rör på sig. Och det är en källargrund som står på lera så kan det nog kosta nästan hur mycket som helst att åtgärda. Pålning är väl det som gäller i så fall.
 
Om ni inte upplever att sättningarna har förvärrats på de 7 år ni bott där så ska ni inte oroa er. Att åtgärda sättningarna är som vectrex är inne på en väldigt dyr historia, gissningsvis från ett par 100-tusen och uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.