Jag kommer att köpa ett Ikea kök (det nya då givetvis) och skall ha en helintegreread diskmaskin. SKall jag då välja en "extra hög" eller en vanlig??

Tacksam för snabba svar då jag är i lite tidsnöd...
 
Är skönt att kunna diska stora tallrikar, även pizzatallrikar går in. Samma med höga glas. Inget val jag ångrar på något sätt.
 
Är yttermåttet större på dessa maskiner, eller är det enbart innermåttet? (Läste det någonstans)
 
Ingen skillnad vad jag kommer ihåg
 
Ahh så bra då. Självklart vill man ju ha en extra hög då! (om yttermåtten fortfarande är desamma.
Anledningen till att jag undrar är om en frontlucka från IKEA kommer att passa.
 
Är tre år sedan så vi har Faktum-kök, men då var det en vanlig lucka. Är väl något annat system med frontluckorna nu?
 
Extra hög är lika bred men högre utvädigt än "normal" diskmaskin.
Vi satte in en diskmaskin för några månader sedan i IKEAs nya system som var extra hög, diskmaskinen kom inte från IKEA och till den passade inte deras lucksystem. Tror att det var något som dom skulle lösa men så länge så har vi en diskmaskinslucka som är lite kapad i nederkant för att passa. Kolla så att dom löst det eller att du köper en diskmaskin som fungerar med deras lucksystem.
 
Eddie: Får jag fråga vilken maskin ni köpte? Jag skulle vilja ha en Siemens men Ikea kan inte svara på om den passar eller inte... *suck*
 
Vi köpte en Siemens, den hade inte dom fästpunkter som IKEAs lucksystem krävde för att passa. Skruvar man fast luckan direkt i maskinen enligt Siemens instruktion så slog luckan i nederkanten för oss så vi har sågat bort lite i nederkant på luckan. Men det kan ju hända att Siemens har anpassat sig eller att IKEA har någon lösning nu, det var ungefär ett halvår sedan.
 
Ok tack för info.
Nöjd med maskinen?? Jag lutar åt SX65T091SK men vill att IKEA-luckan skall passa..
Jag har mailat Siemens och frågat om detta nu.
 
Det är samma modell som vi köpte, är helnöjd med den.
 
  • Gilla
Siouxsic
  • Laddar…
Siouxsic skrev:
Ok tack för info.
Nöjd med maskinen?? Jag lutar åt SX65T091SK men vill att IKEA-luckan skall passa..
Jag har mailat Siemens och frågat om detta nu.
Jag beställde en Bosch SBV69U60EU
idag, det som fått mig helt insnöad på Bosch/Siemens är just deras Zeolit torksystem som verkar helt överlägset konkurrenterna.
Jag hade verkligen uppskattat om matlådor och annan plast vore helt torr när man öppnar maskinen.

Hos Kvik kan man köpa SX65M033EU
som är extrahög med Zeolittork och självrengörande filter, den kostar 8490:-
 
Eddie76 skrev:
Vi köpte en Siemens, den hade inte dom fästpunkter som IKEAs lucksystem krävde för att passa. Skruvar man fast luckan direkt i maskinen enligt Siemens instruktion så slog luckan i nederkanten för oss så vi har sågat bort lite i nederkant på luckan. Men det kan ju hända att Siemens har anpassat sig eller att IKEA har någon lösning nu, det var ungefär ett halvår sedan.
Har du kortare lucka då? Jag fick göra urtag i sockeln, men det gjorde jag på förra bostaden med vanlig diskmaskin också. Men det skiljer på sockelhöjd också nu, eller?
 
Ja luckan är lite kortare men man tänker inte så mycket på det, tänkte kanske byta lucka om IKEA tar fram en ny lösning. Problemet var att IKEAs luckor är lite högre än tidigare så luckan slog i själva diskmaskinen längst ner så att luckan inte gick att öppna. Skulle kanske fungera om man höjer skåpen lite men då får man bänken ganska högt och kanske måste ta en annan sockel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.