Ska lägga ner droppslang nu i våran thuja häck! Ca 2mån gammal.
Gräset är med relativt nylagt..
Nu till saken, gräsmattan är lagt väldigt nära häckplantorna vilket gör att man inte kan komma åt med klipparn...

Ska ja ta bort 10cm gräsmatta längs med? Eller blir de bara ogräs istället?
Funderade på o lägga dropåslangen "slalom" mellan plantorna, funkar det eller ska den täckas över med något?

ImageUploadedByByggahus.se1403073022.108893.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag planterade avenbok i april. Kanske inte exakt samma förutsättningar men ... Har efter vad jag läst och hört grävt bort allt gräs så att jag har ca 20 cm på vardera sida om häcken, för att den inte ska "kvävas" av gräset. Visst kommer det lite ogräs där, men inte mycket, och det är rätt enkelt att rycka bort om man stör sig på det.

Jag la en Biltema "läckslang" slalom mellan plantorna, ovanpå jorden. Mest för att få den att ligga kvar då den var lite bänglig när den var ny. Nu har jag dock slängt över lite jord över nästan hela slangen. Dels för att det var dags att fylla på lite, dels för att jag upplevde att vissa hål i slangen sprayade vatten på allt annat än häcken.
 
Tack för svaret!
Kanske skulle göra samma jag då...
Och eftersom gräset är ganska nytt ändå bör de inte va några större bekymmer att ta bort
 
Häcken mår mycket bättre om den får stå ensam och inte slåss med gräs som också vill åt näringen. Kantskär gräsmattan en bra bit. Du kommer att få öka häckens jordbredd ju större häcken blir. Lägg droppslangen och ta bort allt ogräs. Täck sedan hela jordytan med täckbark. Den håller ogräs borta. Lägger du ca 10 cm tjockt behöver du inte rensa på länge. Leta på Gula sidorna om du hittar en återförsäljare som säljer i lösvikt (släpvagn), då blir det billigare än säckarna på handelsträdgården. Vill du ha extra skydd så lägger du ut tidningar på jorden under barken. Det jobb du lägger ned när häcken är ny betalar sig senare. ;)
 
Vad är det bra för då? För att hålla ogräs borta eller har det med fukt och sådant att göra?
 
ImageUploadedByByggahus.se1403101422.232087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär då, kantat gräsmattan, lagt slangen slalom. Bara att fylla hålet nu då... Täckbark, torv eller jord?
 
JoakimJohansson skrev:
Vad är det bra för då? För att hålla ogräs borta eller har det med fukt och sådant att göra?
Att hålla ogräs borta och då mår häcken bra.
 
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.