Hej allesammans.

Jag står inför projekt bygga friggebod på en garageuppfart där ved, cyklar mm ska huseras.

Tanken är att göra en mur av leca som syllen sedan vilar på och den befintliga garageuppfarten som golv i boden (ska vara öppet fram)

Problemet är ju att garageuppfarten har ett fall som sig bör men hur jämnar man ut muren, vill ju inte att allt ska luta såklart =) och att lägga distanser under syllen tror jag kommer se skumt ut, min tanke var att helt sonika dra på mer betong under den del som lutar tills det är i våg, funkar det? alt 2 är att knacka till bitar av leca och stoppa under då muren ska putsas efter men kan se skumt ut det med?

Någon som har något annat tips?
 
Bygg en form och gjut en grundmur istället.
 
Man slår på stöd längs sidorna som är i våg sen gjuter man i det utrymmet.
 
Nja gjuta är nog inte med som alternativ tyvärr, för mycket stök känns det som och för dyrt, bara formen skulle kosta mer att bygga än hela Leca muren :)
 
Stefan N menar du uppe på muren? Det skulle iof vara ett alternativ :)
 
Ja, precis. Du murar ditt skift som marken är sen sätter du dit en enkel råspont eller liknande i våg sen häller du i betong och drar av.
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
I
Slå ner pinnar där du vill ha hörnen, har du ingen laser kan du använda en vattenslang som du fyller upp med vatten. Sen är det bara att fästa slangen vid en pinne, rita av nivån, gå med den andra ändan till de andra hörnen och markera vattennivån. Jag har använt den tekniken och det fungerar utmärkt, särskilt om man behöver några punkter och det är skymd sikt mellan. Men spill inget vatten och helst ska man ha en transparent slang.
 
ion skrev:
Slå ner pinnar där du vill ha hörnen, har du ingen laser kan du använda en vattenslang som du fyller upp med vatten. Sen är det bara att fästa slangen vid en pinne, rita av nivån, gå med den andra ändan till de andra hörnen och markera vattennivån. Jag har använt den tekniken och det fungerar utmärkt, särskilt om man behöver några punkter och det är skymd sikt mellan. Men spill inget vatten och helst ska man ha en transparent slang.
Man kan använda sånna här i ändarna av slangen...
http://m.clasohlson.com/se/Slangvattenpass-Stanley/40-7178
 
I
Ha, ja fanns de på tidigt 80-tal så har jag haft onödigt besvär med att fixa transparent slang, de där är ju utomordentlig fiffiga.(y)
 
Ja det lutar nog att det blir alternativet gjuta uppe på muren =) Blir nog som Stefan N säger och lägger en råspont eller något i våg med hjälp av laser =)

Tack för hjälpen gott folk (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.