Hej hopp!

Vad anser ni vara en "lagom" volym för ett dricksglas som man använder i vardagsbruk till frukost, lunch, kvällskrubb, m.m. ?
 
Ptja runt 15-20 centiliter är väl en vanlig volym på dricksglas.
 
30cl är minmium...men dom får varken vara smala/höga eller bred/låga....det blir det problem i diskmaskinen ;)
Vi har massor av olika glas som varieras med, bla IKEA´s Reko på 17cl...men dom är helt värdelösa....
 
Jag har bl.a. några höga smala, icke stapelbara, som jag använt som dricksglas, vilka rymmer ca 37-38cl. Dock lite tunna så några har gått sönder genom åren. Det är förmodligen egentligen någon form av drinkglas. Dessa tycker jag har en trevlig volym, men endel tycker det är stora glas för vardagsbruk, mer lämpliga som "saftglas" en varm dag. I mitt föräldrahem så har dricksglasen en volym på mellan 20-25cl, vilket i jämförelse känns litet.

Jag köpte nämligen ett dussin Duralex Prisme 27,5cl. Så det är nog egentligen ganska okej för detta ändamål. Men är man van vid större volym så känns de ivf initialt små.

Där av min frågeställning för att kolla av vad andra har samt tycker är lämpligt eller lagom.
 
Ju större desto bättre. Det innebär mindre spring för att fylla på. Vi kör Rosendahl Grand Cru Caféglas som drickglas, de är på 37 cl. Jag hade inte velat ha mindre. Jag hade pintglas på 47 cl med öl-loggor tidigare men de blev utvisade av estetiska skäl.
Large.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
M
Jag föredrar stora glas som den praktiker jag är. Ett stort glas kan man fylla med lite eller mycket, ett litet kan man bara fylla med lite. Ibland vill man ha ett rejält glas juice på morgonen...
 
Mellanstora glas som lätt går att få in i diskmaskinen är att föredra tycker jag , men frugan och barnen vill ha höga och gärna smala glas som är totalt odugliga att diska.:thumbdown:
 
RoTe
Går det inte i 33 + 6cl samt is är det för litet glas! :-D
 
Stora glas, ca 4 dl rymmer våra och mindre vill jag inte ha. Större blir förmodligen opraktiska i diskmaskinen.

Ittala Kartio, den stora varianten eller Eva Solos. De är till förvillelse lika (fast den äldre modellen av Kartio är snyggare än den som nu säljs).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.