Oj vad maskiner som jag aldrig använder, jag har. Hyllvärmare. I princip kan man bygga ett helt hus med redskapen fogsvans och hammare.
 
Jo, sant.
Men fan vad tid det hade tagit och vad tråkigt det skulle bli.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Denna tråd verkar börja med ett inte bara filosofiskt men också astronomiskt stort missförstånd. Man har inte maskinerna för att kunna bygga huset. Man har huset för att behöva köpa maskinerna man kan bygga med. Ungefär.
 
  • Gilla
luffarn och 3 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Denna tråd verkar börja med ett inte bara filosofiskt men också astronomiskt stort missförstånd. Man har inte maskinerna för att kunna bygga huset. Man har huset för att behöva köpa maskinerna man kan bygga med. Ungefär.
Jaha...det är därför...jag som bygger hus för att få in allt möjlig skit som min ekorregen alt separationsångest gör att det samlas på hög....
 
S
att få upp stommen gör du snabbt med hammare och svans.

till taket behövs eventuellt ett kap. har man lertegel duger ju tegeltången

när det blir väggbekläddnad åker skruvdragaren/automaten fram.

köket får bli med skruvdragare också.
 
Spika känner jag harmoniserar med virket, letar sig fram mellan fibern. Skruven är mer brutal. Jobbar inte i harmoni med panelvirke ger sprickor eller jobbar sig in i virket.
Sen att spika är ingen som störs sig på mer än att det manar grannarna till att bygga till alt friggebod mm. Man hör på slagen om man spikar i regelverke eller skivor. Det mest njutbara är när två snickare jobbar ex med råsponten på tak och hammslagen kommer i takt.
/Hyllar hammaren.
 
M
matgul skrev:
Det mest njutbara är när två snickare jobbar ex med råsponten på tak och hammslagen kommer i takt.
Det, bofinken och avlägsen motorsåg/gräsklippare är starka vårtecken! Härliga ljud.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Bygga att sätta spår o historien. Grundläggande i våra gener. Skydd för klimat. Fiender. Avkomma.
 
...och samla maskiner.
 
  • Gilla
matgul och 1 till
  • Laddar…
Rent filosofiskt så byggs det luft hus just nu,gips pch mineralull,vad har folk i väggarna egentligen?Luft?Plast?
Bygger luftslott,härligt.... flera miljoner för en klump vattensugande betong,rutor av byggmaxkvistar stoppade med isover..
Utvecklingen har avstannat.Hantverkare..tss Finns få hantverkare idag.
Dagens "hantverkare" kan bara spackla o gipsa,gjuta betong..

Vad hände med naturliga material?

Undra hur mycket hantverkskunskap har gått förlorat?

Det finns bara ett sätt o bygga idag tydligen
 
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det enda man behöver är ju spade såg och yxa. Självklart.

Allra enklast, kräver inga verktyg alls, är att leta reda på en schysst grotta.
 
Isolerkniv har jag, den behövdes dock inte för i tiden när det räckte med vanlig kniv för att skära loss kött och och spänta upp ved för att koka benen rena innan de petades ner i väggen med all annan skit som sjönk ihop allt eftersom.
Jag har även en häftpistol och den är förstås fullkomligt dekadent eftersom man inte behövde vindpapp förr. Då behövde man inte ens en metallspade eller snarare så hade man inte råd med en utan blandade koskiten och halmen med en pinne innan man smetade fast det på väggen.

Värst av alla mina överträdelser i jämförelse med de hus jag bott i är nog sågen. Ett så fullkomligt dekadent och onödigt verktyg att man nästan ramlar omkull. Hur förmår ens en vekling som jag att gå emot den tidsbeprövade tekniken att banka på trät med en järnyxa? Fy bubblan säger jag bara.

Att bygga utan elverktyg går an, det är påfrestande och slöseri med kroppen. Men att blanda ihop går med rimligt är förstås dekadent och onödigt. Byggnaden tillförs inga magiska kvaliteér av att jag vet att alla moment var onödigt påfrestande.
 
Korvgubbe
Min farfar köpte sig en kulle med stora stenbumlingar på, sprängde dessa och använde stenen för att bygga upp murar runt om och fyllde upp så det blev en vettig tomt av det. På den byggde han sedan ett väldigt vackert hus.
Allt det här innan det ens fanns körbar väg ut dit, än mindre elektrictet. Så nog går det att bygga både koja och slott utan moderna hjälpmedel, men jag väljer med att avsluta med ett citat från just min farfar: "Hade dagens maskiner funnits då hade jag aldrig gjort det för hand!"
 
En annan smått filosofisk fråga är upphör detta med att fixa och bygga som en stor del av fritiden., med försummelse av partner o barn. Gör det själv varuhusen är många. Borde inte rot göra att vi kan köpa tjänsterna i stället idag. Skillnad var tidigare med låga löner som medgav endast det nödvänigaste. . Bor i ett detta fd sommarstugeområde område uppbyggt av rivningsvirke o spill utforslat på cyckel. Bygger man o fixar själv i ex Frankrike o Tyskland ?
 
Snickrar på min bod. Fallande längder. Tycker jag får mycket spill. Räknat så gott jag kan för att slippa bitar som blir över av en bräda. En erfaren snickare får inga bitar över ligger före i tanken många steg vad han kan använda det virke till som kapatats. Det gör ont i mina smålänska gener att använda prima virke till fågelholkar eller kaffeved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.