Vad kostade bostadsrätten i relation till kostnaden för låset? Bara nyfiken... Det första som händer när man köper hus eller lägenhet är ju annars att det börjar kosta...
 
Micro skrev:
Hur är det med gångjärnen då i bakkant , testa att slå ur sprintarna där och lyft ur dörren ur karmen.
Ska kolla.
 
Fortissima skrev:
Vad kostade bostadsrätten i relation till kostnaden för låset? Bara nyfiken... Det första som händer när man köper hus eller lägenhet är ju annars att det börjar kosta...
Har redan spenderat 70tkr på renovering. Blev bara irriterad när en oväntad kostnad som denna uppstod.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Måste väl gå att skruva bort låsskylten och öppna med en kniv typ?
Ska testa.
 
Får man köra mot rött ljus?
Ja, men inte förbi.

Lika dumt är det att säga att dörren fungerar utan att tala om att det inte finns en nyckel.
Nu kan det vara så att mäklaren inte kände till detta och att det blivit ett missförstånd.
Kolla igen med säljaren och försök lösa detta.

Jag har själv inte bytt bostad på ett tag men jag tror jag skall kräva att få bo in nästa objekt ett halvår innan köp.
Det verkar ljugas och utelämnas allt mer information i hetsen att göra snabba affärer både från mäklare och säljare idag.
Speciellt om man bor i en storstad där värdestegringen är som värst.
Senast upptäckte ett par jag känner att tidigare ägare struntat i tätskikt i duschen, halogenspottar dragna direkt i reglarna och ett fejkat skvallerrör till den inbyggda WC-tanken.
Säljaren bryr sig inte och 100kkr räcker inte ens till klockan han bär. Han vet att dom inte har en krona att processa med och kan fortsätta precis som förut.
Finns det något färdigt formulär med frågor som man kan lämna över till säljaren att fylla i där han på heder och så mycket samvete han nu eventuellt har, intygar att saker och ting stämmer?
 
A:son skrev:
jag tror jag skall kräva att få bo in nästa objekt ett halvår innan köp.
Kräva kan du ju men jag tror du får nobben. ;)
 
Mikael_Swe skrev:
Min nyköpta lägenhet har 2 ingångar. Den ena ytterdörren var igenbommad under visning. Jag frågade då mäklaren om dörren funkar och fick svaret "ja, den funkar".
Jag skulle nog bestämt vilja hävda att en fungerande dörr måste gå att låsa upp. Hur skulle den annars kunna fungera, dvs fylla sin funktion?

Hur fungerar en dörr?
Jo, den går att öppna och stänga. Går inte detta så fungerar den inte. Vad är det tex som säger att det finns en nyckel, att det någonsin funnits en nyckel, att dörren ens går att öppna med nyckel?

Nyckeln är så att säga nyckeln till svaren på dessa frågor.

Allt annat är trams.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag skulle nog bestämt vilja hävda att en fungerande dörr måste gå att låsa upp. Hur skulle den annars kunna fungera, dvs fylla sin funktion?

Hur fungerar en dörr?
Jo, den går att öppna och stänga. Går inte detta så fungerar den inte. Vad är det tex som säger att det finns en nyckel, att det någonsin funnits en nyckel, att dörren ens går att öppna med nyckel?

Nyckeln är så att säga nyckeln till svaren på dessa frågor.

Allt annat är trams.
Jag tror inte mäklaren visste om att det fattades en nyckel. Jag ska försöka få upp dörrjäveln på egen hand. Om inte det funkar så slår jag henne en pling, dvs mäklaren. Håller er uppdaterad.
 
Alfredo skrev:
Kräva kan du ju men jag tror du får nobben. ;)
Tror du det? Jag som är så snäll :x

Detta sker ju natuligtvis inte bara av säljare utan även av köpare.

Ett exempel. Mina föräldrar var sjukt ärliga vilket mäklaren var riktigt imponerad av då vi alla hjälptes åt att skriva ner de fel (eller vad som kunde uppfattas som detta) som vi visste om.
Ändå kom ett krav på 120kkr där man ville ha ersättning för ett väl dokumenterat fel som både av besiktningsman och av säljaren nedtecknats.
Felet var avhjälpt och det hela igenfyllt när dom kom tillbaka till oss.
Inga bilder och ingen dokumentation utan bara ett krav på 120kkr och en önskan att ta detta mot dolda fel.
Att fakturan dom betalt var på 80kkr och innehöll en hel del annat sa dom inget om.

Jag ger snart upp detta med att kunna lita på människor, pengar är allt och snart säljer man ungarna på blocket.
 
oceanis skrev:
Än en gång......undersökningsplikten...............
Det har ha ju gjort iomed att han frågar mäklaren om dörren fungerar.
En dörr som inte går att öppna är inte fungerande, att kunna öppna och stänga är 2 högst primära funktioner.

Jag tycker mäklaren kan stå för detta så dom lär sig att göra rätt.
 
Mikael_L
A:son skrev:
Jag ger snart upp detta med att kunna lita på människor, pengar är allt och snart säljer man ungarna på blocket.
Omöjligt, frågan här är mest hur mycket man måste betala för att bli av med dom ... :eek:
 
  • Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Jag skulle nog bestämt vilja hävda att en fungerande dörr måste gå att låsa upp. Hur skulle den annars kunna fungera, dvs fylla sin funktion?

Hur fungerar en dörr?
Jo, den går att öppna och stänga. Går inte detta så fungerar den inte. Vad är det tex som säger att det finns en nyckel, att det någonsin funnits en nyckel, att dörren ens går att öppna med nyckel?

Nyckeln är så att säga nyckeln till svaren på dessa frågor.

Allt annat är trams.
Medhålles, men 10tusenkronorsfrågan är vem som har ansvaret.
Säljaren, som tappat nyckeln, mäklaren som påstått något eller köparen som inte undersökt objektet tillräckligt.
Det är ju i praktiken detta tråden handlar om, inte ifall det är ett fel på dörren eller inte.


edit:
Och en sidofråga är om det är lönt att "bråka". Surt måste det ju åtminstone kännas som köpare.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vad är det för lås, hur ser de ut?
Detta måste man ju kunna greja själv.
Du får skapa en separat tråd för det när du sätter igång.
 
Kan du ta en bild på låset?
 
Mikael_L skrev:
edit:
Och en sidofråga är om det är lönt att "bråka". Surt måste det ju åtminstone kännas som köpare.
Skitstövlarna vinner i längden.
Vi måste få en starkare rätt för köpare eller att faktiskt mäklarna gör sitt jobb.
Mäklarna måste ta ett större ansvar i sin tjänst.
De verkar idag vara oantastliga vilket borde förändras.
Våran livs största affär är oftast vårt boende för 5.000.000 varav merparten är lån om man bor i storstad och ändå verkar vi ha större rättigheter när vi köper en tandborste för 5:-.
Men nu sjunger vi "We shall overcome" och knyter handen i fickan som en riktig Svensk och tar smällen när den kommer.

Låset fixar du enkelt med hjälp av medlemmarna här och några PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.