Mikael_L
Mikael_Swe skrev:
Menar du att jag borde frågat om det finns en nyckel eller vad syftar du på?
Jag tror att du borde provat dörren.
Dvs öppnat den, kontrollerat att dörren är hel, löper som den ska på sina gångjärn osv.
Och då när du påbörjat den kontrollen hade du upptäckt att det inte finns någon nyckel. :)
 
O
thestrut skrev:
antar att jordabalken även gäller på lägenheter, och där står beskrivet vad som ingår vid förvärv av fastighet och där står nyckel med, minns inte vilken paragraf eller exakt meningsuppbyggnad men jag är helt säker på att nyckel står med
När det gäller köp av BR så är det inte JB som styr. Som redan sagts i tråden. Dock påminner köplagen en del om JB.
Man kan tänka sig att man har rätt att kräva nyckel till samtliga dörrar. Men att kontrollera att den dörr går att låsa up borde gå under undersökningsplikten. Det känns inte som för mycket begärt....
Men låt oss säga att det skulle räknas som ett fel som säljaren måste åtgärda, om säljaren nekar till det hela...
Då blir det till att börja bråka.... Redan vid första kontakten med en advokat så har kostnaden för processen blivit dyrare än åtgärden. I rätten gäller det underbara uttrycket, "det är en sak att ha rätt en annan att få rätt"
 
Det låter som att du inte gjort någon annan kontroll av lägenheten än det du sett på visningen?

I köplagen finns en paragraf som ungefär säger att köparen har rätt till ersättning från säljaren för fel som köparen med fog inte kunde förvänta sig skulle finnas.

Så långt ligger du rätt. Du hade rätt att förvänta dig att det går att låsa upp dörren.

Men så finns klausulen om undersökningsplikt som ungefär säger: Köparen har inte rätt att begära ersättning för fel som kunde upptäckas vid en grundlig undersökning av varan.

Vid köp av bostadsrätt gäller köplgen, det är samma lag som gäller när du köper en beg. cykel på blocket, och säljaren har ungefär samma ansvar i båda fallen.

Det finns även en intressant skrivning i köplagen (som inte finns i jordabalken), att undersökningsplikten gäller bara om köparen fått tillfälle att undersöka varan, och uppmanats att undersöka varan. Om säljaren inte uppmanat köparen att undersöka varan så har köparen ingen undersökningsplikt och kan i princip anmärka på vilken egenhet som helst (fula tapeter i sovrummet osv..). Detta brukar ordnas i en klausul i kontraktet, där det står "köparen har fått tillfälle att undersöka varan" eller något i den stilen. Jag misstänker att det inte är helt lätt att hävda den lösningen, har aldrig hört talas om att någon försökt.
 
Mikael_Swe skrev:
Det är en funktionell dörr, men nycklar saknas...
Om det är en funktionell dörr. Vad är det då som måste sågas bort?
Brukar ju gå att byta cylindrar på de flesta dörrar utan åverkan.

Sen är det väl ganska vanligt och kanske t.o.m ren självbevarelse att byta nycklar dvs cylindrar när man flyttar in i en gammal lägenhet/hus annars har man ju dålig koll på vilka nycklar som finns i omlopp till ens boning.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag tror att du borde provat dörren.
Dvs öppnat den, kontrollerat att dörren är hel, löper som den ska på sina gångjärn osv.
Och då när du påbörjat den kontrollen hade du upptäckt att det inte finns någon nyckel. :)
De hade nog inte låtit mig borra ner gallret som var i vägen. Dörren var som sagt igenbommad.
 
oceanis skrev:
Om det är en funktionell dörr. Vad är det då som måste sågas bort?
Brukar ju gå att byta cylindrar på de flesta dörrar utan åverkan.

Sen är det väl ganska vanligt och kanske t.o.m ren självbevarelse att byta nycklar dvs cylindrar när man flyttar in i en gammal lägenhet/hus annars har man ju dålig koll på vilka nycklar som finns i omlopp till ens boning.
Övre lås måste sågas bort.
 
hempularen skrev:
Det låter som att du inte gjort någon annan kontroll av lägenheten än det du sett på visningen?

I köplagen finns en paragraf som ungefär säger att köparen har rätt till ersättning från säljaren för fel som köparen med fog inte kunde förvänta sig skulle finnas.

Så långt ligger du rätt. Du hade rätt att förvänta dig att det går att låsa upp dörren.

Men så finns klausulen om undersökningsplikt som ungefär säger: Köparen har inte rätt att begära ersättning för fel som kunde upptäckas vid en grundlig undersökning av varan.

Vid köp av bostadsrätt gäller köplgen, det är samma lag som gäller när du köper en beg. cykel på blocket, och säljaren har ungefär samma ansvar i båda fallen.

Det finns även en intressant skrivning i köplagen (som inte finns i jordabalken), att undersökningsplikten gäller bara om köparen fått tillfälle att undersöka varan, och uppmanats att undersöka varan. Om säljaren inte uppmanat köparen att undersöka varan så har köparen ingen undersökningsplikt och kan i princip anmärka på vilken egenhet som helst (fula tapeter i sovrummet osv..). Detta brukar ordnas i en klausul i kontraktet, där det står "köparen har fått tillfälle att undersöka varan" eller något i den stilen. Jag misstänker att det inte är helt lätt att hävda den lösningen, har aldrig hört talas om att någon försökt.
Fanns ingen möjlighet att undersöka. Det var just därför jag ställde frågan "funkar dörren?".

Vad skulle ni ha gjort? Tjafsa or not tjafsa?
 
Mikael_L
Jag skulle tjafsat... lite iaf ...

Inte en chans att jag började dra det rättsligt, men åtminstone prova att begära ersättning för utläggen är inte helt otänkbart.

Fast å andra sidan, det är faktiskt inte säkert att jag ens orkat tjafsa det minsta.



När jag tänker efter så tror jag att jag skulle kontakta säljarna och fråga om den där nyckeln, fråga när dom kan tänkas hitta den, fråga när jag ska höra av mig igen osv.
Och slutligen ställa frågan "Jaha, hur ska du (kanske vi) lösa detta nu då?"
Och mest hoppas lite svagt på en god gest från säljaren.
 
  • Gilla
Zlayer och 1 till
  • Laddar…
Mikael_Swe skrev:
Övre lås måste sågas bort.
Att det är övre låset vet vi redan.
Men vad är det som gör att man inte kan montera bort låskista eller cylinder utan våld med en såg. Om du kommer åt utsida, insida och dörrens kant måste det väl gå att montera bort i omvänd ordning till hur det sattes dit. Eller vad är det för speciell konstruktion som verkligen behöver sågas bort.
 
Mikael_Swe skrev:
De hade nog inte låtit mig borra ner gallret som var i vägen. Dörren var som sagt igenbommad.
Eftersom dörren dessutom var igenbommad med galler, känns både TS fråga om "dörren fungerar" och mäklarens svar "ja" som underförstått en fråga om att dörren fortfarande hänger på gångjärn och är öppningsbar och inte i sig även är igenskruvad. Och det svaret stämmer ju.

Att den inte gick att öppna utan åtgärd var ju underförstått, då det var uppenbart p.g.a. gallret. TS borde specifikt frågat om låset. Håller dessutom med om att det inte är fel att kalkylera för ett låscylinderbyte i alla fall när man köper bostad.
 
oceanis skrev:
Att det är övre låset vet vi redan.
Men vad är det som gör att man inte kan montera bort låskista eller cylinder utan våld med en såg. Om du kommer åt utsida, insida och dörrens kant måste det väl gå att montera bort i omvänd ordning till hur det sattes dit. Eller vad är det för speciell konstruktion som verkligen behöver sågas bort.
Jag citerar låssmed. Kanske borde kolla med en annan.
 
oceanis skrev:
Men vad är det som gör att man inte kan montera bort låskista eller cylinder utan våld med en såg.
Jag kanske har läst slarvigt men jag gissar på att det är ett sju-/niotillhållarlås, dvs ett lås utan cylinder. Är detta låst och nyckel saknas krävs det (förhoppningsvis) nog en del våld. Det normala är väl att man borrar upp ett lås av detta slag. Jag har för mig att låssmeder har mallar för att veta exakt var man borrar bäst.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag kanske har läst slarvigt men jag gissar på att det är ett sju-/niotillhållarlås, dvs ett lås utan cylinder. Är detta låst och nyckel saknas krävs det (förhoppningsvis) nog en del våld. Det normala är väl att man borrar upp ett lås av detta slag. Jag har för mig att låssmeder har mallar för att veta exakt var man borrar bäst.
Jag tolkade funktionell dörr som att den kan öppnas men ej låsas med översta låset eftersom det fattas nyckel, men det var kanske fel.
 
Hur är det med gångjärnen då i bakkant , testa att slå ur sprintarna där och lyft ur dörren ur karmen.
 
Måste väl gå att skruva bort låsskylten och öppna med en kniv typ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.