Hej!

Jag och min sambo har varit och tittat på ett hus som vi är mycket intresserade av. Huset är från 80-talet så vi såg till att fråga mäklaren direkt om isoleringen låg ovan eller under betongplattan då vi läst att isolering ovanpå var att klassa som en riskkonstruktion. Vi var därför mkt nöjda när han berättade att isoleringen låg under plattan, men nu har vi, efter mkt om och men, fått tag på tekniska beskrivningen till huset och om vi inte tolkar det hela helt fel är det precis tvärt emot vad mäklaren sagt, isoleringen ligger ovanpå.

Frågan är helt enkelt, kan man själv vidta någon åtgärd om man flyttar in i ett sådant hus? Kan man göra något i efterhand, typ bryta upp golven och lägga dit något bra? Vi har ändå tänkt byta de flesta golv på nedervåningen, men kan alldeles för lite för att veta hur man ska handskas med ett isoleringsproblem.

Tips och råd mottages tacksamt.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tolkar den bifogade filen till att isoleringen (leca) ligger under betongen.
Man la aldrig leca uppe på betongplattan.
 
Mikael_L
Nja.
Jag vet inte riktigt var dom lagt LECA, men det står grundläggningsdjup 0,35 och grundlagt på grus.
Kan det betyda att det är 25cm leca-kulor?

Men viktigast är väl det som står nere till höger:
Bottenbjälklag.
X direkt på mark
Grus-bruksavjämning på platta (tolkar jag som en slipsats), plastfolie, 70mm cellplast, papp, 22 mm spånskiva.

Detta ger väl vid handen att det är 70mm isolering över betongen?
 
Tack för ditt svar!

Det låter ju positivt om det nu är så. Är den någon som har erfarenheter av liknande konstruktioner? Är det något man ska tänka på innan man köper ett hus som är byggt såhär? Risker?

Min tanke var att det kunde bli riktigt stora problem om plastfolien mellan betongplattan och cellplasten gick sönder, men leca under plattan kanske eliminerar, eller åtminstone minskar, riskerna?

Jag kan ytterst lite om huskonstruktion över huvud taget så ni får hemskt gärna komma med så mycket hjälp som möjligt :)
 
Jag tolkar det som att på betongplattan har man lagt ut sand/bruk för att jämna till ojämnheter och sen plastfolie och ovanpå det 70 mm cellplast innan det kommer en 22mm spånskiva.
Bör inte vara något problem, har själv renoverat gamla betongplattor på det sättet. Bara man har väl dränerat runt huset så det inte blir vatten stående under grunden.
 
Mikael_L skrev:
Nja.
Jag vet inte riktigt var dom lagt LECA, men det står grundläggningsdjup 0,35 och grundlagt på grus.
Kan det betyda att det är 25cm leca-kulor?
Var hittar du någon information om att det skulle vara några lecakulor utlagda? Det enda jag ser är att man har gjutit en 100 mm tjock betongplatta där det finns en kantbalk av leca. Grundläggningen är ju på grus = makadam mest troligt.
 
Mikael_L
Ja 25cm leca under motsvarar väl på ett ungefär 3-5 cm cellplast, så daggpunkten lär ju hamna på fel ställe i plattan ändå. :(

Men visst, är det nu 25cm leca-kulor under plattan så är den ju åtminstone friskare än en som bara har makadam under.


Jag vågar egentligen inte säga bu eller bä. Jag kan fysik tillräckligt väl för att kunna göra ett antagande på hur det funkar med någon förenklad modell. Men i verkligheten är det nog som regel betydligt mer intrikat.
Om min modell gäller så vore det inte många friska hus alls i Sverige, det funkar ofta bättre än man tror, tror jag.
T.ex. är det kanske inte korrekt att räkna med 100% RF i marken under, eller med att marken under har samma temp som marken överallt runtom.

En erfaren byggare, skadeinspektör, besiktningsman osv har nog bättre input pga sin erfarenhet.
 
Mikael_L
cem77 skrev:
Var hittar du någon information om att det skulle vara några lecakulor utlagda? Det enda jag ser är att man har gjutit en 100 mm tjock betongplatta där det finns en kantbalk av leca. Grundläggningen är ju på grus = makadam mest troligt.
Jag funderade också på det.
För mig är det inte glasklart tydligt vad dom menar.
Någon som är van dokumentation från denna tid vet kanske vad det betyder ...

Fanns ALBA-balk eller motsvarande 1981?
 
Tack Mikael_L för ditt svar. Det var just det som står nere till höger som fick oss att känna att det var isolering ovanpå plattan, men jag vet inte om det gör någon skillnad att det ligger Leca i botten, och det är ju som sagt ganska oklart var och hur mkt Leca det faktiskt finns, men ditt resonemang om 25 cm låter inte så tokigt :) vad anser du i så fall om en sådan konstruktion?

Bifogar här resterande sidor av den tekniska beskrivningen:
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har man isolering på plattan så är det att rekommendera att göra om detta och lägga in golvvärme. Det blir fuktigt och det kommer att springa runt ett och annat urtidsdjur (gråsuggor) på golvet annars. Jag vet då jag har samma konstruktion (inga större problem dock). Har inte lagt in golvvärme ännu, men när jag gjorde det i badrummet så minskade antalet gråsuggor betydligt bara pga värmen från ett enda rum...
 
Tack för att ni engagerar er!

Ska försöka få tag på en besiktningsman som kan titta igenom beskrivningen för det tycks vara allt för mycket som är oklart, men ni får mer än gärna fortsätta komma med synpunkter och åsikter :)
 
Tack pacman42. Det ska dock vara golvvärme på hela nedervåningen, men jag vet inte när detta är gjort, verkar inte vara med från början då det inte syns i beskrivningen...
 
anaitis skrev:
Jag tolkar den bifogade filen till att isoleringen (leca) ligger under betongen.
Man la aldrig leca uppe på betongplattan.
Då kan jag meddela att det gjorde man. Finns många hundratals hus där jag bor som har det.
Alla dessa är byggda kring 1980-1983.
Den flytande golvkonstruktionen hos oss är:
Betongplatta>fuktspärrplast>Leca>Cellplast>spånskiva>golv(plastmatta/parkett)

Till TS kan jag säga att alltid påstå att isolering på platta är en riskkonstruktion är tyvärr en lite för slentrianmässig beskrivning…vilket besiktningsfirmor ofta skriver för att hålla ryggen fri.
Det som framför allt är en risk är om man har golv- och väggreglar i trä som står mot plattan, vilket också förekom på toppisolerade plattor, men detta var inte så vanligt på 80-talet, utan mer en 70-tals grej… I våra hus har vi istället stålreglar, så det är inget organiskt material i kontakt med plattan.

En nackdel med dessa flytande golv är dock att de kan bli lite mjuka, dvs. om du planerar att ställa t.ex. en köksö vägande flera hundra kilo på denna typ av konstruktion, så kommer spånplatta, cellplast och (i vårt fall) lecakulorna att komprimeras…

Tittar jag på era dokument så verkar ni dock ha sand/grusavjämning istället för Leca.

Hur som helst, kolla om det står träreglar på plattan, det är det viktigaste…isåfall har du en riskkonstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.