Jag har en bod, som är 4m * 2,5m. Taket är väldigt enkelt byggt. 5 takstolar, bestående av sparrar som vilar på hammarbanden och möts i mitten urtagna mot en balk i nocken. Det finns ingen horisontell bjälke, som förstärker takstolarna, varför han som byggde boden var tvingad att sätta en pelare mitt i boden, som förstör alla möjligheter att arbeta inne i den.

Jag vill ta bort denna pelare, genom att förse varje takstolar med den horisontella bjälke som saknas.

Takvinkeln är cirka 14 grader. Sparrarna är av dimensionen 1 3/4" * 3 3/4" stående. Balken i nocken är 2" * 4" stående.

Jag försökte rita i Sketchup, men behärskar inte programmet. Blev bara frustrerad. Hoppas nån förstår hur det är gjort ändå.

Jag tänkte alltså spika (eller fästa med vagnsbult) den saknade bjälken. Tänkte mig dimensionen 45*120 stående.

Kommer det bli styvt nog, för att kunna ta bort pelaren?

Gunnar
 
Mitt förslag är en 22 x 95 bräda på var sida om högbenet, det är bara dragbelastning i hanbjälken.

Protte
 
norrbottenstorpet skrev:
Är det hanbjälken du saknar? Den syftar ju till att hålla ihop takstolen så att den inte vill "glida" ut på hammarbandet när tryck uppstår. Ytterligare förstärkning görs genom att göra fackverksstag mellan "sparrarna" och hanbjälken som ett W, men det är inte säkert att det ska behövas med din mycket korta spännvidd. Vilken snölaszon talar vi om?
Det är troligen hanbjälken jag saknar. Hittade inte den benämningen i den länk du lämnade. Men att göra ett w blir nog overkill. Då får jag nog göra det med väldigt tunna brädor för att få plats. ;-)

Boden är i Stockholms skärgård, så det är väl inte så enorm snöbelastning?

Jag tänkte eventuellt sätta hanbjälken så högt att den även vilar mot undersidan av nockbalken.

En av fördelarna med detta forum är, att man tvingas lära sig vad de olika delarna i en husstomme heter! :)
 
Redigerat:
gflygt skrev:
Det är troligen hanbjälken jag saknar. Hittade inte den benämningen i den länk du lämnade. Men att göra ett w blir nog overkill. Då får jag nog göra det med väldigt tunna brädor för att få plats. ;-)

Boden är i Stockholms skärgård, så det är väl inte så enorm snöbelastning?

Jag tänkte eventuellt sätta hanbjälken så högt att den även vilar mot undersidan av nockbalken.

En av fördelarna med detta forum är, att man tvingas lära sig vad de olika delarna i en husstomme heter! :)
Om du sätter hanbalkarna så högt upp så blir de inte så verksamma.

Ett annat alternativ (för att behålla takhöjden) är att ersätta nockbalken med en rejälare sak. Du borde klara dig med en 45x220 (2"x10"), alternativt limträ. Du måste du också lösa upplag för balken.
På detta sätt behövs varken pelare eller hanbjälkar. Jag har gjort såhär i min friggebod jag precis byggt. Den är nästan 5 meter lång och med betongpannor så jag har limträ 66x315 som nockbalk, men principen är densamma.
IMG_0726.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Jo, jag tänkte först på limträ, men då måste jag riva taket o bygga ihop igen.
Provade att sätta en hanbalk, som jag tänkte, och den blir 167cm lång. Sätter jag den så långt ner som möjligt blir den 220cm. Jag vet inte om det gör så stor skillnad?

Provade med en planka i samma vidd, som jag tänkte använda, så lång ner det går, och faktum är att det blir mer estetiskt, om nu det spelar roll. Hållfastheten är ju ändå det primära, så det får bli 220cm långa balkar.

Tack för all input.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.